С темповете, с които в Македония се строи железопътната линия към България, свързването на железопътните мрежи на двете съседни държави няма да бъде възможно и през следващите пет години, констатира днес македонският вестник "Дневник" в анализ
за транспортната инфраструктура в района.
Според "Дневник", страните от района губят годишно по няколко милиарда евро поради недоизградената транспортна мрежа в рамките на Коридор номер 8, който свързва бургаското пристанище на Черно море през Македония с град Вльора в Албания.
Такава според изданието била констатацията на българските власти, които в сътрудничество с албанските и с македонските си колеги през последните десетина години подписаха редица международни спогодби и договори за изграждането на този коридор, както и за осигуряване на финансирането му от европейските фондове.
И докато България през последните години ускорява довършването на нейната част от пътната и железопътната мрежа, Македония повече от пет години тъпче на място, пише излизащият в Скопие вестник.
След 15 години строителство на линията и с изразходвани повече от сто милиона евро Македония успя само да определи трасето, което свършва някъде към Крива Паланка, и да построи няколко железопътни моста, които вече са повредени.
Припомняйки, че Македония трябва да изгради 89 км линия към България и още 66 км към Албания, които все още са в процес на проучване, вестникът посочва, че липсата на жп връзка между трите държави намалява възможността за бърза връзка между Черно и Адриатическо море, която би била особено важна за търговската размяна между тях.
В македонското министерство за транспорт и връзки планират до месец септември тази година да бъде изработен проектът за линията от Крива Паланка до граничния пункт Деве баир-Гюешево на българо-македонската граница. След като бъдат осигурени
необходимите средства за неговата реализация, които се изчисляват на 157 млн. евро, се преценява, че строителството на жп линията към България ще приключи за четири години.
В заключение "Дневник" подчертава, че за българските власти приоритетно остава изграждането на железопътната и пътната част от трасето от Бургас до Дуръс в Албания, за което ще се използват средства от фондовете на ЕС, както и пари, осигурени по линия на публично-частното партньорство.
Местните власти в Крива Паланка периодично подновяват исканията си към македонското правителство да определи трасето на бъдещата жп линия до границата с България и заплашват с блокади на международния шосеен път.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!