Ш ведският художник и скулптор Ларс Вилкс, който оцеля при покушение в събота вечерта в датската столица Копенхаген, отдавна е известен с провокациите си, припомнят АФП и в. „Фигаро“.
Шейсет и осем годишният Вилкс си навлече гнева на мюсюлманите през 2007 г., когато участва в конкурс за рисунки на тема кучета и представи рисунка на порока Мохамед като куче.
Тази карикатура беше публикувана в местен шведски вестник и спечели на Вилкс световна слава, но и призиви за ликвидирането му.
Иракският клон на „Ал Кайда“ издаде фатва за убийството на Вилкс.
През октомври 2009 г. беше арестувана американката Колийн Лароуз, известна с прозвището Джихад Джейн, която организирала заговор за покушение срещу Вилкс. Тя получи 10-годишна присъда миналата година.
През май 2010 г. двама млади шведски братя от косовски произход се опитаха да подпалят къщата на художника с коктейли „Молотов“, но той не беше в нея.
През юни 2010 г. Вилкс беше ударен в главата по време на дебат в университета в шведския град Упсала и накрая се стигна до истинска ръкопашна схватка.
През септември 2011 г. стотици хора бяха евакуирани от сграда в Гьотеборг, където се откриваше Биеналето на съвременното изкуство, защото полицията имала основание да смята, че Вилкс ще бъде атакуван там. Тогава бяха задържани и четирима души.
Ларс Вилкс се движи само с полицейска охрана, но не съжалява положението си. „Опитвам се да приемам всичко хладнокръвно. Добрата страна на нещата е, че хората, които се опитват да ме убият, са вероятно зле екипирани, аматьори“, каза той пред АФП през 2010 г.
„Не съм расист и фанатик, нямам политически позиции. Аз съм творец,
който се опитва да установи до къде се простират възможностите ми, който иска да открие какво може и не може да се прави, който иска да повдигне дебат по този въпрос“, подчертава Вилкс. „Мисля, че е много важно, ако човек иска да говори за свобода на словото, за исляма и за мюсюлманите, да има истинска позиция и да разполага с нещо достатъчно провокативно, за да започне този дебат“, казва още Вилкс.
Той е ценен основно от онези, които възприемат исляма като сериозна заплаха. Рисунката, която спечели скандалната слава на Вилкс, е на всички страници в интернет сайта на датския комитет, създаден в негова подкрепа. Там се публикува и програмата на Вилкс и вчера там беше написано, че той ще говори по време на дебата в културния център в Копенхаген, който стана обект на нападение.
Комитетът за поддръжка на Вилкс връчи неотдавна на френския сатиричен вестник „Шарли ебдо“ наградата, която присъжда редовно на големи защитници на свободата на словото.
Вчера полицията обяви, че
Вилкс е бил мишена на нападението
срещу културния център в Копенхаген. Той беше и изведен от центъра веднага след атаката и заяви, че според него извършителят се е вдъхновил от атентата срещу в. „Шарли ебдо“. Сега шведските служби за сигурност обмислят какви мерки за сигурността на Вилкс да вземат.
В. „Фигаро“ припомня, че художникът е породил полемика още през 1980 г. Тогава той създал две огромни скулптори, едната от които тежала 75 тона, в природния резерват Кулаберг, в Швеция. Той работил по творбите си без разрешение на властите. Накрая ги кръстил Нимис и Аркс. Последвал съдебен процес, който Вилкс загубил и трябвало да разруши двете скулптори. Тогава обаче Вилкс обявил, че анексира към своите имоти парка Кулаберг и го обявява за територията Ладония. Естествено властите не били информирани по въпроса за това незаконно анексиране. Накрая все пак те решили да не разрушават двете конструкции на Вилкс. Затова пък той издигнал трета структура, която нарекъл Омфал, по името на древния култов обект в гръцкия град Делфи, който се смята за пъпа на света. Последвал нов процес, който Вилкс пак губи и трябвало да разруши третата структура.
През 1999 г. отношенията на твореца с шведските власти се нормализират. Но започват проблемите му с ислямистите.
Според в. „Гардиън“ за главата на Вилкс се давала награда от 100 хил. долара. Вилкс е и в списъка на хората за убиване на джихадисткото списание „Инспайър“, в който фигурираше и главният редактор на в. „Шарли ебдо“, убит на 7 януари в Париж по време на атаката срещу редакцията на изданието.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!