Тазгодишното издание е особено важно за SEO специалистите, защото след ъпдейтите "Панда" и "Пингвин" през миналата година, оптимизацията на сайтове се превърна в тежко изпитание за работещите за подобряване на видимостта на сайтовете в интернет.
Специално за конференцията у нас гостува Мария Моева, която работи в Google от 2008 г. Нейната лекция е на тема: "Google - подобряване на алгоритмите за качеството на резултатите при търсене".
С нея разговаряме в аванс.
- Уеб търсенето се измени с годините. Как определяте "качество на търсенето" сега?
- Първоначалната визия на Лари Пейдж, съосновател и CEO на Google, беше за търсачка, която "разбира точно какво имаш предвид и ти дава точно резултата, който ти трябва".
Целта си остава същата; технологиите, които Google използва, за да я достигне, се изменят с времето. Например някои от интересните нововъведения, които бяха обявени за последните няколко месеца и показват пътя напред за търсенето, са: Knowledge Graph, Google Now за мобилни телефони, интеграция на Gmail в личните резултати.
- В София ще говорите за подобряването на качеството на търсенето. Кои са главните цели на последните обновления на алгоритмите (освен да направят живота на SEO специалистите по-труден)?
- Основната цел на обновленията на алгоритмите е, общо взето, една и съща - да покаже в резултатите релевантно съдържание с високо качество и максимално да намали уеб-спама. Колкото до конкретни алгоритмични обновления, можете да следите в редовните статии на нашия блог Inside Search.
Екипът за качество на търсенето постоянно изследва какво може да се подобри и внася необходимите промени. През 2012 г. направихме повече от 660 подобрения в качеството на търсенето.
И определено не се стараем да направим живота на уебмастърите по-труден - целта ни е да направим живота на потребителите по-лесен :-)
Всъщност се опитваме да помогнем на уебмастърите да направят сайтовете си по-достъпни и по-добре организирани, както например обясни Мат Кътс, ръководител на уеб-спам екипа в това видео:
- Кой е най-важният компонент на един сайт за доброто класиране в резултатите? Структура, съдържание...?
- Няма "вълшебен" компонент, благодарение на който сайтовете автоматично да се показват на първите позиции в резултатите. Най-важното е интересно съдържание или полезна услуга, която да се харесва от посетителите на сайта ви. А също и това съдържание да е организирано достъпно, както за потребителите, така и за търсачките.
Алгоритмите за качество на търсенето, които класират резултатите са написани с цел да показват сайтове с релевантно съдържание, които да са полезни на потребителите.
Така че вместо да се "оптимизира" или да се "спасява" сайта от този или онзи алгоритъм, много по-добра стратегия е да направите сайт, от който посетителите ви да са във възторг, и който е технически достъпен.
- Как алгоритмите за класиране се справят с различни езици? По-конкретно с т.нар. малки езици - като българския?
- Редовно проверяваме качеството на търсенето на различните езици и какво може да се направи, за да го подобрим. Различните езици наистина предлагат разни предизвикателства - например морфологията на руския език или отсъствието на пространства между думите в текстовете на японски.
Стараем се резултатите да са максимално релевантни на всички езици. Но преимуществено когато инженерите пишат обновления за алгоритмите, те се стараят да постигнат глобални подобрения.
Всяко предложение за обновление се подлага на сериозни и щателни проверки, за да сме сигурни, че ще има желания резултат.
Не бих казала, че българският е "второстепенен" език, тъй като влиза в 40-те основни езика, на които Google се старае най-напред да локализира продуктите си.
- Къде е границата на SEO практиките? Общо взето какво поощрява Google в това отношение и какво не?
- SEO специалистите могат да допринесат много за подобряването на конкретен сайт - например да проучат структурата и съдържанието на сайта, да помогнат с оптимизацията за различни страни и пазари, да съкратят скоростта на зареждане, като цяло да го направят по-достъпен и за потребителите, и за търсачките. Всички тези неща са чудесни за и собствениците на сайтове, и за потребителите.
Колкото до обратната страна на медала, общо погледнато, опити да се измамят потребителите и търсачките са практики, които Google не поощрява. По-конкретно такива подвеждащи практики, които могат да доведат до съответни мерки от страна на Google са описани в препоръките за качество.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!