Су урно ви се е случвало да сте на крачка от подписването на
договор за личен заем, кредитна карта или друг вид потребителски
кредит и да установите, че всъщност ще ви струва по-скъпо,
отколкото сте очаквали първоначално? А още по-сигурно е, че ви се е случвало и да подписвате без да забележите риска на който се подлагате.
За да се разбере дали
потребителите получават информацията, на която имат право според
законодателството на ЕС за защита на потребителите, преди да
подпишат договор за потребителски кредит, Европейската комисия е поръчала проверка
на уебсайтове, предлагащи такива кредити.
Националните правоприлагащи органи провериха 562 уебсайта в
27-те страни членки плюс Норвегия и Исландия, са казва в съобщение на ЕК, цитирано от БТА.
Само 30%
издържаха проверката за спазване на съответните правила на ЕС за
защита на потребителите. Останалите 70% (393) от
сайтовете бяха набелязани за допълнително разследване.
В България са проверени 6 сайта, като при нито един не са
открити нередности,
според таблица, поместена в съобщението на
ЕК.
ЕК уточнява, че са установени следните основни проблеми:
- в рекламата не е включена
стандартната информация, която се изисква;
- в офертите е
пропусната ключова информация, която е от голямо значение за
вземането на решение;
- разходите са представени по подвеждащ
начин.
Сега националните правоприлагащи органи ще се свържат с
финансови институции и кредитни посредници във връзка с
предполагаеми нередности и ще изискат от тях да дадат пояснения
или да предприемат коригиращи действия.
При тази мащабна
операция бе проверено по-специално как предприятията прилагат
Директивата за потребителския кредит (неотдавна транспонирана в
държавите членки), която има за цел потребителите по-лесно да
разбират и сравняват кредитните оферти.
Еврокомисарят за здравеопазването и по въпросите на
потребителите Джон Дали заяви следното:
"Когато хората търсят
кредит, те понякога установяват, че този кредит всъщност струва
повече, отколкото изглежда първоначално, тъй като важната
информация понякога е неясна или липсва.
Потребителските
кредити не винаги могат да бъдат разбрани лесно,
поради което
съществува законодателство на ЕС с цел да се помогне на
потребителите да вземат информирани решения.
Поради тази причина
е много важно бизнесът да предоставя на потребителите
правилната и необходима информация, а задачата на Комисията е да
си сътрудничи с националните органи по правоприлагането, за да
гарантира това".
"Мащабна проверка" е акция за прилагане на законодателството
на ЕС. Ръководена от ЕС, тя се извършва от националните
правоприлагащи органи, които правят едновременни, съгласувани
проверки за нарушения на законодателството за защита на
потребителите в определен сектор на икономиката.
Националните
правоприлагащи органи след това се свързват с операторите във
връзка с предполагаеми нередности и изискват от тях да
предприемат коригиращи действия.
Мащабната проверка е направена през септември 2011 г.
В шест държави (Италия, Естония, Латвия, Литва, Словакия,
Швеция) бе извършено по-задълбочено разследване "Мащабна
проверка плюс" на 57 уебсайта, за да се провери дали се спазват
правилата за защита на потребителите, включително схемата за
плащане, разглеждането на жалби и реда и условията.
Основните
проблеми бяха свързани с информацията, предоставяна преди
сключването на договора, и условията на договора.
Пазарът, който е обект на проверка, се използва от
потребителите всеки ден. През 2010 г. неизплатените задължения
по потребителски кредити възлизаха на 600 милиона за финансовите
институции от еврозоната.
През следващите няколко седмици и месеци националните органи
ще се свържат със стопанските оператори и от тях ще бъде
изискано да представят разяснения или да извършат корекции на
своите уебсайтове.
Ако това не бъде изпълнено, в зависимост
от приложимото национално законодателство, може да бъде
започнато съдебно производство, водещо до налагане на глоби или
дори закриване на уебсайтовете.
От националните правоприлагащи
органи се изисква да докладват на Европейската комисия до есента
на 2012 г. Комисията ще оповести постигнатите резултати.
ЕК проверява: Лъжат ли ви когато ви дават кредит?
EС разследва уебсайтове за потребителски кредити - пазар, който не носи очакваните резултати за потребителите; в България няма нередности в проверените 6 сайта
10 януари 2012, 17:40
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!