Комисията по икономическа политика в Народното събрание изслуша днес представители на топлофикационните дружества за състоянието и проблемите през настоящия зимен отоплителен сезон.
Илия Николаев отбеляза, че използването на климатици за отопление през зимата не е удобно и евтино. Жилищните сгради в страните на
ЕС се строят не само с електроенергийни инсталации, а и с вътрешни - за отопление и топла вода,
по силата на общинска или държавна наредба, посочи той. В европейските страни нямат проблеми при заплащането на енергията заради приемливата цена и затова инвестират непрекъснато в модернизация на топлофикационните дружества и намаляване на разходите им.
Кражбата на топлинна енергия е проблем у нас, но съществен е въпросът и за начина на доказване на кражбите, посочи Николаев.
Топлофикации настояват да има повече възможности за клиентите за отчитане на дяловото разпределение на енергията.
Според зам.-министърът на енергетиката Делян Добрев Би могло с промените в Закона за енергетиката сметките за парно да станат по-разбираеми.
Проблемът със събираемостта на вземанията е важен, един от начините е да се монтират топломери на всеки етаж от жилищните кооперации.
Близо 30 километра тръби на топлофикационната мрежа трябва да се подменят всяка година,
според експерти, за да може мрежата да функционира нормално, заяви изпълнителният директор на "Топлофикация - София" Стоян Цветанов. Подменените тръби от "Топлофикация - София" през 2011 г. са 14,5 км., а тази година планираме да подменим още 32 км., уточни той.
През следващите години планираме да подменяме по 34 км всяка година, а парите за това са договорени по Фонд "Козлодуй" с подкрепата на Министерството на икономиката, подчерта Цветанов.
Около 8 млн. лева успяхме да спестим от собствени нужди, намалихме технологичните загуби, които за миналата година са 17%, продължи директорът на столичната Топлофикация.
В последните 30 години нямаме цялостна голяма инвестиция, а за
следващите 4 години от дружеството ще инвестират между 320 и 350 млн. лв.
Според Цветанов, когато направят технологичното обновление на централите, ще има възможност за качествена и конкурентна цена.
От дружеството са подобрили събираемостта - след стартирането на програма "Лоялен клиент" се наблюдава 2% повишаване на клиентите без просрочени сметки, заяви той.
Дружеството има 5000 нови клиенти през миналата година, но една част от старите клиенти са абсолютно некоректни: 18% от гражданите дължат 80% от вземанията на държавата, подчерта той.
Ежемесечното отчитане на парното води до по-ниски сметки, но самото то е с 30 % по-скъпо спрямо отчитането веднъж годишно. Това каза изпълнителният директор на Топлофикация Плевен Валентин Терзийски.
Всички клиенти на управляваната от него топлофикация имат ежемесечно отчитане. Според Терзийски е изключително важно потребителите да разбират точно и ясно как им се формират сметките.
Хората са свили потреблението на парно до минимум и следващата крачка е изцяло да се откажат от топлинна енергия, заяви по време на дискусията Николай Жечков, управител на фирма за дялово разпределение. По думите му „на всички е ясно, че проблемът е в цените на парното".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!