- Колкото от дипломатите да попитате в този момент, те ще се опитат да запазят дистанцираност и това е нормално. Какъв е дневният ред на България определяме самите ние. Колко бързо искаме да се присъединим към ЕС, дали искаме да спазим датата, дали сме способни да подкрепим това наше желание с действия, си е наша вътрешна работа.
Това, което се случи в момента - да, има огромен риск. Има риск за това, защото аз съм донесла тук графика, който трябва да спазваме и който ЕС след много работа от наша страна успя да утвърди за България и Румъния, и този график без съмнение изисква действащо правителство и действащ парламент.
Не става въпрос само за полагане на подпис. Има много работа, която трябва да се свърши, но и самото полагане на подписа някой трябва да го направи.
- Този някой може ли да бъде служебен кабинет, оформя се
юридически спор по този въпрос? Да ви кажа, може би не знаете -
преди малко в националния ефир, цитиран от агенциите, бившият,
доскорошният конституционен съдия Георги Марков е казал, че
конституцията не дава право на служебен кабинет да подпише
договора за присъединяване към ЕС.
- Това е една от любимите ми правни материи впрочем,
конституционното право, и аз се радвам, че и конституционен
съдия излезе с тази теза. Ще чуете вероятно и обратни тези.
Има два вида правителства само и единствено според конституцията. Тези два вида са редовното правителство и служебното правителство. Всякакви разговори за правителство на експерти и т.н. са просто от юридическа гледна точка абсолютно неиздържани.
Ако имаме т.нар. "експертен кабинет", той е кабинет на една или друга политическа сила. Служебното правителство е предмет на уредба в чл.99, алинея 5 и в чл. 111, вече като каузален текст към този, който е най-важният, чл. 99. След това излезе през 1992 г. едно интересно решение на Конституционния съд, мисля, че беше решение 30, в което се дава преглед на това какво може и какво не може служебното правителство, но много предпазливо.
Там е
казано, че служебното правителство решава само текущи въпроси, изрично е подчертано, че то черпи своите правомощия от непарламентарен източник, тъй като Народното събрание е разпуснато, а новото Народно събрание не е избрано.
Затова служебното правителство не е обект на парламентарен контрол, който цели реализирането на политическа отговорност. Кажете ми при това положение как може да се подпише от служебно правителство един договор, когато няма парламент, който да го контролира, когато това правителство е абсолютно ново, ако това се случи, и просто няма как да влезе в материята, и да поеме с този договор ангажименти, които са свързани с данъци, с вътрешна и външна политика, изключително тежки изменения, отбрана и т.н.
- Така или иначе програмен кабинет, експертно правителство предполага парламентът да не се разпуска, т.е. при същия този парламент хипотезата е, че едно програмно правителство, ако се стигне до формирането на такова, би могло да подпише договор за присъединяване, така ли?
- Теоретично да. Но това е отечественофронтовско правителство, което според мен отдавна е минало своето време и няма как днес да се състои.
Това означава една политическа сила да поеме ангажимента, че прави нов кабинет, и да бъде подкрепена. Значи, БСП трябва да бъде подкрепена от ДСБ, СДС и т.н.
- Какво искахте да кажете от парламентарната трибуна, което трябва да е било важно, за да ви бъде попречено да го сторите?
- Да, точно така, беше попречено, аз нямах много шанс, защото г-н Агов така си представя силна България. Единственото нещо, което можех да направя, бе да вляза във физическа разпра и мисля, че той щеше да спечели. Ако обаче бяха ме чули...
- Той имаше подкрепление от Татяна Дончева от БСП и въобще от
други гласове.
- Да, но взима решение председателстващият Народното събрание.
В момента, в който се обвинява Огнян Герджиков, че не е спазил
демократичните процедури в Народното събрание, се извършва едно
тясно тълкуване на конституцията, като текстът, който там
е абсолютно ясен - че министрите по всяко време могат да вземат
отношения - се стеснява до интерпретацията на г-н Агов.
Аз мисля, че поне можеше да се посъветват в този момент, от кумова срама, както се казва, с юристи. Но както и да е, това не беше направено.
Това, което исках да помоля народните представители, беше първо да ги информирам какъв е графикът до подписване на договора, какво трябва да извършим в правителството и кога и как те ще участват в разискването на договора. Ще имаме официален превод на български между 7 и 14 март, официален превод, който е направен в Брюксел, и от този момент нататък парламентът може вече активно да се включи.
Освен това исках да ги помоля (...) ако не мислят за нас, за хората тук, в България, да помислят за Румъния. Защото има реална опасност да забавим Румъния. Договорът на България и Румъния е един, и ако ние не можем да подпишем, Румъния ще трябва да иска отделяне от България.
- (...) Да попитам обаче вас лично, при вашите контакти, какво ви казаха партньорите, да кажем, от ЕС във връзка със създалата се ситуация в България?
- Те засега само питат. Аз пак ще кажа, че коментарите, които
правят, са конфиденциални и аз не бих им дала публичност.
- Все пак като тенденция...
- За мен обаче остава абсолютно невъзможно да обясня защо се
разиграва този фарс, след като няма никаква (...) външна за парламента причина да се случва това, на което сме свидетели, а изборите са през юни. Така че, действително, абсолютно прави са г-н Асланов и г-н Дайнов, влиза се в играта.
Ако обаче това е тренировка за изборите, ще загубим това, което спечелихме през тези четири години. И не говоря само за ЕС, за повишаване на икономически растеж и т.н.
Ще загубим онези малки островчета, които сякаш успяхме да направим в нашия политически живот - да не се отвръща на обидата с обида, да не се правят мръсни кампании. Ако така тръгнем в предизборната кампания, това ще бъде една лоша предизборна кампания.
- За всички нас като че ли казаното от чужбина за България е
много важно. Ето днес водещи заглавия във вестниците са това, че президентът Буш е казал в телефонен разговор, според писмо, цитирано от медиите, хубави неща за премиера...
- Вижте, еднозначна е подкрепата за правителството отвън.
Точно това ги притеснява.
- Да, аз ще продължа сега мисълта си - в същото време посланикът на Германия Киндерман вчера е казал, че и България ще подпише договора с ЕС. Звучи много категорично, т.е. ще го подпише, подтекстът е, при всички обстоятелства. Защо ние тук толкова да се страхуваме от, така да се каже, нашата си вътрешна процедура? Отново ще повторя - казаха, че докато се спазват демократичните процедури в България, ЕС не е разтревожен.
- Точно така, докато се спазват демократичните процедури. Има едно предварително условие за подписването на този договор и това е да има промени в конституцията. Тези промени в конституцията не са налице, те не могат да се вземат с по-малко от 2/3 мнозинство.
Идването на служебно правителство означава "не на парламент", няма депутати, няма техен имунитет, значи ние сме само със служебно правителство, което е с мандата на президента.
Понеже ме попитахте какви са юридическите спорове. На 19 април беше направено едно интересно обсъждане от "Отворено общество", аз имам тук няколко думи, които е казал Стефан Попов точно по повод на президентските правомощия...
- Той е председателят на българското "Отворено общество".
- Председателят, да, и човек, който се занимава с философия на
правото, доста пророчески думи. Той е казал, че служебното
правителство си е президентска република в един малък интервал
от време и при някакви други обстоятелства то може да се окаже
доста сериозна промяна на системата на представителство или на
парламентарната република, доста по-сериозна, отколкото при
двата случая, които имаме досега. И оттам нататък се
критикува...
- Вие, понеже сте толкова вътре в нещата, ако при някаква парламентарна рокада - тъй като тя никак не е изключена, видяхме, че опозицията има мнозинство в парламента, т.е. тя има всичките шансове да прокара вота на недоверие, - ако ви предложат отново да се занимавате с европейска интеграция в този оставащ период поне, бихте ли приели?
- Често ми задават този въпрос напоследък и интересът е съвсем обясним. Аз вече казах за Би Ти Ви...
- Няма как да измислим въпроси извън логиката на това, което
се случва.
- Да, разбира се, но за съжаление това, което се случва в
момента, е много далеч. Когато става дума за власт, хората губят
изглежда и разум, и логика, и губят чувство за достойнство. Аз
няма да загубя това чувство за достойнство.
Колкото до въпроса за опита да се предскаже какво ще се случи оттук нататък, аз ще ви кажа защо аз не мога да отговоря на тази въпроси. Когато завърших право, първият ми стаж беше в следствието и страшно ми хареса да бъда следовател, помечтах си да бъда следовател, някакъв такъв правен романтизъм, и твърдо реших, че това ще бъде моята професия.
До момента, в който... бях шест месеца в следствието, до момента, в който ми дадоха да водя разпит. И аз разбрах, че просто не мога да вляза в логиката и в мисленето на тези, които нарушават закона. Затова аз не мога да правя предвиждания сега, не мога да вляза в логиката на мисленето на тези, които разрушават държавата.
- Каква е атмосферата в правителството, г-жо Кунева? Вие
знаете, че в това предаване не се занимаваме с интригантство на
дребно, но все пак да ви попитам, тъй като е пълно с публикации,
които твърдят, че отделни министри не си говорят помежду си,
тъй като има остри противоречия между тях. Такъв кабинет ще
успее ли да се справи с предизвикателството на вота на
недоверие?
- Вие видяхте, по време на гласуването на вота на недоверие
ние всички бяхме там с изключение на тези колеги, които бяха
възпрепятствани. Колко твърдо ще изявим сега и ще артикулираме
своята воля да бъдем заедно зависи вероятно от темперамента на
всеки един от нас.
Но няма в правителството никакви турбуленции, така както и в парламентарната група. Беше много хубаво, че цялата парламентарна група стана на крака и приветства председателя на Народното събрание. Мисля, че по някакъв начин това сплотява, не сме само за хубави дни заедно.
- Понеже вие се познавате много добре с г-н Герджиков, знам,
че спокойно можете да ми отговорите, че не сте негов говорител.
И все пак виждате ли някаква негова роля - за това няма как да не
се говори, очевидно е, че неговите позиции пред НДСВ са запазени
въпреки случилото се?
- Точно това е въпросът с достойнството. Да, познавам проф.
Герджиков от момента, в който и двамата бяхме асистенти на
Проф. Таджер по гражданско право преди доста години.
Ако човек запази достойнството и лицето в политиката си, това е шанс не само за него, това е шанс и за политиката. Много се радвам, че има такива политици като Герджиков. Радвам се, че такива хора се ангажираха с политика. Защото обратното би означавало, че с политиката просто не си струва да се занимаваш.
- Шанс беше, че ни гостувахте, г-жо Кунева, тъй като все пак
имаше неща, които трябва да се изговорят, а не е лесно в
ситуация, която очаква вот на недоверие, така че оценяваме...
- Винаги разчитайте на мен, благодаря ви.
- Оценяваме това, че вие се престрашихте.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!