Не, тук няма да говорим за скованата от протести и стачки
страна, а за нова театрална постановка.
"Горката Франция!" (facebook.com) е комедия за отношенията между баща и
син, за сексуалната ориентация и за любовта - всичко от забавната страна.
Пиесата е английска, адаптирана за френска сцена от Жан Ко, играе се със
значителен успех в няколко постановки във Франция, най-известната е с големия актьор Жан Льофебр.
С представянето в България се е заел актьорът Фахрадин
Фахрадинов, познат най-вече на телевизионните зрители от сериала "Забранена
любов".
Как се продуцира и организира театрален спектакъл, как се
намират пари за изкуство, той разказва в специално интервю за Vesti.bg.
-
Разкажи повече за "Горката Франция" и как се
захвана с този проект?
-
Идеята се роди преди 5-6 месеца. Режисьорът
Богдан Петканин е поставял пиесата на бургаска сцена преди време, имала е голям
успех. Двамата решихме да съберем екип от добри актьори и да я покажем
в различни градове. Започнахме да търсим спонсори и така, капка по капка
стигнахме до премиера.
- Как се намират спонсори за театрално
представление?
- Оф, адски трудно е да убедиш някого да даде пари за
театър. Понякога ми казват "виж, ако беше филм или телевизионен проект - няма
проблем".
- Това заради кризата ли е или по принцип хората не са
склонни да даряват пари за театър?
- Не мисля, че е заради кризата. В това отношение сме много
назад. Меценатството не е никак популярно, макар да има закон, всеки го
заобикаля. Колкото повече пари се дават за изкуство, толкова повече ще се
развива то и ще е добра реклама.
- Трябва ли някак да бъдат задължени големите компании да отделят
пари за изкуство?
- Ха, ами защо не. В Москва, доколкото знам, са задължавали
собственици на казина да даряват пари. Големите компании отделят огромни
бюджети за реклама, защо да не заделят малко и за изкуство? Не е лошо да се рекламираш, като подкрепяш
изложби, театрални постановки и концерти.
- Колко струва една добра театрална постановка?
- Не знам... Ако декорите са наистина сериозни, може да стигне
и до 100 хил. лева. "Горката Франция" е мно-о-о-ого далеч от тази сума. На нас
всичко ни излезе близо 15 хил.
На Бродуей има постановки за над 1 млн. долара. Апелирам към
фирмите да променят мисленето си да подпомагат изкуството.
- Защо точно тази пиеса?
- Решението беше общо с режисьора. Той познава текста в
дълбочина и знаеше, че пиесата може да е успешна. Аз истинската ценност я видях
вече като репетирахме на сцена. Текстът много се промени от нашата игра,
излязоха важните екзистенциални теми, които са заложени от автора и стана супер
смешно.
- Комедийните постановки по-добре ли се продават от
драмите?
- Да, определено. Хората, като чуят драма и се дръпват. Може
би драмите в ежедневието са толкова много, че искат да отидат и да се посмеят.
Затова смешното се продава по-добре. Важното е, че хората се забавляват и се отърсват от
обърканото ежедневие.
- За какво се разказва?
- Макар сюжетът да е комедиен и лековат, са
засегнати много сериозни теми, много фино и по френски са поднесени сблъсъкът
между поколенията - баща и син, сексуалната ориентация, как се превъзмогват
различията в името на любовта и какви жертви се правят.
- Как избрахте кой да участва?
- Много беше важно актьорът да отговаря на типажа. Александър
Дойнов, когото познаваме от Военния театър и от телевизионни шоу програми,
е идеалният баща, не сме се и замисляли за него. Албена Михова, която
е невероятно талантлива актриса, е майката и много добре пасва на този образ.
Александър Кадиев съвсем заслужено е с две номинации за „Аскеер" и няма да
издавам каква е ролята му, но ще кажа, че той е в основата на повечето
комедийни моменти. Аз играя сина, който отстоява правото си на избор. Анелия
Луцинова е млада актриса и тепърва предстои да я виждаме в нови проекти.
- Ти сега си и продуцент...
- Ами да, и организатор. Ама е много силно казано, това е
първият проект, който се опитвам да реализирам, да намеря пари, къде да се
играе, да се занимавам със счетоводството. Минах от другата страна и видях
колко трудно е да угодиш на всички, да намериш баланса,
да се съобразяваш с какво ли не, с егото на всички.
Дадох си сметка как сме
навързани и как няма по-важен или по-малко важен. Знам с мен как са се
съобразявали и трябваше да направя същото.
И преди съм се интересувал и съм бил близък с
продуцентите на предаванията, в които съм се снимал, не ми беше съвсем
непознато.
Мисля, че целият екип се справихме добре и на премиерата, която беше
в Кърджали, залата беше пълна и хората се смяха на почти всяка реплика. Сега ни
чака премиерата в Театър „Българан" във Варна на 2 ноември, после в Русе в
Операта на 22.11, а след това, на 28-ми на сцена „Сълза и смях" на Народния
театър.
- Телевизия или театър?
- Театър и кино. Това ме привлича от доста време. Не ме
разбирай погрешно, трябваше да опитам със "Забранена любов", адски съм
благодарен за това. Приключихме преди година и нещо снимките и мисля, че нямам желание за втори подобен проект.
Но трябваше да опитам, научих много
за техническата реализация на такъв тип сериал, много време снимахме. Сега
гледам само към театъра.
- В сегашния ти екип приятели ли сте?
- О, да. Всеки един има прекрасно чувство за хумор. След всяка
репетиция сме се шегували и смяли за изпълнението на някой, а Сашето (Кадиев)
така се е запалил по фотографията, че по време на репетициите ни обикаляше с
фотоапарата, дори героят му понякога излизаше на сцена със закъснение.
- А как те избраха за "Забранена любов"?
- С кастинги. Всяка агенция си има картотека с актьорите
и аз съм ходил на пет или шест кастинга за ролята в този сериал. Това си е
въпрос на късмет, аз имах късмет. Дано се реализират и другите ми предложения...
Горката Франция
Актьорът Фахрадин Фахрадинов разказва как се продуцира и организира театрален спектакъл, изобщо как се намират пари за изкуство в специално интервю за Даниела Петрова от Vesti.bg.
28 октомври 2010, 15:45
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!