М антинелата не е причина за катастрофата на АМ "Тракия" в неделя, при която тежкотоварен камион навлезе в насрещното платно на магистралата и се преобърна върху леки автомобили, информират от АПИ.
Нека да не се правят внушения, че по-високият клас ограда там в случая би довел до различни щети, по думите на Иван Досев, член на УС на агенцията, цитиран в съобщението.
Досегашната мантинела в участъка е била поставена през 1993 г. и към този момент е отговаряла на всички нормативни изисквания към ограничителните системи, се подчертава в текста. В момента на мястото се поставя стоманена предпазна ограда, която е оразмерена да задържи автобус. За такива места е предвиден най-високият клас мантинели, които се оразмеряват за удар от камион с тежест 38 тона, при ъгъл на удара 15 градуса и при скорост на движение 80 км/ч.
87 на сто от магистралите са с подменени ограничителни системи. Само през миналата година за подмяна на ограничителни системи по пътищата от бюджета на АПИ са вложени около 24 млн. лв. До месец юли т.г. инвестираните за тази дейност средства са 40 млн. лв.
През 2019 г. е изготвен технологичен проект и след средата на септември т.г. е предвидено да започне ремонт на 52 км - от 156-и до 208-и километър, в платното на АМ "Тракия" в посока Бургас.
В момента няма ограничение за движението на тежкотоварния трафик през летния сезон, се посочва още в информацията.
Въведените от Европейската комисия т.нар. "зелени" коридори заради разпространението на COVID-19, каквато е и АМ "Тракия", възпрепятстват въвеждането на каквито и да е ограничения по тях, е обяснил председателят на АПИ Георги Терзийски, съобщават от пресцентъра на агенцията.
Бетонни предпазни огради могат да предотвратят тежки катастрофи с много жертви по магистралите.
Това мнение изрази тази сутрин в предаването "Здравей, България" по NOVA Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Тези системи имат по-висока степен на задържане. При сблъсък те обръщат превозното средство, но то остава в платното, в което се е движило”, обясни той.
По думите му мантинелата в участъка на жестоката катастрофа на АМ "Тракия" е на около 25 години и не е в състояние да спре тежкотоварно превозно средство.
Възстановиха движението на АМ "Тракия", петима са загиналите
Според председателя на Управителния съвет на АПИ инж. Георги Терзийски обаче ограничителните метални съоръжения са по-ефективни,
особено при по-високи скорости и по отношение на леките и товарните автомобили.
"Това е така, защото зоната за въздействие е по-голяма. Оградата е по-еластична и възможността превозното средство да премине или да се обърне е много по-малка. Има и случаи, в които автобуси и леки автомобили преминават през бетоновите ограничителни системи", поясни той.
Терзийски добави, че предстоят анализи и краш тестове в участъка, в който стана тежкия инцидент. По думите му ограничителните системи там са монтирани през 1995 г.
"Нашите оценки за участъка показаха, че не само ограничителните системи, но и пътната настилка не са в добро състояние. Затова през 2019 г. беше изготвен технологичен проект и в момента АПИ и фирма "Автомагистрали" са готови да влязат за ремонт", каза още шефът на пътната агенция.
Експерти правиха оглед на участъка при 163 км на АМ "Тракия", където в неделя ТИР скъса мантинелата и навлезе в насрещното движение.
След навлизането му в насрещното, ТИР-ът помете 4 автомобила, при тежкия инцидент загинаха петима души, а шестима бяха ранени, включително и дете на 2 години и половина.
Движението по магистралата в еднокилометровия участък ще е ограничено до 18 ч.
На място бяха инж. Иван Досев - член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" и Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Мантинелата на участъка е била стара и за подмяна, но това не е причината за инцидента, каза по време на огледа на участъка Досев. Мантинелата е била поставена през 1993 г. и до този момент е отговаряла на всички нормативни изисквания към ограничителните системи.
Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики смята, че пътната маркировка все още е годна, а причина за катастрофата е грешка на водача, след което и инфраструктурата е допринесла за фаталния край.
Христо Радков от Българското обединение на шофьорите пък коментира, че причината е техническа неизправност в предната лява гума.
"За детето е по-добре да е тук, нашата клиника е детска.
Състоянието му все още е тежко. Има тежка черепно-мозъчна травма. Неврохирурзите го наблюдават", коментира пред БНТ доц. Румяна Андонова, началник на клиниката по Детска реанимация.
По думите й, основните наранявания на детето са по главата, счупени са много кости на черепа, има и мозъчни кръвоизливи.
"Направен му е скенер. В момента продължава лечението на мозъчния му отток. Детето е интубирано и седирано, има спонтанно дишане, но е далеч от оптимистичната прогноза", допълни тя.
На този етап лекарите от "Пирогов" не се ангажират с оперативна намеса.
"Опасност винаги съществува", настоя доц. Андонова.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!