С кандалната сделка за магистрала "Тракия" ще бъде спряна, пише вестник "Стандарт", позовавайки се на източници, близки до преговорите.
Португалските фирми в консорциума не харесали новите условия по договора.
Сделката е пред провал,
потвърдил и бившият строителен министър Евгени Чачев пред вестника.
Според него изказванията на премиера Сергей Станишев в парламента говорят, че кабинетът е недоволен от финансовите параметри на концесията и ще я разтури.
Това е признание, че договорът, сключен от царския кабинет, е финансово неизгоден, според Чачев.
Можем да достроим магистралата със собствени сили и средства, заявили от екипа на министър Асен Гагаузов.
Проектът е приоритетен и трябва да се довърши най-бързо, твърдят експертите. Затова кабинетът е склонен да разтури концесията и вече
преговарял с представители на бранша у нас.
Български фирми са предложили да доизградят аутобана на половин цена - около 2 млн. евро на километър, пише изданието.
Сред кандидатите са "Мостстрой", "Главболгарстрой" и варненската "Автомагистрали". Те имат техника и опит, коментират от бранша.
Възможен е и консорциум с "Техноекспортстрой" ЕАД. Тя в момента е една от двете родни фирми, които участват в дружеството с португалските компании - МСФ, "Лена" и "Сомаг". Другата наша фирма е "Автомагистрали".
Ако сделката с "Магистрала Тракия" АД влезе в сила,
ще платим общо 717 млн. евро.
Или близо 4,5 млн. евро на километър от оставащите около 170 км от аутобана. Концесионерът ще стопанисва пътя 35 г. и ще събира тол такси.
Първоначално за 1 км от пътя София-Бургас ще плащаме по 2,5 евроцента, изчислява "Стандарт". Така договорът за отдаване ще струва на държавата в пъти повече, отколкото офертата на родните фирми.
Ако той влезе в сила без промяна на обхвата на концесията,
държавата ще трябва да върне и 100-те милиона евро,
които Европейската инвестиционна банка отпусна за строителството на отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас.
Сделката е икономически неизгодна за държавата, показва и анализ на международната консултантска компания "ПрайсУотърхаус Купър".
Данните на доклада са унищожителни за сделката, смята Чачев. Бившият строителен министър е един от малцината, чели секретния анализ.
Според международните експерти, ако сделката влезе в сила, държавата ще плаща на банките кредиторки заемите на концесионерите.
Цената за преминаване по аутобана пък ще расте с всяка година. Например през 2035 г.
ще броим рекордната сума от 110 лв.,
за да отидем на море в Бургас, обяснява изданието.
В случай, че държавата развали сделката, тя ще плати неустойки на португалските фирми. Практиката в такива случаи показва, че сумата ще е около 20-30% от договора, или около 150 млн. евро.
Дори и да изплатим тази сума, ще е по-изгодно сами да достроим магистралата със заем от ЕИБ и със средства от еврофондовете, твърди Чачев.
"Това ще е много по-малко от въпросните 717 млн. евро. При това печалбата от трафика и платените тол такси ще остане в страната", допълва той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!