По овината европейски граждани смятат, че финансовите продукти трябва да бъдат опростени.
За потребителите е все по-трудно да се ориентират в тези услуги, които стават трудно разбираеми дори за сравнително образованите въс финансовата сфера.
Необходимостта да "се справят" е още по-неотложна в условията на финансова криза, показват резултатите от проведена наскоро анкета, данни от която представи еврокомисарят по здравеопазване и защита на потребителите Джон Дали на конференция в Брюксел.
24 от 25 германски банки дават неподходящи съвети на своите потребители, е разкрило друго скорошно проучване, цитирано от Дали.
С тези тенденции ще се бори обществен уебсайт - DOLCETA, който вече има и българска версия, със свободни за използване уеббазирани материали в областта на потребителското образование.
Те са насочени към учители в началните и средните училища, обучители на възрастни в областта на неформалното образование, потребители, търсещи решения на различни проблеми.
Става дума за образователен онлайн проект, насочен към потребителите в ЕС, финансиран от ЕК и ръководен от Европейската университетска мрежа за продължаващо образование (EUCEN).
Сред разработените теми са договорите за продажба, правата на потребителите, рекламата, уреждането на споровете, безопасността на стоките и услугите, единният европейска пазар.
Отделни разработки има за управлението на семейния бюджет, за потребителските и за ипотечните кредити, за управлението на банковата сметка, средствата за разплащане, спестяванията и инвестициите и др. Дадени са и методически указания, тестове и игри.
Всяка тема е създадена от експерти в различните области
Тя е тествана в смесени групи, включващи 10 учащи и/или учители от всяка страна членка, и е прегледана и оценена от международни експерти.
По информация на координатора на проекта от българска страна Ваня Божилова в сайта могат да бъдат намерени около 100 хил. уебстраници информация и дейности, ресурси и линкове, почти 2000 прикачени документа (основни понятия, планове на уроци, допълнителна информация), 5600 интерактивни тестове на 21 езика в 27 национални версии.
Почти 1,3 млн. посещения има сайта само до март 2010 г. - преди частта за финансовата грамотност за учителите да бъде достъпна онлайн.
Оказва, че 25% от учителите по математика в пет проучвани европейски държави желаят да включат управлението на личните финанси в учебната си програма, стига да имат достъп до подходящите материали.
DOLCETA обаче e замислена като инструмент за просвета не само в областта на финансовите услуги. До края на декември 2010 г., например, ще има и нов модул "Безопасно хранене", който ще бъде свободен за използване през март 2011 г.
Именно финансовата грамотност обаче е съществената част от овластяването на потребителите, които да принудят европейския бизнес да бъде максимално конкурентоспособен.
Концепцията на ЕК е, че това е жизненоважно за излизане от финансовата криза
Според проучвания в Австрия, която се оказва типичен за Европа пример, 75 на сто от хората не желаят да се занимават с финансови въпроси, защото ги смятат за твърде сложни и неразбираеми. Именно заради това те се осланят безусловно на посредника.
В повечето правени до момента изследвания потребителите на финансови услуги се оказват слабо защитени, недостатъчно образовани или непрестанно попадащи на неточния продукт.
Структурираният формуляр за преддоговорна информация, който трябва да бъде въведен от държавите членки на ЕС, е пример за работата на комисията срещу тези тенденции.
През декември ще тръгне инициатива за обучение на организации с нестопанска цел за предлагане на финансови консултации на потребители. Целта е клиентът да може да получи надежден финансов съвет от източник, на който може да има доверие, при това независим.
Искаме да дадем възможност на потребителите да правят осведомен избор, не да им казваме кое да изберат, но във всеки случай да знаят какво купуват, коментират от ЕК.
По-важно е обаче доколко разбираема, а не колко е самата информация, коментира Андре Лабул от финансовата секция на Организацията по икономическа сътрудничество и развитие.
"По-малкото е повече в някои случаи. Взето е важното решение да се намали до минимум информацията за потребителите", обяснява той.
Според него е пропуск, че в програми като DOLCETA не са залегнали теми като спестяванията за пенсиониране. Добрата осведоменост може да увеличи участието на работниците в пенсионни планове.
"Живеем все по-дълго, което е добре, но може да е кошмар за финансовото управление - рисковете се прехвърлят към домакинствата, което изисква нова финансова уредба", добавя Лабул.
Уебсайт ни ограмотява финансово по достъпен начин
DOLCETA, който вече има и българска версия, има свободни за използване уеббазирани материали в областта на потребителското образование
21 юни 2010, 12:45
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!