Още по темата

Археолози от университета в Тел Авив откриха в глинени съдове от древния Ерусалим и околностите му следи от анормални изменения в силата на магнитното поле на Земята.

Учените изследвали няколко керамични съда, открити на различни археологически обекти в Израел. Кога са били изработени съдовете, било установено въз основа на печатите на юдейски царе върху тях - между VIII и II век пр. Хр.

Учените предположили, че съдовете първоначално били произвеждани в Тел Сокхоф, където процесът на изпичане, при който се намагнитва материалът, позволява в глината да се съхранят данни за посоката и интензитета на магнитното поле по онова време.

Вижте в галерията Храмовият хълм и Западната стена - свети места в Ерусалим

Намагнитването на керамичните съдове било анализирано с помощта на магнитометър. Резултатите показали, че силата на магнитното поле постепенно намалявала VI века.

Това съответства на заключенията на други археолози. Специалистите обаче установили също, че в края на 8-и век пр. Христа напрежението на магнитното поле достигнало изключително високи стойности и след това намаляло с 30 на сто за 30 години.

По мнението на учените, резултатите от изследването им ще дадат възможност да се разработят геофизически модели, които имитират подобни процеси, като например взаимодействието между ядрото и мантията на Земята.

Резултатите от изследването са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences.