Инициативата е опит да се използват парите от Пакта за стабилност за неща, за които никой не би отделил средства. Очевидно е, че ако имаше нужда от подобни връзки, някоя от съществуващите частни или държавни авиокомпании щеше да е покрила съответния маршрут. От друга страна, така се оправдават разходите за новото летище в София, което трябва да бъде база за компанията.
Мотивите за по-бързото създаване на новата компания са, че от 2007 г. България влиза в споразумението "Отворено небе" и тогава съществуването на подобни авиокомпании ще стане безпредметно. Това споразумение позволява на аеролиниите от всяка страна да пътуват до останалите без специално одобрение на маршрута, разписанието или таксите. По този начин се отваря всяко летище за всяка авиокомпания, която е готова да си плати, за да използва услугите му. Така всяка компания може да извършва полети от която и да е точка до друга.
"Отворено небе" либерализира авиопазара като дава възможност за конкуренция между компаниите в Европа. Отлагането на участието на България в това споразумение отново е с цел защита на "нашите" авиокомпании като "България Еър", за която бяха похарчени 30 млн. лв. на данъкоплатците. Отварянето на българския пазар безспорно ще създаде трудности за някои от тези авиокомпании и ако не са достатъчно конкурентоспособни, те ще фалират.
От друга страна, ползата от либерализацията ще е много по-голяма за потребителите на тези услуги. За тях ще стане много по-евтино и съответно по-достъпно пътуването не само до балканските страни, а до цяла Европа.
Пример за това са авиокомпаниите с ниски разходи, които се възползват най-добре от "Отворено небе". Те предлагат услуги, които са много по-евтини от останалите традиционни компании. При тях запълването на местата е много по-голямо и поради ниските цени използват по-слабо натоварени летища, където и летищните такси са по-ниски, не сервират храна и напитки по време на полета и съответно имат по-малък персонал. Това им дава възможност да определят цени, които са с пъти по-ниски от тези на конкурентите им, а същевременно с това да са много печеливши.
Начинът държавата да подпомогне развитието на авиопазара е не като създава нови авиокомпании с парите на данъкоплатците, а като го либерализира напълно и остави пазарните участници свободно да си взаимодействат.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!