За азването на квалифицирания персонал е мярката, която повечето от
големите компании в България ще предприемат за справяне с последствията
от финансовата и икономическа криза в близко бъдеще.
Това показва проучването "Икономическата криза и вътрешните
комуникации" на "Апейрон Рисърч" (Apeiron Research), проведено сред 76 компании в България
- представители на "големите данъкоплатци и осигурители в България"
според класификацията на НАП.
Към момента на изследването
най-разпространените мерки за преодоляване на кризата са били три
основни – намаляване на фирмените разходи, предимно чрез освобождаване на работници и отпадане на бонуси (при три четвърти от респондентите),
разработване на нови продукти и услуги (над 50% от отговорилите) и
запазване на квалифицирания персонал (половината от отговорилите).
В
бъдеще обаче същите компании смятат да се фокусират на първо място
върху запазването на квалифицирания персонал (71%), следвано от
разработването на нови продукти/услуги (66%) и повишаването на
мотивацията на служителите (63%).
Намаляването на фирмените разходи
отстъпва като приоритет едва на четвърто място. Всяка от изследваните
компании признава, че секторът, в който работи не е бил подминат от
кризата.
Около една трета от анкетираните казват, че отражението върху
тяхната организация е било сериозно, други две трети оценяват това
влияние по-скоро като умерено.
Близо 75% разпознават като основна
причина за кризисната ситуация спада в търсенето на предлаганите от
фирмата услуги или продукти, като сред най-засегнатите са фирмите,
изнасящи своите продукти на външни пазари.
Като много по-несъществен
фактор (едва 14%) фирмите посочват отказа от кредитно финансиране от
банкови или други институции.
Кризата е засегнала и поведението на
служителите на работните им места. В това отношение ясно се очертават
две тенденции – повишена ангажираност с дейността на компанията, поради
стремеж за запазване на работното място (43%) и демотивация заради
ограничените перспективи на развитие, вследствие на кризата (37% от
компаниите).
Според данните 42% от анкетираните смятат, че в
момента техните компании имат по-активна вътрешнофирмена комуникация в
сравнение с периода преди кризата.
По-голям обаче е процентът, обаче, на
тези, според които честотата на тази комуникация не се е променила.
Изследването потвърждава правилото, че във време на криза нараства
значението на директната и лична комуникация (лични разговори със
служителите – 92%, общи срещи с персонала – 79%), следвани от
електронна поща и телефон като комуникационни канали.
Резултатите от изследването дават основание да се заключи, че
финасовата криза повлиява положително сферата на вътрешните комуникации
в България, а умението за ефективна комуникация със служителите през
следващата година на финансово възстановяване на компаниите ще засили
своята роля в процеса на организационното управление.
Пълният формат на проучването ще бъде представен по време на Tретата
международна конференция "Успешните комуникации започват отвътре.
Промяната – заплаха или възможност?", организирана от "Апейрон Академи" (Apeiron Academy)
на 15 октомври т.г. в София.
Запазването на ценни кадри вече е основна цел на фирмите
Българските компании вече се фокусират върху запазването на квалифицирания персонал, намаляването на разходите отстъпва като приоритет
12 октомври 2009, 12:18
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!