Г радовете също не остават пренебрегнати от „поумняването“ на всичко, което ни заобикаля. Една от най-важните системи е градският транспорт, който постепенно бива преобразяван чрез дигиталните технологии. Проектите са най-различни, като първите стъпки често се оказват по-трудни от очакваното, но натрупаният опит вече започва да дава резултати.
Развитието на технологиите също създава все повече възможности. Едната от тях са т.нар. „умни билети“. Те са важна част от „доближаването“ на градския транспорт до хората, защото традиционните методи за купуване на билети далеч не са удобни и често са повод за непозволени гратис пътувания. При положение, че хората вече масово разполагат със смартфони с интернет връзка, издаването на билети може да е много „по-умно“.
Освен това смартфоните имат и множество сензори, които също са източник на атрактивни възможности. Възможно е например превозните средства да се оборудват с т.нар. beacon-и или сензори за NFC връзка. Така пътниците биха могли да се преброяват и таксуват автоматично с качването си или само чрез еднократен допир на устройството до сензора.
- Родният опит
Подобни проекти все още са скъпи, но първите стъпки в тази посока вече се случват. При това са факт и в България.
От октомври т.г. телекомът А1 предлага за клиентите си възможност да си купуват билет за еднократно пътуване за метрото в София изцяло по дигитален път. За целта могат да посетят специалния сайт или да използват приложението „Моят А1“.
Услугата позволява на потребителите на А1 да си купят билет за метрото, като сумата се начислява към месечната им сметка, а за клиентите с предплатени карти се приспада от баланса. Няколко секунди след направената заявка клиентът получава SMS с линк към персонализиран QR код, който се отваря в браузър (нужна е интернет връзка). Този QR код може да бъде сканиран на турникетите на входовете на станциите на метрото.
Билетът е валиден за вход в рамките на 30 минути от момента на покупката. Това позволява на пътника да си го купи още докато върви към станцията. На дигиталния билет има брояч, който показва преди колко време е влязъл потребителят в метрото и така контрольорите могат да удостоверят редовността на пътника.
Този тип електронно таксуване има немалко предимства. На първо място спестява време на пътника. Освен това улеснява и плащането, което става онлайн и не се налага да носи в себе си дребни монети или да се реди на опашка на касата. Пести се и хартия за билетоиздаване. Цената на билета също се запазва същата и няма допълнителни такси за използването на услугата.
Дигиталните билети намаляват и контактите и улесняват спазването на мерките за дистанция. Те са и по-удобни за самия превозвач, защото улесняват процеса и воденето на статистика за пътниците.
Този тип услуги са само началото. Те показват потенциала на дигиталните технологии в градската среда, като имат и още една важна функция – помагат на самите жители на градовете постепенно да свикват с новите възможности и така преходът към дигиталното ежедневие да бъде по-плавен.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!