С амо две седмици преди началото на предизборната кампания за евроизборите, институциите на ЕС приеха нови закони, които осигуряват поевтиняване на мобилните услуги и енергията и подобряват етикирането на потребителските стоки.
Въпреки добрите новини, не се очаква европейските граждани да повишат избирателната си активност, смятат политически анализатори, цитирани от Euractiv.com.
Според Жан-Мишел де Веле, професор от Свободния университет в Брюксел, ниските телефонни сметки няма да накарат европейските граждани да гледат с по-добро око на ЕС.
''Законодателните решения за роуминга са полезни, но незначителни, и ще бъдат от полза само за малка група от хора, пътуващи често'', смята той.
''На фона на глобалната икономическа криза подбни действия безспорно са положителни, но не могат да се сравняват със затрудненията, които ЕС изпитва в справянето с рецесията. Гражданите очакват смели икономически решения, а не дребни облекчения'', допълва де Веле.
Успехът на еврото поставен под въпрос
Анализаторът е скептичен и по отношение на широко прокламирания успех на единната европейска валута. Според него само елитите виждат въвеждането на еврото като грандиозен политически ход.
''За повечето европейци приемането на еврото е равносилно на увеличение на цените. Фактът, че единната валута осигурява защита от икономически сътресения, остава неразбран. Но лидерите на ЕС не могат да заяват на гражданите, че благодарение на тях са избегнали катастрофа'', смята Жан-Мишел де Веле.
По отношение на евроизборите професорът твърди, че европейците ще гласуват, ако им се предостави възможност за политически избор. В този смисъл, той разкритикува липсата на алтернативен кандидат за поста на настоящия председател на ЕК Жозе Мануел Барозу.
Проблемът с липсата на комуникация
За много политически наблюдатели в Брюксел проблемът с ниската избирателна активност на европейските граждани се дължи основно на слабата комуникация с институциите.
''Крайно време е органите на ЕС да се сближат с гражданите. Изборите предоставят отлична възможност да се покаже на европейците, че някой се грижи за тях на ниво ЕС''. Това заяви Моник Гойен, главен директор на Европейската организация на потребителите.
Този месец организацията започна кампания, чрез която да убеди бъдещите евродепуатати да се застъпят интересите на потребителите. В рамките на инициативата е създаден кратък наръчник, ''Пакт на потребителите'', който очертава областите, в които ЕП и потребителската организация могат да въведат положителни реформи.
Защо ЕС не популяризира успехите си
Еврокомисарят, отговарящ за предприятита и индустрията Гюнтер Ферхойген заяви преди няколко дни, че ЕС се е провалил в популяризирането на един от най-значителните успехи в историята си - разширяването. Той допълни, че разширяването ще започне да се приема като постижение, ако европейците започнат по-активно да посещават новите страни членки.
Според Стенли Кросик, основателел на Центъра за европейска политика, слабата комуникация на инситуциите на ЕС с гражданите се дължи на няколко причини:
- Европейските политически органи не разполагат с достатъчно комуникационни експерти;
- Прилагането на комуникационната политика на ЕС е спъвано от бюрократични пречки;
- Институциите не могат да се възползват от услугите на комуникационни съветници, защото това ще обвърже комуникацията с процеса на вземане на решения;
- Договорите за комуникационни проекти често не се изготвят от експерти;
- Изкуството на добрата комуникация е да се съгласува с ответната страна, т.е. на принципа ''Няма значение какво казвам, важно е какво чувате'';
- 23-те официални езици на ЕС усложняват още повече комуникацията
"Юрактив": Избирателите не са впечатлени от ЕС
Гражданите очакват смели икономически решения, а не дребни екстри", твърди преподавателят по политология в Брюкселския свободен университет Жан-Мишел де Веле
27 април 2009, 23:07
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!