Още по темата

Subaru Outback положи основите на тази ниша, а след него се навъдиха доста последователи. Новият Outback обаче поизневери на корените си, превръщайки се в голям кросоувър, който застана на върха на гамата на марката. Octavia Scout обаче си продължава в утъпканото русло, което аз оценявам високо. Тук не става въпрос за автомобил, който ще прегази навсякъде. Няма блокажи на диференциалите, лебедки, клиренс като на Discovery, нито може да гази в метър вода. Не, повдигнатата Octavia е идеален спътник за българските пътища. А знаем, че всекидневното шофиране по тях си е истинско приключение. Но Scout няма да ви изостави, било то пред висок бордюр, било то пред дълбока кал или плитка рекичка. Няма и да ви се наложи да викате хамали с техен транспорт, ако трябва да сменявате жилището си и да превозвате покъщнината, защото в този автомобил обемът е впечатляващ.

Разходете се с Octavia Scout по тестовия полигон Пакфурт във Виена

Фейслифтът на Octavia Scout изпъква с новите, разделени на две фарове, чийто по-малък блок е вграден отстрани на радиаторната решетка. Когато ги видях за пръв път на снимка, не ми харесаха. На живо обаче нещата са по-различни.

Първо, защото един фейслифт предполага някаква промяна и закачва. Но по-важното е, че тази промяна не е толкова натрапчива на живо, отколкото е тя на снимка. Причината е, че, в зависимост от оборудването и цвета на радиаторната решетка и купето, фаровете сякаш са неразделна част от решетката. Това омекотява визуалния ефект и така цялата дизайнерска философия на Octavia не се променя. А тя е за много изчистени, премерени линии, като дизайнът изглежда изключително опростено, но същевременно много масивно.

При Scout тези линии са малко загрубели, което е умишлено търсено, но въпреки това моделът продължава да изглежда много добре. Масивното му излъчване се подсилва от задължителните защитни скари отпред и отзад, които в случая са хромирани. Релсите на покрива също лъщят, а черните вежди на калниците са друг детайл, който говори за приключенския дух на модела. Увеличеният с 30 мм спрямо Octavia Combi просвет прави атакуването на пресечен терен по-успешно. Това се улеснява допълнително от увеличения до 14,5 градуса ъгъл на отход, както и увеличената с 30 мм задна следа. Няма да пропусна и електронно заключващия се XDS+ диференциал.

Новият Opel Insignia поставя смел въпрос: Passat ли? (тест драйв)

С 5-звездния "хотел" VW California в преследване на северното сияние (тест драйв)

Audi Q5 постига идеалния баланс (тест драйв)

На тестовия полигон в Пакфурт, Виена не се набляга толкова на супер високата проходимост, с каквато Octavia Scout не разполага, а на препятствията, с които е по-вероятно да се сблъскате, когато излезете със семейството на приятен уикенд сред природата. Такива са атакуването и спускането на стръмни наклони, атакуването на страничен наклон, както и окантарването на автомобила на две оси. Другата част от полигона е предназначена за изпитване възможностите на автомобилите на мокро, в условия, симулиращи много хлъзгава настилка, за да усетите действието на адаптивния Динамичен контрол на шасито (DСC).

Stop & Go: 30 мм: с толкова е увеличен просветът спрямо Octavia Combi; 14,5 градуса: ъгъл на отход; 30 мм: с толкова е увеличена задната следа (до 1539 мм); 3: броят двигатели; 3: броят трансмисии; 13: броят на екстериорните цветове; 610 л: обемът на багажника.
Stop & Go: 30 мм: с толкова е увеличен просветът спрямо Octavia Combi; 14,5 градуса: ъгъл на отход; 30 мм: с толкова е увеличена задната следа (до 1539 мм); 3: броят двигатели; 3: броят трансмисии; 13: броят на екстериорните цветове; 610 л: обемът на багажника.

Не случайно по-горе споменах семейството, защото това е изключително практичен семеен автомобил. Сещам се за една фраза от филма „Контакт” с Джоди Фостър: „Би било пълна загуба на пространство, ако сме сами във вселената.” Важи в пълна степен и за Octavia Scout. Причината: автомобилът е изключително просторен и сам в него се чувстваш някак самотно предвид обемите. От друга дава възможност да излезеш извън отъпканите пътеки и да се върнеш в началната точка с малък паричен разход за гориво, тъй като параметър от 5,5-6,5 л/100 км не е проблем за този автомобил. А говорим за голям такъв, с постоянно задвижване на четирите колела.

И тъй като започнах с цифрите, трябва да им отдам нужното внимание. Дължината е увеличена с минималните 2 мм, но задната следа е нараснала с цели 30. Далеч по-важно е междуосието от 2680 мм, което е особено дълго в този автомобилен клас. Това е довело до отваряне на вътрешно пространство, което е едно от най-големите сред конкурентите на модела. В багажника се побира една пералня (610 литра), а обемът му може да достигне до 1740 л.

Тези цифри идват като потвърждение на следната теза: вътрешното пространство е гигантско. Толкова, че наистина се впечатляваш. Само до преди няколко години, ако някой ми беше казал, че ще се прехласвам по комби с голям багажник и просторен интериор, щях да му се присмея. С течение на годините и разрастването на семейството идват новите нужди и нов прочит на термина „автомобил“.

Оформлението на интериора е добре познато. Липсват крещящи решения, като е заложено за ергономията и комфорта. Многофункционалният кожен волан и скоростният лост носят емблемата Scout. Седалките са стандартно изпълнени със специалното покритие Thermo-Flux, което не позволява запарване на седалищната част на гърба ви. Тестовият автомобил бе оборудван с топ версията на навигационната система Columbus, която върви с 9,2-инчов екран, Wi-Fi хотспот и опционален LTE модул, който позволява на пътниците винаги да са „онлайн”.

Една Skoda не би била Skoda, ако не предлагаше характерните Simply Clever решения. Такива са двулицевото покритие на багажника например, миниатюрните кошчета в джобовете на вратите, подгревът на волана, поставката за бутилка в централната конзола и още много други такива. Дребни, наглед не толкова важни неща, но в дългите връзки са важни детайлите.

Octavia Scout вози стегнато, като липсва негативния ефект от накланяне на купето, характерен за високите кросоувъри. Агрегатът е класика – в средата на разумния мощностен диапазон. Бензиновият 1,8 TSI е с мощност 180 к.с., докато по-мощният 2,0-литров дизел е със 184 к.с. Аз обаче избирам по-маломощния дизел със 150 к.с. и 340 Нм въртящ момент, който е предостатъчен да те издърпа при нужда, без да е спринтьор.

Избирам този агрегат и заради друга причина: новост е 7-степенната DSG трансмисия, „вързана” към него. Работи плавно и сменя предавките неусетно, а съвместната комбинация води до изключително впечатляващ разход от порядъка на 6,0 л/100 км.

Централният компонент на системата за задвижване на четирите колела е хидравличен многодисков съединител с електронен контрол, позициониран пред задната ос. Разпределението на въртящия момент винаги зависи от пътните условия, като контролен блок изчислява постоянно оптималния въртящ момент за задната ос.

В допълнение на това, предната и задните оси са оборудвани с електронно блокируем диференциал XDS+, чиято задача е да гарантира стабилност на всякаква пътна настилка и по време на бързо взимане на завой. Това става чрез леко забавяне въртенето на вътрешните колела в завой, прехвърляйки повече мощност към външните.

Octavia Scout не може да се пуснете в офроуд приключение, но пък е способна да ви заведе на повечето места, където ще откриете скритите природни богатства на България. А кодексът на коректното й поведение (какъвто трябва да следва всеки скаут) се крие във факта, че е много здрав и надежден автомобил, лесен и евтин за обслужване, както и икономичен. Няма да си счупят врата да ви заглеждат по улиците, но стои чудесно на пътя и извън него, оборудван е много добре и предлага достатъчно комфорт. Автомобил, готов да ви служи дълго и вярно. А при цена от 55 000 лв. друг конкурентен на него не може да откриете. Нямам ги, но бих карал този автомобил като семеен с огромно удоволствие.

Технически характеристики:

Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 7DSG

Размери

Дължина, мм: 4687

Широчина, мм: 1814

Височина, мм: 1531

Междуосие, мм: 2680

Тегло, кг: 1561

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1968

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 150 при 3500-4000

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 340 при 1750-3000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 206

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,3

Среден разход, л/100 км: 5,1

Емисии СО2, г/км: 135

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: от 55 840

Четете още:

Купе-кросоувър е първият автономен електрокар на Skoda

Обновеният Mercedes-Benz S-Class е още по-впечатляващ

Mercedes показа бъдещият си базов седан