Разбирам икономическата ситуация в страната и колко е трудно да се плащат сметките, но електроразпределителните дружества са само една брънка във веригата - от 100 лв. сметка за ток към нас идват само 9,28 лв., казва в интервю пред БТА Петър Докладал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България.
Искам да оценя коректността на нашите клиенти - българите са отговорни хора, казва още Докладал, който преди да поеме настоящия си пост беше посланик на Чехия у нас.
"Категорично заявявам, че спазваме законите на България. Ще се съобразим с препоръките на ДКЕВР.
Ще направим всичко възможно да убедим регулатора в това, че си заслужава да не ни отнема лиценза и да продължим дейността си в България", обяснява той, запитан дали има притеснения за лиценза на ЧЕЗ в България.
- Ще се успокои ли ситуацията в страната според Вас с намаляването на цените на електроенергията от 5 март?
- Цената е образувана на база определени правила от ДКЕВР. Намалението е постигнато почти изцяло за сметка на електроразпределителните дружества - с намалените технологични разходи на дружествата - от 15 на 12%, други параметри не са променяни.
В тази ситуация е трудно да се коментира, трябва да се съобразим с решението на регулатора.
Първото, което предприехме е да направим извънреден отчет на електромерите.
- Как протича този процес?
- Дали сме възможност на клиентите за самоотчитане на електромерите, след което те да ни съобщят данните от уредите, както и сме осигурили допълнителен брой отчетници. Увеличихме двойно служителите в кол-центъра на компанията, които да приемат отчетите на уредите.
- Колко са технологичните разходи на ЧЕЗ?
- 12,77%, т.е. признатите от ДКЕВР 12% технологични разходи са по-ниски от реалните ни разходи. Смисълът на такава регулаторна крачка е да ни стимулира да намаляваме разходите, но това може да стане с инвестиции.
Ако ни се намали размерът на приходите и на печалбата, това не може да не се отрази на размера на инвестициите.
- Как ще ви се отрази това намаление на технологичните разходи?
- По предварителни разчети това ще означава по над 3 млн. лв. месечно по-малко средства за дружеството, но считаме, че тези цени са временни до 1 юли и правим анализ как да продължим след 1 юли с инвестиционната си програма.
За да се модернизира мрежата, така че да можем да достигнем европейски стандарти и качество на доставки, трябва днешните инвестиции да са с поне 50% увеличени.
- Изпълнявате ли искането на протестиращите да не се прекъсва захранването при неплатени сметки?
- В момента ние не прекъсваме захранването на клиенти които са подали заявление за разсрочено плащане или сигнал за проверка. Искаме да помогнем да се намали социалното напрежение. Проверяваме всяка една жалба индивидуално.
Досега са проверени 9000 жалби от 10 000 постъпили и в един процент от тях (около 90 случая) са констатирани грешки при отчитането на енергията.
Извинявам се от името на компанията на тези наши клиенти и ги уверявам, че ще бъде направена корекция. Ако се наложи да се възстановяват суми, те ще бъдат върнати на клиентите.
- Забелязвате ли промяна в поведението на клиентите, по-ниска ли е събираемостта?
- Има наистина симптоми за понижаване на плащанията. Искам да оценя коректността на нашите клиенти - българите са отговорни хора. Трябва ни малко време и спокойствие, за да решим и обсъдим с тях всеки един проблем.
Разбирам икономическата ситуация в страната и колко е трудно да се плащат сметките, но електроразпределителните дружества са само една брънка във веригата - от 100 лв. сметка за ток към нас идват само 9,28 лв.
Общо 74,14 лв. отиват в производителите на енергия, НЕК и ЕСО, а останалите 16,68 лв. постъпват в НАП.
Това беше до 5 март. След решението на ДКЕВР за намаляване на цената, процентът на ЧЕЗ намаля още.
Аз съм абсолютно "за" хората да имат яснота и да има повече контрол върху работата на монополите и на държавните органи.
От името на нашата компания аз ще направя всичко възможно оттук нататък да спадне това социално напрежение, да сме максимално открити към клиентите.
- Кога ще започнете да издавате нови фактури за ток, така както поиска ДКЕВР - с изписани изразходените киловатчаса дневна и нощна енергия?
- Видът на фактурите е съобразен със законодателството и изискванията на либерализирания пазар. Те осигуряват информация на клиента за какво точно и по колко плащат.
Фактурата в този и вид беше одобрена от ДКЕВР през 2010 г. и съгласувана с потребителските организации. Но ние ще се съобразим с указанията на ДКЕВР, когато ги получим.- Какъв процент от сметките за декември бяха разсрочени, какъв процент - изобщо не са платени?
- Предлагаме на нашите клиенти разсрочено плащане и около 2500 клиенти са подписали договори за разсрочено плащане.
- От НЕК заявиха, че се обмисля намаляване на студения резерв като мярка за по-нататъшно понижение на цената на тока. Как ще се отрази това на ТЕЦ Варна?
- ТЕЦ Варна е изключително важна централа от гледна точка сигурността на енергийната система на България. Тя предлага системни услуги и по-специално "студен резерв", и то на най-ниски цени. Трудно е да си представим, че разполагаемостта ще се намали точно от тази централа.
- В момента се готви търг за модернизация на три блока от ТЕЦ Варна. Тази модернизация трябва да се осъществи, за да можем и в бъдеще да предлагаме най-ниска цена на студен резерв.
- Притеснявате ли се, че може да бъде отнета лицензията на дружествата на ЧЕЗ в България?
- Аз съм абсолютно сигурен, че сме спазвали законите на България. Ние сме имали много проверки и нямаме притеснения да бъдем проверявани още.
- Едно от най-сериозните обвинения срещу вас е, че са възлагани услуги на дъщерни дружества на компаниите на ЧЕЗ, без да са възлагани процедура по ЗОП?
- Да, това е най-сложният въпрос и бих искал да го обясня. Това е търговски модел, който имаме с почти всички наши задгранични компании и много други международни компании имат подобни модели.
Този модел е съобразен с европейската директива от 2004 г. и с днешния ЗОП в България. Това показаха и всички проверки при нас.
Принципът е - има създадено дружество, което предлага материали и услуги на дружествата на ЧЕЗ и е по-икономично да го прави това дружество отколкото всяко едно дружество на ЧЕЗ да има собствено звено за логистика, HR, доставки на материали и други услуги.
От десет най-големи доставчици на компанията ни девет са български, само един доставчик е от Словакия.Има твърдения, че 35 млн. лева от нашите разходи се правят по консултантски договори, но това не е така, цифрите са извадени от контекст и създават негативни нагласи.
Нещата са ясни, прозрачни и законни.
- Припомнете ни каква бе печалбата на "ЧЕЗ Разпределение България" за 2012 г.?
- Печалбата на "ЧЕЗ Разпределение България" е 47 млн. лв. Тя е постигната от повишаване на ефективността на дружеството.
- Готови ли сте, ако препоръката на ДКЕВР е да промените този модел и да възлагате обществени поръчки, да се съобразите с това?
- Уважаваме решенията на ДКЕВР и ще работим в съответствие с най-добрите бизнес практики, установени в ЕС. Готови сме да покажем и сме доказали, че работим в съответствие с българското законодателство.
Ще направим всичко възможно да убедим ДКЕВР в това.
Вече сме приели мерки да отстраним нарушенията, констатирани от ДКЕВР - например за невръчване на протоколи при подмяна на електромери.
В момента, ако съм притеснен за нещо, то е, че нашите служители в ЧЕЗ работят под огромен стрес. Говори се, че ние сме някакви посредници, които купуват ток и продават след това с някакви добавки.
Това абсолютно не е така, ние сме разпределително дружество, поддържаме мрежата средно и ниско напрежение.
Мрежата се поддържа с хора, хора са необходими и при отстраняване на авариите, а сега в тази ситуация сме удължили и работно време на служителите си.
Затова съм притеснен, че не може да продължи дълго тази ситуация и е в интерес и на обществото, и на клиентите да се успокоят нещата. Ако има проблеми, те трябва да се решават в диалог.
- Защо електроразпределителните дружества допуснахте толкова дълъг отчетен период през декември, това в крайна сметка доведе до недоволството на хората срещу високите сметки за електроенергия?
- От комуникационна гледна точка отчитам това като наша грешка. Макар че други дружества също имаха дълъг период на отчитане и това е било така и преди, но при поскъпване на тока с 13,6% от 1 юли този по-дълъг отчетен период имаше сега и психологически ефект върху клиентите.
Предупредихме ги с фактурата, а трябваше да се направи и разяснителна кампания, да им се предложи разсрочено плащане. Натрупаха се и много допълнителни фактори - ниски температури, повече почивни дни.
А и голям процент от българското население се отоплява на ток. Именно затова смятаме да се съсредоточим върху енергийната ефективност и съвсем скоро ще предложим на нашите клиенти решение за прилагане на подобни мерки.
Би могло това да е фонд, който подпомага потребителите за мерки за енергийна ефективност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!