О бичайна гледка за големите европейски градове са задръстванията. Затова през последните години се наложи нова мода - придвижването с велосипеди, не само заради блокирането на основните артерии, но и заради опазването на околната среда.
Велосипедът до такава степен се разпространи, че много кметства бяха принудени да преразгледат поведението на новите участници в движението.
Придвижването на две колела във Виена се удвоило за десет години. Проблемът е, че все повече велосипеди участват в катастрофи.
Съществува полемика. Австрийското общество, и особено гражданите на Виена, са разделени на три - пешеходци, автомобилисти и велосипедисти. Характерно за общуването помежду им е, че всъщност те не си говорят, не искат да чуят позицията на другия.
Във Виена има алеи за велосипеди почти навсякъде
Но мнозина виенчани се оплакват, че колоездачите не спазват правилата и често карат по тротоарите, не спазват предимство и изобщо почти успяват да детронират автомобилистите като участници в уличното движение.
Велосипедистите просто се възползват от своята анонимност. Властите в австрийската столица обаче са категорични, че ще бъде сложен край на това тяхно чувство на неприкосновеност и безнаказаност.
Наистина трябва спешно да се вземат мерки, преди гневът на обществото да се е възпламенил.
Волфганг Герстол, представител на кметството във Виена отбелязва, че предложението на общината е да се подеме информационна кампания за контрол, предназначена за велосипедистите.
"Тези, които не спазват правилата на движение, ще бъдат контролирани и най-вече санкционирани, ако това се налага. Искаме също младите под 14-годишна възраст да имат право да карат колело, само ако притежават специално разрешително. Те ще го получават след изпит.
Така няма повече да се оказваме в ситуация, при която някои велосипедисти дори не познават правилника за движение. Предлагаме също да се сложи някакъв отличителен знак на велосипедите.
Повечето австрийци ни подкрепят. Един велосипедист трябва да може да бъде идентифициран, когато е отговорен за катастрофа", казва той.
Предвижда се също фиксиране на допустимите стойности алкохол в кръвта на велосипедиста. Позицията на австрийските "зелени" е, че десницата се поддала на лобито на автомобилистите. И изтъкват ползите за глобалното затопляне от карането на колело.
Амстердам, заедно с Копенхаген, е сред
европейските първенци от гледна точка на велосипедизма
в градски условия. Там също предстои узаконяване на режима на велосипедистите.
Причината за това раздвижване е смъртта през септември на три жени. Те карали колелата си докато слушат уокмен или докато говорят по телефона.
Амстердам иска да забрани използването на мобилните телефони, докато се кара велосипед, подобно на мярката за автомобилистите.
Веднага се появиха контрамнения, подкрепени с цифри - карането на колело и едновременното говорене по телефона не причинява смъртта на повече от двама души годишно.
В големите градове на България трафикът е ужасен. Задръстванията са ежедневие, но малко са хората, които дръзват да карат велосипеди. Една от причините е, че у нас не обичат велосипедите, а колите.
Ако решите да се разходите в някой от големите градове, рискувате да се изправите пред редица опасности. Велосипедистите са изложени на риска да бъдат блъснати от агресивни шофьори, да дишат изгорелите газове от колите.
Карането на велосипед в София например е екстремен спорт,
почти равно на самоубийство. Голям проблем е, че няма обособена инфраструктура, за да се развива велосипедният транспорт като алтернативата на движението в града.
Преди няколко години София имаше истинска велоалея на бул. "Цар Борис III", по протежение на която имаше и специални секции на светофарите на големите кръстовища.
Но от известно време алеята вече не е велосипедна. Сега тя е маркирана със знака на хората с увреждания, а по нея се движат само пешеходци.
Пешеходците също не харесват велосипедистите, защото често се налага да делят с тях тясното пространство по тротоарите, превърнати в паркинги.
Двете жълти ленти в центъра на града около НДК са нарисувани така абсурдно, че минават през стълбовете на билбордовете.
Те имитират велоленти и са
доказателство за аматьорското отношение към проблема
и към идеята да се карат велосипеди в града.
Отскоро пак се заговори за велосипедни алеи. Един от кандидатите за кмет на столицата обеща в предизборната си програма да изгради 100 км велоленти в София.
Идеята за изграждане на веломрежа в столичния град си проби път през април. Общинските съветници внесоха предложение за изграждане на шест велосипедни алеи, които да свързват центъра на града с кварталите.
Алеите се предвиждат при проектиране на нови улици и при ремонт на построени велопаркинги в около 40 училища. В близко бъдеще би трябвало да има велопаркинги и на станциите на метрото.
Защитниците на велосипедистите в София наистина застават зад идеята столицата да се превърне в модерен европейски град, но хубавата идея все още няма реализация.
Последното становище е, че е много трудно да се направи велотрасе през центъра на града заради безумния трафик.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!