Т я е едва 25-годишна, а модният бранд, който развива, се издига не само в България, но и на международно ниво.
Меги Каканашева създава и развива Megz от няколко години, но сякаш цял живот идеята е зреела в мислите й. А наскоро марката се изстреля в ТОП10 по продажби в световния онлайн гигант Asos?
Да разкажем за нея е почти невъзможно, защото за крехката си възраст тя има толкова колоритни, цветни и наситени с емоционалност и поуки случки, че направо я попитахме сама да сподели.
Какво ни разказа Меги за себе си, как е осъзнала, че модата е творчество, но и бизнес, как се случва младо момиче да постигне толкова големи успехи на международно ниво с много усилия и работа, и разбира се - кои са модните тенденции за 2016 г., вижте в интервю с Меги Каканашева на Наталия Такова-Мазгарева от Vesti.bg:
- Меги, ти си едва на 25 години, а вече си една от успешните бизнес дами в България, благодарение на проспериращ моден бранд. Искам да те върна обаче в началото на кариерата ти – кога се запали по модата, кои бяха първите ти стъпки в тази сфера?
- Когато започнеш да се занимаваш с нещо от съвсем ранна възраст, е много трудно да определиш как точно се е зародило то в теб. Сякаш просто си се родил с него. Шия дрехи за себе си от 13-годишна. Тогава бях още по-слабичка и по магазините никога нищо не ми ставаше. Буквално още на 10 се качвах на тавана, събирах роклите от младините на бабите си, преправях ги и ходех с тях на училище. Още тогава залитах по стила на 70-те (Смее се). Всеки ден трябваше да съм с нов тоалет. В началото съучениците ми ме гледаха доста странно. Постоянно шушукаха зад гърба ми или ми се подиграваха.
В гимназията нещата доста се промениха, от странно дете се бях превърнала в модна икона (Смее се). Всички по коридорите и по улицата ме спираха и питаха откъде съм купила дрехите си, а аз гордо повтарях, че съм ги направила сама. Така цели 8 години правех по един тоалет за себе си всеки ден. И дори да бях с температура, не пропусках. Всъщност тогава, без да осъзнавам, се бях научила да конструирам. Години по-късно, когато създадох собствената си марка, пред мен вече не съществуваха граници, та аз можех всичко. Все пак имам 8 години стаж (Смее се).
Така си мислех на 21 и със затворени очи се хвърлях в „модната си империя“ всеки ден. Сега съм на 25 и знам, че тогава не съм можела или имала нищо друго освен непримиримостта и картините в главата си (Смее се). И честно казано нещата много не са се променили. Само сцените са различни - тогава катерех малък магазин в родния си град, а днес не спя за масовите световни пазари. Но все пак вече имам цели 12 години стаж! (Смее се)
- А кога разбра, че тази твоя страст към модата има потенциалът да се превърне и в успешно бизнес начинание?
- Тук дължа много на майка си. Тя ме възпита „пазарно”. Когато исках нещо като по-малка, тя ми обясняваше, че за да имам някоя играчка, трябва да си я купя с пари. А аз казвах: "Ми дай ми пари, тогава". А тя добавяше: "Аз ще ти дам пари, но тогава ще може да имаш играчки само когато аз преценя да ти купя нещо". Още си спомням потресения ми поглед, когато много бързо осъзнах, че съм зависима от нея (Смее се). Нещата трябваше да се променят. Помолих я да ме научи да изкарвам пари. Тя каза, че има два варианта – или да върша някаква дейност и да ми се плаща за това; или да създавам нещо и да го продавам. Бързо се споразумяхме.
Станах почасов четец. Четях книги, а тя ми плащаше по 0,20ст на страница. После трябваше да " ги разказвам, за да има прозрачност в отношенията ни (Смее се). Сега като се сетя по цели нощи четях исторически книги за Иван-Асен. Струваха ми се по-големи, с повече възможност за печалба (Смее се).
Скоро се пробвах и в търговията. Събирах всичко, което съм направила, научила или нарисувала, докато съм си играла през деня, и го презентирах пред всички вкъщи по време на вечеря. А те можеха да наддават и купуват или просто да заплатят билети за представление. Обикновено невероятна картина с къща струваше 1 лв. А рокля за кукли 2 лв. Доста бързо забогатях (Смее се). После осъзнах, че за неща като ръкохватки или ръчно направена престилка са готови да платят повече, защото им трябват. И в онзи момент се случи, след няколко години бях открила дрехите. Вече не ме интересуваха нито играчки, нито представления, нито пари. Исках само да ги нося. Бях на 10.
Та в този ред на мисли, никога не съм разглеждала нещата, които правя извън бизнес потенциала им. Все пак играчките трябваха да се купуват с нещо. Години по-късно, въпросът „изкарване на пари” въобще не беше фактор в живота ми. Беше ми обяснено как и години наред си го правех. Все пак още на 6 бях доста заможна (Смее се), какво остава на 18!
- Концепцията, около която се върти твоя бранд, е „Дрехи евтини, колкото един обяд!“ Как избра този слоган?
- Вижте какво отговори тя във видеото:
- Когато дрехата е толкова евтина, това може ли да се отрази върху качеството ѝ? Какви са материалите, които използваш, например?
- Разбира се! По-малкият бюджет сам по себе си означава това, че по-малко пари са вложени в продукта. Ако искаш да вложиш по-малко в дадено нещо, има два варианта - или да използваш по-евтини съставни продукти, или да се захванеш със здрава оптимизация. Обикновено и двете. При нас по-ниската цена и в производството и в материалите на първо място идва от количеството. Цената за 3000 метра дантела е много различна от цената за 30 метра дантела. При циповете, конците и копчетата е същото. Освен това, големите количества ти позволяват да внасяш директно от производителите и да избегнеш посредниците. Най-важното - цялата ни продуктова политика е организирана върху печалба от количество продадени артикули, не от надценка върху единица бройка.
Повечето хора ни питат, вие на загуба ли работите, какви са тези цени? Но една много проста сметка веднага може да покаже, че ако печелиш по 1000 лв. на рокля, но си продал 3 скъпи рокли в месеца твоята печалба ще бъде 3000 лв. Докато ако печелиш по 1 лв. от рокля, но продаваш по 3000 броя всеки ден. Твоята печалба ще бъде много по-голяма.
Помолих Меги да ни каже кои известни личности можем да видим в тоалети на марката ти и Ви представяме колаж с час от известните ѝ клиенти:
- Много хора може би не знаят, че ти не произвеждаш или прекупуваш дрехи от Турция или Китай, а създаваш работни места в България – колко души работят за теб, за да придобием реална преценка за мащаба на дейността ти и колко е важно да се осигурява работно място за хората в собствената им страна?
- Вижте отговора на Меги във видеото:
- Марката ти вече има няколко магазина в България, знам, че има износ и навън. В кои държави хората могат да срещнат български стоки с твоите етикети?
- Не, нещата не са точно такива. За съжаление към момента основният ни износ навън е предимно на едро. Това означава, че други бизнеси купуват продуктите ни и ги препродават. Те в много случаи дори са с техни етикети. Навън към момента продаваме с Megz само онлайн с сайтове като Асос, Амазон, Етси и други по-малки. Там хората купуват Megz с имиджа за Megz. По другите места хората купуват Мegz, с нашите си снимки и дори често с нашите етикети, но те не са запознати с бранда. За тях това е просто готина рокля в местен бутик.
Търговията на едро е много добър начин за изкарване на пари. Но това е много различно от големите магазини на международни марки, които виждаме, че пробиват в България, например. До там имаме още път за вървене. Засега, обаче, се справяме много добре онлайн. Трупаме все повече последователи навън. И парите, които изкарваме от продажбите си на едро и работата ни в България скоро ще ни позволят да започнем да отваряме магазини и извън България. Първо място, надявам се, още догодина ще бъде Лондон.
- А как се случи така, че „Мегз“ се изстреляха в ТОП10 по продажби в световния онлайн гигант Asos? С какво си обясняваш този успех и изобщо – как си обясняваш успеха на „Мегз“ - какво ти струват, но и какво ти дават всички постижения?
Моето щастие и изненада бяха още по-силни. Когато реших, да кандидастваме в Асос си мислех, че това е твърде голямо за нас и че най-вероятно дори няма да ни одобрят. Одобриха ни. После си мислех: "Е, да ама в нашата графа бутици има над 800 марки от цял свят, най-вероятно те са на светлинни години от нас". Но и това се оказа, че не е точно така. Хората обичат дрехите ни. До голяма степен това най-вероятно е, защото продуктът ни няма еквивалент дори на световния пазар. Това, което правим ние, е на пръв поглед абсурдно – съчетаваме стила на high end модни къщи с масовостта и бюджета на low end световни модни гиганти.
Така обикновено не се прави, всеки учебник по мода или предприемачество ще ви го каже. Но такава се роди любовта ми към дрехите и идеята за "Мегз" и не мога да си я представя друга. Сякаш самата „невероятност”около продукта кара всички веднага да опитат. А като опитат, много лесно ни обикват, защото просто вече сте само ти и модата. Може да имаш каквото пожелаеш ,без да си ограничен от пари. Странно е като модна независимост.
Често се шегувам, че Мегз е първото ми дете и че бих дала и направила всичко за нея. Но всъщност, аз самата бях дете когато я родих като идея. В този ред на мисли, границите на даването и взимането по между ни отдавна са размити. Това е една от онези всичко-променящи връзки, в които си имал късмета да влезеш – нуждаеш се от нея, за да продължиш да живееш и същевременно осъзнаваш колко по-важна и дълготрайна е тя от твоя живот.
- А сега един практичен въпрос, който ще е полезен за дамите: Кои са модните тенденции за 2016 г. Какво да подберем в гардероба си като цветове и силуети и да сме сигурни, че няма да сбъркаме?
- Този сезон сме пленени от пастелните тонове – в синъо, зелено, дори кафяво. Силуетите са изчистени от към кройка, но много силно декорирани с детайли. Имаме много бродерии, маниста, принтове. Като материи имаме акценти от кожа, дантела, велур – особено силно.
-Задължително за новия сезон три неща трябва да присъстват в гардероба ни.
- Топ или рокля с бродерия. Нещо велурено – пола, яке или панталонки и нещо от дантела!
Като цветове – поне нещичко от земните тонове – кафяво, зелено, синьо, оранжево. Много лесно се съчетават с дънки или с обожаваното бежово и екрю от предния сезон!
- И все пак – трябва ли да сме винаги на модната вълна, или е по-удачно да съобразяваме облеклото си спрямо фигурата, например?
- В момента на пазара има толкова много марки. Зад тях стоят блестящи творци. Имаме толкова голямо разнообразие от тенденции и стилове, че с много малки изключения почти всичко, което сложим в подходяща комбинация може да бъде модерно. Важното според мен е да подбираме нещата, които пасват на личния ни стил и все пак да не се оказваме облечени в тази „много малко, почти” група навличайки нещо крещящо неподходящо за сезона.
И все пак си мисля, че ей така водени от женското ни чувство за разкрасяване трябва поне веднъж месечно да си подаряваме поне нещичко в крак с бързо менящия се свят около нас.
- Кои са твоите топ 5 дрехи, които винаги присъстват в гардероба ти и как би ги съчетала:
- Панталон с висока талия – и с широки крачоли и по-впит. Пола с висока талия – обикновено права до коляното, но може и силно разкроена. Риза или малко по-елегантна блуза, обикновено с мотив дантела и яка. И нещо с дълбоко, семпло V деколте. Тези неща могат да се видят в личния ми гардероб всеки сезон.
В различни цветове, форми, декорации или материи, но задължително те като силует. Дори понякога не са различни, а са същите от стария сезон. Имаме един панталон с висока талия, който обожавам. Приятелите ми понякога ме подиграват, че при цял цех, вечно съм била с „това панталонче” (Смее се). Също винаги си имам и по една последна мания. Която ми се струва най-изключителното и прекрасно на сезона. Този път са декорациите с перли и бродерия. Обичам да бъда с такава дреха на събитие и да усещам цялата си страст към модата в начина, по които всички гледат тоалета ми! (може едно готино видео със сетове и обяснения)?
- А какво е пожеланието ти към всички читатели на Vesti.bg?
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!