0

Мариана Брашнарова е изпълнителен директор на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) от 1998 г. Преди това е била мениджър "Международни проекти" към Евроинфоцентър. Брашнарова има специализации по маркетинг и мениджмънт в САЩ, Япония, Англия, Белгия, Австрия и др.

- Кое събитие в рекламата от отминаващата 2006 г. заслужава да бъде отличено?

- Като едно от значимите събития ще посоча влезлия в сила от юни нов Закон за защита на потребителите, който регламентира заблуждаващата, непочтената и сравнителната реклама. Специфичното в него е, че разрешава на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) да спре изпълнението на дадена реклама, която е в противоречие със закона. Този нов закон беше и поводът Асоциацията на рекламните агенции (АРА) да сключи споразумение с КЗП за съвместна работа.

Освен това АРА съвместно с българския клон на Международната рекламна асоциация изработи Етичен кодекс на бранша, защото вярваме, че трябва да се върви по посока на саморегулация, каквато е практиката в повечето страни от Европа. Всички наши членове приеха кодекса и доколкото в него има общи правила, мисля, че се спазва. Добре е обаче кодексът да бъде подписан и от рекламодателите и от медиите, които също са част от веригата по създаването и разпространението на рекламите. Само така правилата ще имат пълен ефект. Следващата стъпка е създаването на орган, който да следи за спазването им.

- Достатъчно добра ли е регламентацията на сравнителната реклама в новия закон, или позволява различни прочити?

- Регламентацията в закона следва текста на Директивата на Европейския съюз за сравнителната реклама. Един закон обаче е твърде общ и не може да опише всеки конкретен казус. Разбира се, че могат да възникнат проблеми при прилагането на определенията за заблуждаваща и непочтена реклама.

Всичко зависи от интерпретацията в конкретния случай. Тази практика е нещо ново за България и нямаме достатъчно опит нито в правната регулация, нито по отношение на контрола над рекламите. Смятаме, че има нужда от взаимна помощ в тази област и затова подписахме и споразумението за сътрудничество и съвместна дейност с КЗП. Трябва да се направи база данни на добри практики, които засягат заблуждаващата и непочтена реклама, а също така да се види от гледна точка на закона какви са оплакванията и срещу какво.

След известно време може би ще можем да поговорим и за това кое не би трябвало да се прави. Но то ще стане само на базата на практиката и обобщенията от статистиката. Освен това, ако рекламната агенция има съмнения, че някоя реклама може да бъде атакувана, тя може да се обърне предварително за становище към комисията.

Рекламодателите и рекламните агенции не бива да се разглеждат като хора, които се стремят да заблуждават и да нарушават закона. Но едновременно с това трябва да се отчете, че рекламата не е точна наука, а си служи с много хиперболи, метафори и посланията в нея често биха могли да се тълкуват двояко.

- И все пак станахме свидетели на първата глоба от 10 хил. лв. за сравнителна реклама. Ще има ли бъдеще този вид реклама след тази санкция?

- Да, има бъдеще. Сравнителната реклама е разрешена от закона в България при спазване на определени ограничения. По дефиниция под "сравнителна реклама" се разбира реклама, която пряко или косвено идентифицира конкурента или предлаганите от него стоки или услуги. Тя е разрешена, когато сравнява стоки и услуги, задоволяващи еднакви потребности или предназначени за една и съща цел, или сравнява обективно съществените, сравнимите и характерните черти на стоки и услуги на рекламодателя с тези на неговите конкуренти.

Освен това в конкретния казус с "Oрбител", по който беше наложена глобата, решението не беше по Закона за защита на потребителите, а по Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и оплакването не е срещу сравнителната реклама, а за уронване имиджа на конкурент.

- По-добра, по-интересна и по-ефективна ли е сравнителната реклама от останалата реклама и при кои продукти би била най-полезна?

- Не би могло да се каже общо дали сравнителната реклама е по-добра или по-интересна. Това зависи от конкретната идея и изпълнение. В някои случаи би могла да бъде по-ефективна и по-ясна при директно сравнение на конкретно качество или цена на стока или услуга.

Трябва обаче изтъкваното качество да е от съществено значение за клиента и предимството да може да бъде обективно доказано.

- Важно събитие през годината, което засяга рекламния бранш, беше и появата на втора пийпълметрична система.

- Желанието на рекламните агенции и рекламодателите е в България да има една система за измерване на гледаемостта. Такава е и световната практика. Във всяка страна има една пийпълметрична система и тя се контролира от комитет на потребителите й. Не е мое сравнението, че данните, получавани от измерването на гледаемостта, са като валута в този бранш. Наличието на две системи означава наличието и на две валути.

С една част от медиите ще трябва да се работи с едната валута, а с другите - с втората валута. И освен това не се знае какво е точното съотношение между двете валути. Това означава и двойна работа за рекламните агенции, назначаване на нови хора и повече финансови разходи.

- Повечето рекламисти споделят, че са доста ангажирани около празничните активности, което навежда на очаквания, че 2006 г. ще е поредната година на ръст в комуникационните бюджети? Каква е вашата прогноза?

- Да, агенциите наистина имат много работа. На последния фестивал на АРА, проведен в началото на септември, имаше рекорден брой заявки в конкурсната програма и участници. На рекламния фестивал на нова Европа в Порто Рош също имаше рекордно участие на български реклами. Няма съмнение, че 2006 г. ще бъде поредната година с ръст на комуникационните бюджети. Увеличението ще бъде около 20 - 25%.

Освен традиционните рекламодатели продължава активизирането на българските компании. Не бива да се пропускат и световното първенство по футбол и президентските избори, които също завишиха комуникационните обеми през годината.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Съпруга пита мъжа си пияница: – Вчера оставих в хладилника две бутилки водка, защо сега е една? – Не съм я видял.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Роберта Мецола

Председателят на Европейския парламент призова Германия да изпрати ракети „Таурус“ на Украйна

Свят Преди 40 минути

Мецола, която е от Малта, членува в Европейската народна партия

Най-опасната грешка, която допускаме с лаптопите си

Най-опасната грешка, която допускаме с лаптопите си

Технологии Преди 2 часа

И съответно значително съкращаваме живота им

Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Свят Преди 10 часа

Ракетата е била оборудвана с шест бойни глави

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Свят Преди 11 часа

Зеленски: Разработваме нови средства за противовъздушна отбрана

Бурен вятър разруши покрива на библиотеката във Велики Преслав

Бурен вятър разруши покрива на библиотеката във Велики Преслав

България Преди 11 часа

Има паднали дървени конструкции и ламарини

Развръзка в детска градина "Теменужка"

Развръзка в детска градина "Теменужка"

България Преди 11 часа

Учителка е отстранена, директорът напуска

Докладваха на Путин: Ракетата може да удари в Европа

Докладваха на Путин: Ракетата може да удари в Европа

Свят Преди 12 часа

Путин разпореди масово производство на ракети „Орешник“

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

България Преди 12 часа

Той обясни, че е изпратил благодарствен SMS на Урсула фон дер Лайен

Руската рубла се срина

Руската рубла се срина

Свят Преди 13 часа

Руската валута е силно нестабилна от началото на продължаващата вече почти три години война

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

България Преди 14 часа

Според Костадинов има алтернативи за създаването на мнозинство за избор на председател на 51-вия парламент

Слави Трифонов: Това е спасителен пояс

Слави Трифонов: Това е спасителен пояс

България Преди 14 часа

Трифонов: Срамувам се от това, което виждам, предполагам и вие се срамувате

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Свят Преди 15 часа

Киев: Москва е заинтересована от продължаването на тази война

<p>Наруши ли Русия договора със САЩ за стратегическите оръжия</p>

Каква е разликата между хиперзвукова ракета и междуконтинентална балистична ракета?

Свят Преди 15 часа

Хиперзвуковите ракети и междуконтиненталните балистични ракети са предназначени за различни цели и работят с различни механизми

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Свят Преди 16 часа

„Това беше трагичен инцидент, при който полицаи разследваха смъртта на малко дете от ръцете на майка му“, съобщи главен инспектор Уилямс