"Ако виждаш в света несправедливост, която не може да понесеш. Ако се разплакваш за чуждите деца. Ако вярваш, че един човек може да промени света. Ако си готов да се откажеш от комфорта си, за да помагаш на другите. Ако мислиш извън рамките. Ако търсиш решения, които лекуват не симптомите, а същинската болест. Ако вече си разбрал, че само с дарения и грантове няма да успееш, но трябва да намериш устойчив финансов модел, за да продължиш да правиш добро. То ти вече си социален предприемач. Ела при нас и стани част от общността на ПРОМЯНАТА, за да вървиш по пътя си заедно със съмишленици и приятели!". С тези думи Юрий Вълковски, изпълнителен директор на фондация Reach for Change България, насърчава бъдещите социални предприемачи.
За шеста поред година NOVA в партньорство с Reach for Change България организира конкурса за социални предприемачи ПРОМЯНАТА. В периода до 18 юли ще се приемат кандидатурите на социални предприемачи, които имат работеща идея, с която да подобрят живота на децата на България. Информация за кандидатстването на адрес: nova.bg/promyanata.
Какво е ПРОМЯНАТА, как се развива, какви проекти е подкрепила досега и как успява да стигне до 100 000 деца в над 250 населени места в България - вижте в интервюто на Евгения Друмева с Юрий Вълковски:
- На 1 юни започва шестото издание на ПРОМЯНАТА. Как се разви инициативата през тези пет години?
- ПРОМЯНАТА започна в началото на 2014 г. с благотворителен сезон на шоуто „Стани богат“ по Нова телевизия. През май 2014 обявихме първия конкурс и получихме над 200 проекта от цялата страна. От тях през октомври 2014 г. избрахме само 5 финалисти. Изключително съм горд, че четири от тези пет проекта са безспорни лидери и пионери в сферата на социалното предприемачество в България. Пет години по-късно Loveguide.bg, Социалната чайна във Варна, Враца софтуер общество и Сдружение „Конна терапия“ помагат на десетки хиляди деца и младежи в цяла България. Удивително е как проекти, които започнаха от една идея и много ентусиазъм, в момента са давани за пример и то не само в България. Но най-ценни за нас винаги са стотиците истории за променени детски съдби, благодарение на проектите на ПРОМЯНАТА. И това са само проектите от първата година, а през следващите години през ПРОМЯНАТА преминаха още десетки изключителни проекти, които получиха подкрепа, за да се разраснат, да станат по-стабилни и да променят живота на децата на България.
Заедно с проектите се разви и самата инициатива. За 5 години ПРОМЯНАТА получи 14 престижни награди, които показват че и бизнесът, и институциите, и неправителственият сектор разпознаха тази инициатива като смислена и успешна.
Но може би най-ценното развитие е, че около ПРОМЯНАТА се разви активна, силна и влиятелна общност от социални иноватори, които споделят идеи и успешни практики, работят заедно и си помагат, заедно мислят как да бъдем най-ефективни, за да може всяко дете в България да достигне пълния си потенциал.
- Колко проекта са реализирани до тук с помощта на ПРОМЯНАТА и можете ли да обобщите върху решаването на какви проблеми на децата и младежите са фокусирани?
- През годините ПРОМЯНАТА подкрепи с финансиране, медийно отразяване, обучения и менторство общо 22 проекта в нашия Инкубатор и 70 проекта в Акселератора на ПРОМЯНАТА. Общо те са достигнали до близо 100 000 деца в над 250 населени места в България.
Темите на проектите на ПРОМЯНАТА са много разнообразни. Първите години получавахме повече проекти, насочени към тежки социални проблеми, като живота на децата с увреждания и интеграцията на деца, лишени от родителска грижа. През последните години виждаме все повече проекти, насочени към проблемите на образованието, но също така и към нов тип предизвикателства – здравословното хранене и хранителните разстройства, функционалната неграмотност и т.н.
Много е интересно, че имаме както дигитални проекти, които работят с многохилядна аудитория като например „Живот със Синдром на Даун“, които успешно променят обществените нагласи към хората с тази диагноза. Също така и проекти, които се фокусират над ограничен брой деца и контакта на живо, като също постигат важна промяна на индивидуално ниво. Всъщност, най-често двата типа дейности се съчетават – не случайно освен видеата на „Живот със Синдром на Даун“, те осигуряват и безплатни уроци по плуване, летни лагери и други инициативи за деца от цялата страна.
Не на последно място, ПРОМЯНАТА се доказа като инициатива, която открива качествени проекти, които адресират важни проблеми дори когато те все още са невидими за обществото и за институциите. Миналата година, например, получихме два силни проекта за превенция на употребата на наркотици сред учениците – тема, за която не сЕ говори много, но се очертава като силно проблемна.
- Има ли кауза или проблем, който остава непокрит от проектите досега, а бихте искал да видите качествен проект?
- ПРОМЯНАТА е инициатива, която е отворена за всякакви предложения. Всеки човек или организация, които имат работеща идея как да подобрят живота на децата в България са добре дошли при нас. Една от силните ни страни е, че никога не сме задавали тясно определени теми, защото искаме да видим кои са темите и проблемите, които хората в цялата страна виждат като най-важни. Но – и това е много важно – очакваме да дойдете при нас не просто с анализ на социален проблем, но и с готово решение, както и с информация какво вече сте направили по въпроса. Тоест, ако трябва да отговоря директно на въпроса ви – всяка кауза е подходяща за ПРОМЯНАТА стига да има силата да подобри живота на значима част от децата на България.
На лично ниво, аз самия напоследък се вълнувам много от темата за детската бедност и социално изключване.
- Можете ли да отличите един или няколко проекта по своята иновативност?
- Всички проекти на ПРОМЯНАТА предлагат нестандартни и понякога неочаквани решения на важни социални проблеми. Всъщност, наличието на иновативно решение е един от основните ни критерии за избор. Но за да бъда конкретен: Книговище, например, създават онлайн платформа, която не просто стимулира децата да четат, но и ги кара да осмислят прочетеното и всичко това се случва по игрови начин, които увлича и неусетно развива функционалната им грамотност. Технократи току що организираха първото в България състезание на мини-модели на водородни автомобили сглобени и управлявани от ученически отбори от цялата страна. Carrot създават уникални образователни материали за най-малките и имат потенциал да направят революция в подкрепата за ранно детско развитие. Single Step са иновативни в изграждането на междусекторни партньорства и в предоставянето на конкретни услуги и подкрепа за младежите от ЛГБТИ общността, които често са изолирани и подложени на тормоз. Маргаритка създадоха първите качествени образователни видеа за най-малките и първата българска песничка за цифрите. Rockschool развиват първата в България цялостна програма за музикално образование на незрящи младежи. Parakids са една от първите организации, които направиха ските достъпни за деца с тежки двигателни увреждания, но също така осигуряват плуване за незрящи деца и деца от аутистичния сектор.
"За Храната" в момента създават иновативен дигитален ресурсен център по темата хранене за деца, в помощ на техните родители и учители. "Живот на килограм" прилагат уникална училищна програма за превенция на хранителни разстойства сред тийнейджърите.
Иновацията може да бъда в подхода, в избрания бизнес модел за устойчивост на организация, в начина на достигане до децата и младежите или дори в каналите за комуникация. Крайният резултат, обаче, трябва да бъде осезаема и измерима промяна за възможно най-голям брой деца и младежи.
- Има ли разлика между социалното предприемачество в България днес и преди 5 години?
- През 2014 г все още трябваше да обясняваме какво е социално предприемачество и социални иновации. Липсваха достатъчно успешни и вдъхновяващи български примери. Днес вече имаме тези примери – включително благодарение на ПРОМЯНАТА, която подкрепи десетки успешни инициативи.
През 2019 г. предизвикателствата са различни – как да минем на следващото ниво, как да мислим не само за грантове за социални предприемачи, но и за инвестиционни фондове за социални предприемачи. Все по-важна става темата за измерването на социалния ефект, защото все още много малко организации могат систематично да го проследят, анализират и докажат. Това е една от приоритетните теми за Reach for Change България.
- Ще има ли нещо ново, различно при шестото издание?
- Новото е, че сме отворени към проекти, които адресират проблеми не само на децата, но и на младежите (до 24 години). Всичко друго остава същото – много лесен процес на кандидатстване, който не изисква никакви документи, а само иновативна идея и доказано решение; ясни критерии и прозрачен процес на избор; възможност за доразвиване на проекта в Акселератора на ПРОМЯНАТА; цялостна подкрепа за финалистите в продължение на минимум една година.
- Ако трябва да насърчиш някого да стане социален предприемач, какво би му казал?
- Ако виждаш в света несправедливост, която не може да понесеш. Ако се разплакваш за чуждите деца. Ако вярваш, че един човек може да промени света. Ако си готов да се откажеш от комфорта си, за да помагаш на другите. Ако мислиш извън рамките. Ако търсиш решения, които лекуват не симптомите, а същинската болест. Ако вече си разбрал, че само с дарения и грантове няма да успееш, но трябва да намериш устойчив финансов модел, за да продължиш да правиш добро. То ти вече си социален предприемач. Ела при нас и стани част от общността на ПРОМЯНАТА, за да вървиш по пътя си заедно със съмишленици и приятели!
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!