Евгени Чачев беше министър в правителството на Иван Костов, сега е депутат от Демократи за силна България. Костадин Паскалев беше министър в правителството на Сакскобургготски, след това - съветник на президента Първанов, сега е депутат от БСП.
- Г-да депутати, какво според вас ще се случи с договора за концесията на магистрала "Тракия"?
Евгени Чачев: Имаше един предизборен клип на СДС, който беше свален по средата на кампанията при предишните парламентарни избори. В него лицето на Симеон Сакскобурготски се превръщаше в лика на Сергей Станишев. Това се случи. Грабежът на века, замислен от Сакскобурготски и сие къмпани, ще бъде реализиран от Станишев и сие къмпани.
К. Паскалев: Откровено Ви казвам, на мен лично не ми е ясно какво става с магистрала "Тракия". През последните дни чухме четири изявления - на премиера на държавата и на трима министри - на финансите Пламен Орешарски, на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, на транспорта Петър Мутафчиев. Искам ясно да заявя, че аз не разбрах нищо от това, което те казаха. Изявленията показаха, че има различно тълкуване на проекта - от лицата, оторизирани да взимат решенията.
Според мен единственото решение на въпроса е пълно разсекретяване на договора и ясното посочване на онези промени, които се правят в полза на защита на националните интереси. Ще направя една уговорка - освен държавни интереси има и граждански такива.
- С какво този договор нарушава обществения интерес?
Е. Чачев: В момента общественото мнение се манипулира, че едва ли не правителството защитава българските национални интереси. Наглост е например да се твърди, че няма държавна гаранция, след като независимият одит от "Прайс Уотърхаус Купър", който беше поръчан лично от премиера Станишев, е категоричен в това отношение. В договора има много видове държавна гаранция, които са направо заробващи за България през следващите години.
Сега разни хора се изявяват и казват, че държавата ще спечели под различни форми 6 млрд. евро през годините. Обаче никой не казва кой ще ги плати тези 6 млрд. Първо става въпрос за 30 млрд. и второ, те ще бъдат платени от целокупния български народ.
К. Паскалев: Понеже министър Гагаузов публично заяви, че държавата ще получи 3 млрд. приходи от ДДС, аз веднага смятам обратно. Това означава, че 15 млрд. евро трябва да са приходите, които ще бъдат платени в касата на концесионера от българските граждани или от гражданите от други държави, които ползват магистрала "Тракия". Това означава, че 420 млн. евро годишно ще бъдат изплащани на концесионера от потребителите. А моята сметка сочи, че по-малко от 420 млн. евро са необходими за довършването на магистралата и зимното й поддържане. Какво означава това?
Г-н Чачев е представител на ДСБ. Те се опитват да защитят държавността. Аз говоря от социална гледна точка. Гражданите ще плащат това решение на правителството. В този смисъл, няма начин да се съглася с един такъв договор.
Както досега, винаги ще бъда против един такъв подход при взимането на решения за изграждането на инфраструктура на държавата. Още повече, че има друг много сериозен момент.
В договора за присъединяване на България към ЕС, в глава "Транспортна политика" и приложенията към нея ясно е посочено, че България ще ползва средства за довършването на магистрала "Тракия" от структурните фондове.
А сега какво се случва? Ще припомня едно писмо, което беше изпратено от Европейската комисия (ЕК) до тогавашния министър Милен Велчев, в което се казваше, че ако има публично-частно партньорство в един проект, не може да се разчита на средства от ИСПА.
- Де факто вие твърдите, че всички средства, които ще се ползват при изграждането, се пренасочват към държавния бюджет?
К. Паскалев: Реално погледнато, е така.
- Г-н Паскалев, в интервю пред Би Ти Ви вашият приемник Валентин Церовски каза, че по времето, когато сте бил министър на регионалното развитие, е дошъл шефът на "Техноекспортстрой" с този проект на португалците, но Вие сте отказал съдействие и не сте му обърнал внимание. Вашият коментар?
К. Паскалев: Запомнете името Емил Коцев. Той е нещо като изпълнителен директор на "Техноекспортстрой" и брат на заместник-министъра на вътрешните работи Бойко Коцев.
Г-н Церовски всъщност не е много наясно какво се е случило докато аз съм бил министър. Ще бъда много конкретен в това отношение.
Г-н Коцев дойде при мен, заедно с представители на MSF (една от португалските фирми, които са включени в консорциума за изграждане на "Тракия" б.р.). Те ми показаха проект за меморандум за сътрудничество между двете фирми за явяване на конкурси със средства от ЕС за изграждане на пречиствателни станции за отпадни води в България.
- И не е имало разговор с вас за проекта за доизграждане на магистрала "Тракия"?
К. Паскалев: Никога не е говорено с мен по никакъв повод за концесиониране на каквото и да било. Мога ясно да кажа - това е така след неуспешния опит на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" за съвместно явяване с италианска компания. Тогава ЕК отказа да присъди спечелил търга на този консорциум поради факта, че има конфликт на интереси. Защото министърът е едновременно оценител и принципал на едно от предприятията.
Що се отнася до проекта на "Техноекспортстрой" и MSF - двете компании явно решиха да се явят поотделно. Към онзи момент в публичното пространство няма регистрирано сътрудничество. Това може да се провери в тръжните протоколи.
Е. Чачев: Само искам да вметна, че ДСБ още преди три години сезирахме главния прокурор, тогава Никола Филчев, за всички тези рецидиви на договора за "Тракия". За съжаление, до момента няма реакция.
- Ще Ви напомня обаче, че Върховният административен съд се изказа положително за законосъобразността на сключването на договора, след като гледа жалба на прокуратурата...
Е. Чачев: Съдът излезе с решение, че няма нарушение само по една единствена точка - дали е спазен срокът при взимането на решението от правителството.
К. Паскалев: Тоест, чисто формално.
Е. Чачев: Освен това ВАС не се произнася по икономическата целесъобразност на договора. Сега едва ли не, като се пропуска името административен, се казва, че Върховният съд на България е пуснал сделката, тъй като тя е законосъобразна и икономически изгодна. А тя не е нито едно от двете.
Ще се върна известно време назад - месец преди парламентарните избори председателят на Европейският парламент (ЕП) от трибуната заяви, че не препоръчва на никоя страна членка или на страна-кандидат да използва опита на България при концесионирането на автомагистрала "Тракия".
- Всъщност, това беше следващият ми въпрос. Пред Би Ти Ви, г-н Церовски каза, че е нямало абсолютно никакви възражения от нито една институция на ЕС по отношение на този договор...
Е. Чачев: Е, това ако не е възражение! Да припомним думите на вицепрезидента на Европейската инвестиционна банка Волфганг Рот, който каза, че неговата институция ще се оттегли от България, ако този проект се реализира. Да не говорим за позицията на ЕВРОСТАТ.
Има и още една манипулация. Решението на българската Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) е взето без тази институция да е разполагала с гаранционното писмо, което е неразделна част от договора за "Тракия". Ако КЗК разполагаше с това гаранционно писмо, никога нямаше да пусне сделката.
К. Паскалев: Абсолютно съм съгласен. Тук ще подкрепя и още нещо. Всички тези факти, които г-н Чачев цитира току-що, се съдържат в доклада по случая от министър Асен Гагаузов до министър-председателя на Република България Сергей Станишев. Там ясно е казано, че КЗК е подведена при взимането на съответното решение.
А от ЕВРОСТАТ много внимателно са преценили, че става въпрос за държавна помощ при въпросното решение. В този смисъл моят съвет е да се публикува въпросният доклад. В него много ясно са дефинирани конкретните действия, реализирани от предишното и настоящото българското правителство за формализиране на подписването на споразумението за магистрала "Тракия".
- С какъв знак е изводът, който се прави от министър Гагаузов в този доклад?
К. Паскалев: Със странен знак. Всичко като съдържание на доклада сочи, че има проблеми, за да бъде подписан договорът. Но крайното заключение е, той да бъде подписан!
- Но все пак министър-председателят беше категоричен, че ще се иска отпадане на всички форми на държавни гаранции по този договор. Това не е ли достатъчно?
К. Паскалев: Аз предлагам да се направи и друго. Да се свали и Тол-таксата, за да продължим да пътуваме с винетки. По този начин ще бъде защитен и общественият интерес. Когато това решение бъде взето от Министерски съвет и аз ще подкрепя концесионирането на магистрала "Тракия".
Е. Чачев: На същото мнение съм. Важна е реалната цена. Другата манипулация в момента е, че едва ли не, португалците правят подарък на България, изграждайки магистралата на същата цена, на която Церовски я е договорил.
Аз не мога да се съглася с това. Общесвеното мнение се манипулира, че цената е 2 700 000 евро на километър, а тя на практика е 4 млн. Да не говорим за това, което г-н Паскалев спомена - поддържането на магистралата.
Поддържането, както е записано в договора, е 10 по-скъпо от сегашните цени. Има и други рецидиви. Например, с договора на концесионера се дава цялата оптическа мрежа. Знаете ли какво означава това? Това означава нов мобилен оператор. И не само.
- А има ли, г-н Паскалев, целенасочена кампания срещу магистралата, дирижирана от "Позитано" 20, както твърди г-н Церовски?
К. Паскалев: Единственото, което мога да кажа, е, че в момента има ясна и добре подготвена кампания в публичното пространство и в медиите, за да се докаже колко добро е концесионирането на магистралата.
Е. Чачев: И че, едва ли не, се прави подарък на българката държава.
- Как бихте коментирали обвиненията, че тези две години забавяне са били заради апетити към земите около магистралата?
К. Паскалев: Това са конкретни неща, които прокуратурата е длъжна да провери. Това не е наша работа.
express.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!