IP адресите, поредица от числа, които идентифицират компютрите в интернет, трябва да се разглеждат като персонална информация, заявиха регулатори на личните данни от Европейския съюз.
Комисарят по защита на данните Петер Шар оглавява комисия към ЕС, която трябва да подготви доклад как практиките и политиката на интернет търсачките, собственост на "Гугъл", "Яху!", "Майкрософт" и др., се съобразяват със законите за лична информация на ЕС.
Шар заяви пред Европейския парламент, че щом хората в Мрежата биват идентифицирани чрез своите IP адреси, тези адреси трябва да бъдат разглеждани като персонална информация.
Неговата гледна точка се различава доста от тази на интернет гиганта "Гугъл", който настоява, че IP адресите само идентифицират местоположението на компютъра, а не и кой е техният потребител. Това безспорно е вярно, но търсачката не взима предвид факта, че много хора използват един и същ компютърен терминал и IP адрес, писа Siliconvalley.com.
Шар, от своя страна, признава, че адресите на компютрите не винаги са персонални или свързани с човека. Пример за това са iнтернет кафенетата или офисите, където един IP адрес се използва от множество хора.
Изключенията обаче не са спрели възникването на сайтовете "whois", които спазват основното правило, че когато се напише IP адрес, той трябва да покаже и името на човека или компанията, с която е свързан.
Третирането на интернет адресите като лична информация без съмнение ще се отрази на това как търсачките записват данни. Засега "Гугъл" води групата големи търсачки, тъй като през миналата година намали времето, през което пази информация, на 18 месеца.
Гигантът също така намали и времето на кукитата, които събират информация за това как хората използват интернет, от 30 години по подразбиране на автоматично изтичане на срока след две години.
Според представител на нестопанската организация EPIC (Electronic Privacy Information Center) е абсурдно "Гугъл" да твърди, че махането на последните две цифри от съхраняван IP адрес прави невъзможно адресът да бъде идентифициран. Целта на компанията е да събира колкото се може повече информация за потребителите, защото тя придобива по-голяма комерсиална стойност.
От компанията обясняват, че търсачката събира IP адреси с цел да предостави по-точни резултати на потребителите, ползващи нейната услуга, тъй като чрез IP адреса компанията вижда от коя част на света идва резултат от търсене и какъв език е бил използван.
Тази информация не е достатъчна за идентифицирането на индивидуален потребител. За пример компанията посочва разликата в резултатите, които би получил един потребител, написвайки "футбол" в Лондон и в Ню Йорк.
Начинът, по който търсачката събира и съхранява IP адреси, дава ценна информация на компанията за трендовете, без да нарушава личното пространство на потребителите.
Гигантът добавя и че има нужда да съхранява термини за търсене и да събира информация от онлайн дейността, за да подобри своите резултати при търсене и да предостави на рекламодателите точната сметка, която показва, че истински потребители кликат върху онлайн реклами.
"Майкрософт" не записва IP адреси, които да идентифицират компютъра, от който се въвеждат термини за търсене. Интернет стратегията на компанията се основава на потребителското логване в мрежата Passport, която е свързана към нейните популярни услуги Hotmail и Messenger.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!