В поредицата ни за перспективните стартъпи (както вече се наложи да се наричат стартиращите млади компании) и успешните начинания на млади предприемачи, която подготвяме заедно с „Джуниър Ачийвмънт България“, този път представяме StatAce.
StatAce е онлайн платформа, насочена към статистици, учени и като цяло анализатори на статистически данни, с която те могат лесно и удобно да обработват големи количества информация, при това като работят в екип.
Хората, които стоят за този проект, са Кристиан Младенов, Велико Минков и Тодор Казаков.
Кристиан е завършил е Американския колеж, после е учил в Холандия, където прави магистратура по бизнес администрация. Там е работил като програмист и бизнес анализатор, има по 9 месеца стаж в НР и в Холандия, и в България.
Именно той е човекът с идеята за StatAce. Започва да я реализира през 2012 г., докато пише дипломната си работа. Проектът обаче се развива бавно.
След това, когато получават финансиране от инвеститор, се присъединява и Велико, който сега е IV курс в СУ. Студент е по компютърни науки.
От зимата вече са трима – част от екипа става и Тодор, който е завършил компютърни науки в Бирмингам. Работил е като програмист в Ница, Франция, но решил, че иска да работи по собствен проект и се върнал в България.
Досега StatAce е финансиран с една награда от международно състезание и две инвестиции от микросийд фондa LAUNCHub –
по 30 и 100 хил. евро.
„Представете си го като Google Docs за хора, които се занимават със статистика. През юли миналата година с този проект спечелихме състезанието betapitch | global в Берлин“, обяснява Кристиан, който в момента е в САЩ, именно за да говори с потенциални клиенти – StatAce е още бета версия, но вече са е дошло времето да се търсят възможностите за продажби.
Повече за проекта разказва Велико.
„StatAce използва R – език и среда за програмиране с хиляди библиотеки за статистика с отворен код, който в последните години се утвърждава се все повече и повече. При R обаче проблемът е, че няма лесен интерефейс за използване. И ето – ние го обличаме в удобен за ползване и интуитивен интерфейс, така че да увеличи производителността на работата ви и освен това даваме на потребителите възможност да работят по данните си едновременно със своите колеги.
В SPSS (една от най-популярните статистически програми – б.ред.) например може да си работиш сам и после да си споделиш данните – но понякога става дума за огромно количество данни – а да се преместват често данни от порядъка на 1GB не е особено удобно“, казва Велико.
„Всичко при нас е в облака, всички работят върху едни и същи данни едновременно – каквото направи един човек, се вижда и от всички останали.
Когато искаш да анализираш някакви данни, те се зареждат в RAM паметта, което може да се окаже тежко. Затова, ако искаш да анализираш много данни, може да ти заделим един от сървърите само за твоята работа. Има различни възможности – сървъри с 32, 64 или дори 244 GB.
Плащането за тях – ако се налага да работите с толкова много данни – е на час. Рядко обаче се намират засега потребители, които имат по-тежки данни. Що се отнася до сигурността, използваме сървъри на „Амазон“, обяснява той.
StatAce има различни пакети – но за данни до 1GB засега всичко е безплатно.
– Защо като потребител да избера именно StatAce?
– Предимствата на StatAce са няколко. Първо – работата в екип. Можеш да работиш с други хора, при това – едновременно.
Второ – интерфейсът. При SPSS например има едно множество готови анализи – изнесени на отделни менюта, и толкова. При нас е различно – всеки потребител може да създаде свои собствени модули, така че да запази и сподели своя анализ. Много важно е че, това може да се прави от потребителите. Това е голям плюс.
Засега видовете ни анализи са ограничен брой, но скоро ще са много повече.
Трето предимство – не трябва да се тревожиш за големината на данните си. Не ти трябва и мощен компютър, тъй като изчисленията са в облака.
– Как гарантирате сигурността на информацията?
– Погрижили сме се много добре да си изпипаме нещата и със сигурност не може да се случи пробив и някой да види данните на потребител.
Но все пак със статистика работят компании, за които сигурността е много важна. Мислим да разработим версия, които да се инсталира при клиента, така че никакви данни да не излизат извън неговия офис.
Корпоративният сегмент е много важен пазар за нас, но в момента сме се насочили по-скоро към консултанти, които правят статистически анализ като фрилансъри. Така ще можем да утвърдим платформата, преди да минем към enterprise сектора.
– Какви са потребителите ви сега?
– В момента имаме около 2000 потребители, като засега регистрацията ни е безплатна.
Поддържаме обратна връзка с тях и получаваме информация за желанията им и за мнението им – кое им е полезно, кое – не.
– Как убедихте LAUNCHub да инвестира във вас? Какви са отношенията ви, след като вече получихте значителна инвестиция?
– LAUNCHub гледат три неща, като едва последното е идеята. Първото, какъв е потенциалният пазар, а второто – какъв е тимът, дали това са точните хора, които има нужните познания.
За отношенията – не са като шеф с подчинен. Обсъждаме нещата с тях – как вървим, какво сме постигнали, къде искаме да стигнем.
А също дали те могат да ни помогнат, дали не се заблуждаваме за нещо, дали не допускаме някакви банални предприемачески грешки – например да се втурнем да разработваме нещо, от което няма нужда на пазара. За такива неща ни дават идеи – как да проверим потребителите дали биха ползвали нещо, например. И освен това осигуряват менторска подкрепа и връзки.
– Какво ви чака сега?
– Ще разширим екипа, с финансирането можем да си го позволим. Колко, зависи от нещата, които ни се налага да правим, но на този етап пет души ще са достатъчно.
Целта ни, с която ще оправдаем първата инвестиция, е 500 потребители с платен абонамент. Така решихме с LAUNCHub – че това е показателят, по който разберем, че нещата вървят правилно.
Трябва да се е случило до една година. След това ще мислим за още хора.
– А как изобщо започнаха нещата?
– Бях в един курс по предприемачество в Университета, „Студентска компания“. Имах други идеи, които исках да разработвам, но нямах правилния екип. Присъединих се към друг екип, с който участвах в програмата на „Джуниър Ачийвмънт“.
Не се развиха нещата, както искахме. Но там се запознах с Кристиан. И беше момент, в който всеки можеше да намери с какво да се занимава. Харесах идеята на Кристиан... И така стана.
Велико и Кристиан са доволни от срещата си с програмите на „Джуниър Ачийвмънт“, защото са получили много ценен опит в предприемачеството, поучили са се от успели хора в сферата, имали са реални разговори с инвеститори, теоретическа подготовка, а също и запознанства с потенциални бизнес партньори.
А това е почти всичко, което е нужно, за да се развие предприемачът в един човек, подчертават те.
„Бях като вас, слава Богу не се отказах. За всяка причина, заради която се колебаете – мога да ви предложа решение. Нямате идея колко интересно и полезно е“, казва Кристиан на младежите, които се колебаят дали да започнат свой бизнес.
„И аз се колебаех в началото – исках първо да изкарам магистратурата по бизнес администрация, мислех, че трябва да имам солидна спестена сума, без която не мога да започна и т.н.
Това са само въображаеми препятствия – всъщност са нужни само желание и воля – за всичко останало ще видите, че има решение.“
Питам Велико дали е имало моменти, когато са искали да се откажат.
„От около година някъде започват да никнат нови и нови конкуренти с много, много по-големи финансови възможности.
Вярваме обаче, че можем да направим нещата по-добре, по-използваеми и по-иновативни от тях“, оптимист е Велико.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!