13 години след подписването на споразумение за втори мост между България и Румъния, "Дунав мост 2" (DanubeBridge2.com) се открива официално днес.
Началото на проекта за втори мост на река Дунав е поставено на 5 юни 2000 г. с подписване на споразумение между България и Румъния.
През 2006 г. са проведени тръжни процедури за проектиране и строителство на моста и за проверяващ инженер и надзор на строителството.
Първата копка на обекта бе направена на 13 май 2007 г. от тогавашния премиер Сергей Станишев. Грубият строеж на "Дунав мост 2" приключи миналата година в мандата на Бойко Борисов, а довършителните работи - тази година.
Общата стойност на проекта възлиза на 282 млн. евро, от които 106 млн. евро са отпуснати от европейските фондове, а останалата част включва национално финансиране, както и частни инвестиции.
Правителството реши да бъде открит и граничен пункт между България и Румъния, който да свърже градовете Видин и Калафат. Българските и румънските гранично-полицейски органи ще извършват съвместни проверки на шосейния граничен преход, който е изграден на румънска територия и на железопътните гранични преходи, които са на българска.
Пешеходците и велосипедистите няма да плащат такси за преминаване по втория мост над река Дунав. Таксите за преминаване са същите като тези за преминаване на моста при Русе-Гюргево - от 6 до 37 евро в зависимост от вида на превозните средства.Според прогнозите се очаква общо 415 хил. превозни средства да преминат през моста през първата година след отварянето му, от които 186 хил. коли, 20 хил. автобуса и 209 хил. камиона, както и 4 745 влака в двете посоки, от които 730 пътнически влака и 4015 товарни.
Очаква се мостът да генерира трафик и от Гърция, Турция, Македония и съседния район на Сърбия.
"Дунав мост 2" в цифри
Дължината на целия "Дунав мост 2" е 3598 м, а над реката - 1791 м.
В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо.
Мостът има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея, едно аварийно платно.
В плавателната част на реката има четири стълба, в тях има по 24 пилона, които се намират на дълбочина 80 метра в коритото на Дунав. Всеки от тях представлява цилиндър с диаметър от 2 метра, който е пълен с желязо и специален бетон.
При подходите към моста има осем пътни и железопътни надлеза.
Общо 178 сегменти с тегло до 240 т изграждат тялото на "Дунав мост 2" над реката. В неплавателната част на реката техният брой е 650.
По 19 двойки от защитните елементи са монтирани при четирите колони на моста в плавателния участък на реката.
Елементите, всеки с тегло от 80 до 120 т, са изработени в производствената база на фирмата изпълнител на проекта FCC Construccion, разположена в свободната безмитна зона - Видин.
Таксата за преминаване по моста е договорена в размер на 6 евро, колкото е и тази на моста Русе-Гюргево и ще се разпределя в зависимост от приноса на страните в изграждането на моста - 83% за българската страна и 17% за румънската.
"Дунав мост 2" ще се управлява от смесено българо-румънското дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД със седалище във Видин.
Съвместната компания ще има отговорност за управлението, експлоатацията и поддръжката на комбинирания граничен мост над река Дунав при Видин, както и за събирането на таксите за преминаване от пътните превозни средства.
Капиталът на дружеството е в размер на 300 хил. лв., разпределен по равно между акционерите.
Пред БНР транспортният министър Данаил Папазов коментира въпроса с
проблемната инфраструктура около моста:
"В следващия програмен период сме заложили подобряване на връзките. И сега има път, но връзките са лоши, особено в последните километри преди моста.
Надявам се много бързо след започване на следващия програмен период и с включване на нови проекти, които ще са главно за ускоряване на жп линията, а също така и пътищата между Враца, Монтана и Видин, за да се подобри значително връзката с моста, а оттам да се вдигне и трафика.
За съжаление, действително пътищата в региона са в лошо състояние, но в момента не можем да направим нищо повече от това, което е направено.
Единственото, което нашето правителство ще се опита да направи в бъдеще, е много бързо да бъдат проектирани връзките с моста и да се отремонтират по възможно най-бързия начин. Може да се стигне до моста, но пътищата не са добри".
Относно Акт 16, който кметът на Видин е подписал с особено мнение, транспортният министър каза, че няма проблеми по ползването на моста. Въпреки това днес двамата ще разговарят лично.
"Очакваме сериозни приходи, до Нова година се очакват в рамките на около 4 млн. лв. Тези пари ще бъдат инвестирани изключително в инфраструктурата", коментира очакваните приходи от съоръжението Папазпов.
Според транспортния министър идеята, лансирана от президента вчера за "Дунав мост 3", е реалистична, ако се намерят средства за инвестиции. Той изказа мнфение обаче, че това няма да се случи в скоро бъдеще.
"Очаква се през първите месеци да се поеме трафика, който сега се обслужва с фериботите около Видин, но аз съм оптимист за бъдещето на "Дунав мост 2", защото с началото на експлоатацията ще се види удобството за преминаване през моста и ще се ползва все повече и повече", каза още той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!