Иъ ълнителният директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура"
Димитър Иванов коментира във в. "Стандарт" финансовото състояния на агенцията: Отново милиони задължения по договори за текущ ремонт, огромно количество сертифицирани и фактурирани продукти, които не са осчетоводени.
"Към днешна дата задълженията надхвърлят 60 млн. лв., макар че предполагаемата цифра на дълговете се движеше в границите от 16 до 400 млн. лв. Ревизията трябва да приключи до края на месеца", казва новият шеф.
Той заема за втори път един от най-ветровитите постове в
държавата. Премиерът Бойко Борисов и строителният министър Росен
Плевнелиев му гласуваха доверие да поеме агенцията. Те разчитат, че
немският възпитаник ще разчисти авгиевите обори в пътното ведомство, пише "Стандарт".
Той подчертава, че големият проблем са парите за текущ ремонт и зимно поддържане. Има и
голяма въпросителна по капиталовите ремонти, тъй като все повече
изникват проекти и договори, сключени без финансиране.
Пропуските по програмите, които се финансират по Световната банка и ЕИБ пък са свързани с неспазването на сроковете.
Появяват се проблеми с неизвършени предварително отчуждителни процедури и геоложки проучвания. Няма и геодезични проучвания, за да се види действително какви са основите на трасето. Има и пропуски по самата проектна документация и елементите, които са сложени, са може би с цел да се прави от нищо нещо.
Иванов съобщава, че
малко преди изборите са подписвани анекси
за допълнителни ремонти, които не са били включвани в предварителния проект, когато фирмата е спечелила съответния конкурс.
"В предварителната проверка, която направихме за ремонта на Владая, видях, че се планира 100% авансово превеждане на сума по приложение към анекса. Сега съм ги изискал, за да се види за каква сума става въпрос и как е остойностявано строителството. За много отсечки техническите проекти е трябвало да бъдат изработени от самите изпълнители. Така те са могли да остойностят проекта според собствения си интерес", коментира Иванов
Той казва, че ремонтът при Владая е спрян окончателно, защото, когато е планиран, никой не е бил подготвен за организация на трафика. Той няма къде да бъде отклонен.
Димитър Иванов обяснява:
"Ако губим пари, то е защото първоначалният договор не е бил изпълнен.
Какво е правено от 2006 г. досега, когато е имало специфициран договор за пълния обем на работа? След като не можеш да направиш нещо в срок и да приемеш продуктите, как изкарваш Акт 15 и след това Акт 16 за ползване. Има огромен проблем с това доколко българските пътища разполагат с Акт 16 или поне с Акт 15."
И в отговор на въпрос казва още: "Когато имаш Акт 15, ти имаш и протоколите на КАТ за безопасност на пътя. На практика се оказва, че голяма част от шосетата нямат тези документи. В момента съвместно с ДНСК правим проверка кои са тези пътища. Пропуските не са само, че изпълнителят не е довършил нещо, но има и недоглеждане в проектните документации."
Шефът на "Пътна инфраструктура" уточнява, че двулентовият път в прохода Хаинбоаз ще бъде отворен в края на тази седмица с Акт 15 за временно ползване. В момента, в който от КАТ подготвят документ, че пътят е безопасен.
Няма да има официално откриване, защото проблемите по проекта са доста. Това ще се случи чак когато успеят да приведат документацията в нужния вид. Проблемът е, че за третата лента на пътя няма законово утвърден проект. "Търсим вариант да узаконим трасето и тече одит", казва Иванов.
Заместници на директора на "Пътна инфраструктура" ще бъдат Божидар Йотов, който е от дирекцията на контролния блок на организацията, и Клаус Дитер Щоле, който преди година, когато Иванов беше за кратко шеф на агенцията, му е бил съветник.
Божидар Йотов е юрист и ще се занимава с наблюдението на правовата страна, на онова, което кореспондира с несъответствията на действията на нормативната база.
Клаус Дитер Щоле ще отговаря персонално за управлението на всички големи инфраструктурни проекти. Надзорният съвет ще отпадне като орган и вече се подготвят промени в закона за пътищата.
60 млн. дупка в пътната агенция
Непрекъснато изскачат подписани проекти, за които няма пари, казва шефът на "Пътна инфраструктура" Димитър Иванов пред в. "Стандарт"
13 август 2009, 12:15
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!