Андреа Казини е главен бизнес-директор на УниКредит Булбанк. Той е професионален банкер. Започва кариерата си в УниКредит през 1987 като директор на филиала на Credito Italiano в Бреша. През 2001 г. оглавява корпоративното банкиране на УниКредит груп в страните от Нова Европа. От 2002 до 2005 е и главен оперативен директор на банките на УниКредит в Словакия и Чехия.
- След сливането си с Capitalia УниКредит се превърна в най-важната банка в еврозоната. Кои ще бъдат преките и непреките ефекти от това сливане за българските ви клиенти?
- Както каза и главният изпълнителен директор на нашата група Алесандро Профумо, това е преди всичко домашна операция, която послужи на УниКредит да се възползва от една възможност за растеж на италианския пазар.
Това не означава, че има някакво преразглеждане на стратегията или въздържане от инвестиции в чужбина. Неслучайно тези дни беше съобщено за купуването на третата най-важна банка в Казахстан - става въпрос за инвестиция от два милиарда долара.
Това потвърждава, че групата ни гледа с огромно внимание към тези страни, които в бъдеще могат да спомогнат за силното ни развитие.
Следователно, първото послание е следното: България остава стратегическа инвестиция за нас и искаме да продължим да бъдем най-важната банка в страната, така че вниманието на групата към нея няма да намалее в аспектите, свързани с услугите, инвестициите, растежа на българския пазар.
Второ, много клиенти на Capitalia сега са заинтересовани от българския пазар. Т.е. разширяваме по много значителен начин базата от бизнесмени и клиенти, които виждат в България сигурен пазар и привилегирован партньор.
- Преди десетина години повечето западни банкови групировки гледаха към Латинска Америка, докато УниКредит избра България и Източна Европа за разширяването си в чужбина. До каква степен изигра роля в този избор и в последвалия го силен растеж за групата "факторът Алесандро Профумо"?
- Въпреки че заради конфликт на интереси не мога да бъда смятан за обективен, трябва да кажа, че според мен Профумо днес е най-добрият банкер в Европа. Стратегията УниКредит да гледа на Източна Европа като на втори домашен пазар беше негово решение.
Започнахме с Банк Пекао в Полша и това беше успешна стъпка. Много бързо покрихме и останалите страни в зоната. Следователно това беше много добра идея от стратегическа гледна точка. Същевременно обаче тя бе придружена от изключителни способности за развитие.
Развитието на групата бе реализирано за много кратко време. Стана възможно купуването и на други банки, и то на много интересни цени. Днес, ако погледнем стойностите, реализирани от присъствието ни в тези страни, ще видим, че те са се увеличили многократно в стравнение с платената по-рано цена.
Или с други думи, ясно е, че сме разбрали, че съществуват възможности, но в същото време сме се оказали и много добри в осъществяването и в развиването им.
Днес присъстваме в 23 страни. Имаме изключително диверсифициран бизнес, свързани сме с няколко сектора - освен с инвестиционно банкиране и корпоративно банкиране, се занимаваме и с управление на активи, където сме лидер в Европа.
В сферата на инвестиционното банкиране след купуването на HVB станахме една от най-важните инвестиционни банки в Европа.
- Вие имате опит като банкер в Чехия и Словакия. Според Вас българите, в сравнение с гражданите на тези страни, умеят ли вече да управляват собствените си пари?
- Българският банков пазар е отворен от няколко години. Всички говореха за влизането в ЕС като за преход, който би променил драматично живота, конкуренцията и т.нат. Може би в някои други сектори това беше така, но не и на банковия пазар, тъй като той вече беше конкурентоспособен.
85 на сто от банковия пазар в България е в ръцете на чужди групи и конкуренцията е много силна. Що се отнася до предлагането на продукти и услуги на по-високо финансово ниво на пазара, то той е в известна степен по-назад, в сравнение със страните, където развитието е започнало по-рано.
Тук играе роля и БВП на глава от населението, по който например Чехия е по-напред.
Това, което ми прави впечатление, е че съществува все по-голямо ускорение при по-малко развитите пазари, които се стремят да застигнат по-напредналите от тях.
Това става и в България. Мисля, че българските клиенти ? и с подкрепата на банките, които инвестират в нови продукти ? се учат на отношение на доста високо финансово ниво, що се отнася до инвестиции. Трябва да се извърви още много път, за да се достигнат западните стандарти. Мисля обаче, че българските клиенти вече разполагат с услуги на достатъчно високо ниво.
- Кои, според Вас, са продуктите и услугите на вашата банка, с които превъзхождате конкуренцията на българския пазар?
- Това, което характеризира групата ни, е че обръщаме изключително внимание на персонализираното обслужване на клиентите. За всичките ни клиенти с по-специализирани изисквания се грижат специални консултанти, своеобразни "управители" на отношението между тях и банката, които ги следят индивидуално. Дейността ни, свързана с финансовото консултиране, е тази, която ни отличава от останалите.
Освен това, в качеството ни на универсална банка, която има зад гърба си една толкова голяма група, сме водеща и основна банка във всички сектори - в корпоративното банкиране, в банкирането за граждани, в инвестиционните продукти и във финансирането. Бяхме и първите, които лансираха на пазара продуктите на Pioneer Funds.
С други думи, при нас всеки клиент може да бъде задоволен и да бъдат удовлетворени изцяло нуждите му. Другата сила на групата е във факта, че можем да поддържаме връзки с банките от 23 страни.
Именно присъствието ни в многобройни сфери ни дава възможност да разберем кои са най-подходящите продукти за удовлетворяване на нуждите на българските ни клиенти в този специфичен момент от живота им. Това ни позволява и да бъдем много гъвкави на пазара.
- Напоследък лансирахте интересни продукти в сферата на кредитните карти и на лизинга на автомобили, но те, все пак, са предназначени за икономически по-силната ви клиентела. Ако при вас дойде младо българско семейство без собствен дом и без особени икономически гаранции зад гърба си, ще може ли да получи заем за купуването на апартамент?
- В България, за разлика от други страни, не съществува помощ от държавата в това отношение. В Словакия и Чехия например държавата подпомага младите семейства както под формата на капитал, така и под формата на изплащане на лихвите по заеми.
Ясно е, че човек,който иска да си купи къща, без да има капитал или официален доход, прави изключително труден избор, защото ще се окаже в ситуацията на длъжник.
И тук обаче може да се прояви гъвкавост - може да се стигне до финансиране, което покрива 90% от стойността на инвестицията. Що се отнася до доходите на семейството - и тук се използват доста гъвкави параметри за изчисляване на процентите по заема, който може да бъде понесен от него.
Съществува голяма гъвкавост, но, разбира се, за едно младо семейство без икономически възможности и без постоянна работа, несъмнено заемът е проблем. В сравнение с миналото обаче съществува много по-голяма гъвкавост в стремежа да се отговори на нуждите на семействата.
Да не забравяме, освен това, че за известен период от време тези семейства могат да бъдат подпомагани и от роднини.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!