От пролетта глобата за нередовен пътник в градския транспорт в София ще се увеличи от 10 на 20 лв.
Това предвижда четиригодишна програма на Столичната община за градския транспорт, представена от зам.-кмета Любомир Христов.
Планът предвижда да отпаднат талоните за пет пътувания, комбинираният билет за метро и наземен транспорт, петдневната карта за всички линии, месечните и тримесечните карти за една и две линии, месечните карти за две линии, тримесечните и шестмесечните линии за ученици, студенти и пенсионери.
До две седмици в интернет-страницата на Центъра за градска мобилност ще бъде пуснат калкулатор, с които всеки може да пресметне кой документ за превоз ще му е най-изгоден.
Всички карти в градския транспорт до средата на тази година ще станат електронни,
предвижда общината. Изключение ще са само картата за един ден за всички линии и картите, които важат в цялата страна.
От началото на март ще започне предлагането на семеен пакет за родител и ученик, в който картата за пътуване за всички линии за двамата ще е с обща цена 60 лв.
Освен това ще има и бизнес-пакет за фирми и служителите им, които са с над 50 души персонал.
Освен електронните карти със снимка на потребителя, ще има и неперсонализирана карта с цена 60 лв.
Ще се въведе и карта за метро - за двете му линии - с цена 35 лв.
Ползването на картите с намаление за ученици и студенти през учебната година вече няма да изисква носенето на документ за това, че лицето учи през двата срока, а след еднократно въвеждане на данните в началото на годината.
Освен това ще се даде възможност на всички студенти, които притежават карта ISIC да могат да вземат карта за пътуване.
Въвежда се и карта за пътуване на деца до 18 години с над 50% увреждания, чиято цена ще е шест лева. Картите на хората с увреждания, чиито документи даващи им това право на пътуване изтичат през определен месец, ще важат до края на месеца.
Хората с увреждания и над 68-годишна възраст, ползващи карти с намаление, ще продължат да ги ползват и след тази възраст.
Общината предвижда да се даде право на обучителите на кучета-водачи да ползват безплатно градския транспорт.
Марките по програмата, която предстои да влезе за обсъждане в Столичния общински съвет, ще се реализират до 2015 г.
През следващата година предстои внедряването на електронната система за таксуване и в автобусния транспорт, с което ще приключи поставянето на системата в целия градски транспорт.
Общината предвижда да се въведе изцяло електронна карта за пътуване. По думите на Христов едно от предимствата ще е решаването на проблема с откраднатите карти - при електронна карта пластиката ще може да се анулира и да се издаде нова за остатъка от заредените пътувания.
Със започващия в края на тази година проект за интегриран градски транспорт, финансиран по ОП "Регионално развитие" ще се изгради система за управление на трафика по 20 кръстовища, откъдето преминават 80% то превозните средства на градския транспорт. Ще се поставят 600 електронни информационни табла.
До края на 2013 г. с част от средствата ще се завърши подмяната на тролейбусите в столицата,
с друга част - ще се изгради нова трамвайна линия от Духовна семинария през "Дианабад" до "Дървеница", както и ще се обнови изцяло трамвайното трасе по бул. "България".
С подготвен от общината в момента проект, с който ще се кандидатства през следващия програмен период на ОП "Регионално развитие" ще се строи тролейбусна мрежа, а част от проектираните 10 нови трасета ще се финансират и с бюджета на общината, посочи Христов.
Сред проектираните трасета са и такива в четирите части на "Младост", в "Студентски град", по бул. "Тодор Каблешков" и бул. "България", от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Бяла черква", от бул. "Царица Йоана" до бул. "Добринова скала", по бул. "Г. М. Димитров" и ул. "Симеоновско шосе", по бул. "Андрей Сахаров" до ж.к. "Младост 2", по бул. "Вл. Вазов", по ул. "Хан Кубрат" до ул. "Адам Мицкевич".
През тази година ще влязат в експлоатация продължението на първа линия на метрото до бул. "Цариградско шосе" и втората линия - от "Обеля" до бул. "Черни връх".
Общината прогнозира, че тогава половината от пътуващите в надземен транспорт в тези направления ще ползват метрото, а половината от ползващите автомобили пак в тези участъци също ще пътуват под земята.
През 2014 г. ще започне строителството на третата линия на метрото от "Овча купел 2" до бул. "Вл. Вазов".
Една трета от автобусите в София ще бъдат подменени за следващите четири години
Толкова са тези, които в момента се движат и са на възраст от 20 до 27 години. Предвижда се да се преработят част от маршрутите на сегасъществуващите линии, както и пускането на 12 нови - в кварталите с цел подобряване на достъпа до метрото и до ключови спирки на градския транспорт.
По тези линии ще се движат автобуси с максимален капацитет 50 души и ще се обслужват от общинското дружество "Столичен автотранспорт".
Общината води разговори с регионалното министерство за промени в наредбата, регламентираща обособяването на бус-ленти. В момента такива се разчертават само при повече от три платна за движение в едната посока, а общината иска да може да се обособяват и при две платна за движение.
Освен това ще се обособяват трамвайни трасета по бул. "К. Величков" и ул. "Алабин", както и ще се повдигне трамвайния път по бул. "Кн. Дондуков" при реконструкцията на булеварда.
По думите на Христов в резултат на направените проверки от страна на "Пътна полиция" се забелязва значително намаляване на нарушенията, извършвани от водачи на обществени транспортни средства.
Освен санкциите по Закона за движение по пътищата, на водачите се налагат и санкции, договорени в колективния трудов договор.
Столичната община ще работи по изграждането на места за паркиране между дърветата по няколко столични булеварда, където в момента заради паркирани автомобили е заето цяло платно от пътя.
Един от тези булеварди е "Евлоги и Христо Георгиеви", каза Христов и допълни, че такива паркоместа ще се правят само там, където е възможно.
Предстои внасянето на промени в наредбата за организацията на движението.
В частта "Синя зона" се предвижда сегасъществуващата да се раздели на две части - синя и зелена зони. Разликата ще е времето за разрешено паркиране - при първата до два часа, а при втората - до четири, както и времето на действие - от 8 до 20 ч. в "синята", а от 8.30 до 18.30 ч. - в "зелената".
С пускането на паркингите по метростанциите ще се въведе и системата "паркирай и пътувай" с облекчена цена за ползващите метрото като алтернативен превоз за придвижването им в града.
Според Христов не е задължително да има промяна в цените на паркиране, а в контрола за спазването на максимално разрешеното време за това.
Най-вероятно е промените в зоните за паркиране да влязат в действие в края на лятото, тъй като има технологично време за разграничаването на зоните.
По отношение на живеещите в рамките на зоните за платено паркиране се предвижда въвеждането на 20 обособени зони за паркиране, които ще могат да се ползват, а не както досега беше разрешено - само между две пресечки по улицата на домашния адрес.
Предвижда се и възможността за обособяването на "жълта зона", която ще е безплатна, но с контрол върху паркирането на превозните средства според закона за движение по пътищата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!