В предложената от служебното правителство актуализация на държавния бюджет липсва аргументация за увеличените с 448,5 млн. лв. разходи на хазната.
Това е посочено в извънреден доклад на Лабораторията по управление на риска (ЛУР), оглавявана от бившия премиер Иван Костов. Автор на доклада е Димитър Бъчваров - икономист на Демократи за силна България (ДСБ).
Оценката в проектозакона за очакваното изпълнение на макрорамката е реалистична и почти напълно съвпада с оценките на ЛУР от началото на настоящата година, се казва в резюмето на доклада
Базиран на тази реалистична оценка, актуализираният бюджет следва да бъде приключен по начинът и с параметрите, които се предлагат. Според документа липсата на аргументация и яснота за увеличените с 448,5 млн. лв. разходи ще предизвика критика от анализаторите и в Народното събрание.
Служебното правителство е наясно кои разходи следва да се извършат задължително и следва да ги посочи, смятат от лабораторията. Следващото правителство не се нуждае от разпоредителни права да променя тези разходи, доколкото те са свързани с належащи и почти напълно известни нужди.
В доклада е отправена препоръка относно операциите за предотвратяване на банкова криза и решаване казусите с КТБ, банка "Виктория" и ПИБ. Министерството на финансите се подготвя за три варианта (като във всеки от тях присъства узаконяването на даденият кредит на ПИБ).
Вариантите са: участие във възстановяването на банката съвместно с акционерите и външен инвеститор; или, самостоятелно; и, посрещане на отнемането на лиценза на КТБ. Сценариите следва да бъдат разграничени ясно, за да не се допуска спекулиране с размерите и начините на държавното участие в решаването на посочените проблеми. Държавното участие ще бъде едно, в зависимост от сбъдналия се сценарий. Това ще позволи да се разграничат различните държавни ангажименти, за да не се създава напълно погрешната представа, че ще бъдат поети заедно и едновременно, обясняват от лабораторията.
Според Лабораторията за управление на риска заради скъсените срокове пред следващото редовно правителство и вече очевидно несъстоятелната прогноза на предишното редовно правителство за макрорамката и погрешно зададените бюджетни параметри,
съществува риск страната да влезе в новата 2015 г. без закон за бюджета
Според анализа на лаборторията актуализацията на бюджета е без алтернатива, тъй като действащият закон за държавния бюджет за 2014 г. се основава на неверни прогнози и допускания - опровергани от фактите и отчетите за макрорамката, за приходите и разходите, и за дефицита на бюджета. Този закон не може да посрещне и неутрализира риска от банкова криза след въвеждането на специален надзор в КТБ и "Виктория" и провеждането на спасителната операция в ПИБ с 1,23 млрд. лв., отпуснати поради това до края на ноември 2014 г.
Обстоятелствата и сроковете, в които протичат вече случващите се процеси, определят необходимостта законопроектът за актуализация на държавния бюджет за 2014 г. да бъде приет до първата седмица на ноември 2014 г., се посочва още в доклада.
Целият текст на доклада е публикуван на сайта на ЛУР.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!