„Експертните заключения са категорични, че единствената причина за възникване на пътно-транспортно произшествие е високата скорост, с която са се движили, и навлизането в района на гарата с двойно по-висока скорост. Не е налице каквото и да е съпричиняване, нито технически проблем по инфраструктурата и това категорично беше установено още в досъдебното производство. Нямаме информация за състоянието на релсовите железни пътища на територията на страната, която да доведе до необходимост до намеса от страна на прокуратурата”, коментира говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова пред "Здравей, България" по NOVA.
Това става ден след като компанията „Булмаркет”, собственик на взривилите се цистерни в Хитрино, изготви нова експертиза и доказа, че не превишена скорост, а проблем на релсите е причина за влаковата катастрофа.
„Прокуратурата е абсолютно убедена за това какви са причините, поради които се е стигнало да този тежък инцидент. На мястото на произшествието са извършени множество огледи и експертизи. Разполагаме и с гласни доказателствени средства, както и с експертни заключения. Тази версия, която вчера беше представена от представители на „Булмаркет”, е била предмет на нашето разследване”, коментира Арнаудова.
Експертизата е поръчана от фирмата в чужбина, защото български експерти отказали с мотив, че биха били в конфликт на интереси. Тя е изготвена от вещи лица инж. Лука Пъиш - експерт по железопътна техника към Министерството на правосъдието в Румъния и екип специалисти от Института по железопътна техника в Берлин.
Изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този вираж на коловозите и броя на вагоните, композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111,5 км/ч, което не съответства на данните от разследването.
Локомотивите и първите пет вагона на композицията минават през конкретната стрелка без проблем. Те спират без проблем и на гара Хитрино, без никакви щети въпреки "високата" скорост.
Проблемът възниква при преминаването на шести вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза. Дерайлирането е било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза е позволила първите колела на вагона да тръгнат по единия коловоз, а вторите колела - по другия коловоз. В резултат на това се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира.
Цистерната с пропилен не е отговаряла на условията за безопасност и не е трябвало да се движи, пише в заключението. Като цяло жп инфрастрктурата също не била добра.
Конструкцията на този тип цистерни е с полусферични дъна, които се оценяват като опасни поради своята крехкост и през 80-те години на миналия век са забранени от производство.
В обвинението сега е посочено, че товарният влак е навлязъл в гара Хитрино със 78 км/ч при разрешени 40. Това е довело до дерайлирането на вагоните, изтичането на газ пропилен и последвалата експозиция, която причини смъртта на седем души.
Обвинени за това са машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков. Делото срещу тях се гледа по съкратеното производство. Следващите заседания на Шуменския окръжен съд са на 21, 22 и 30 март и на 16, 17 и 19 април. Още шест дати са определени и за май.
От Националната компания „Железопътна инфраструктура” отказаха да коментират, за да не попречат на разследването.
Арнаудова коментира и това, че главният прокурор Сотир Цацаров сезира Конституционния съд за промените в Закона за частната охранителна дейност.
„Според главния прокурор текстовете, които той атакува, са противоконституционни, защото нарушават основните принципи на правовата държава, защото се отнемат правомощия на държавата и се прехвърлят на частно-правни субекти, които са длъжни да осигурят обществения ред и националната сигурност”, каза още говорителят на главния прокурор.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!