Ми истър-председателят Бойко Борисов пусна в действие
тунелопробивната машина, която ще се използва за разширението на
столичното метро.
С нея ще бъде прокопан част от втория му лъч
- от пътен възел "Надежда" под бул."Кн. Мария Луиза" и бул.
"Витоша" до кръстовището с бул."Патриарх Евтимий".
Механизираната тунелопробивна машина е предназначена за меки
почви с високо водно ниво, каквито са условията в
София. Произведена е в Германия от фирма "Херенкнехт". Цената й
е 15 млн. евро, като тя е закупена от изпълнителя на участъка
- "Доуш Иншаат Ве Тиджарет" АД.
На ден ще бъдат прокопавани средно по девет метра и се очаква участъкът да бъде готов за 15 месеца - в края на юли
2011 г.
За да бъде превозена до България машината е изцяло
разглобена в Германия и отново сглобена в стартовата шахта до
надлез "Надежда". Периодът, в който тя е транспортирана с речен
и сухоземен транспорт е два месеца, като последните й елементи
са пристигнали в София през февруари.
Дължината на машината е 85 метра, диаметърът й е 9,45 метра, тя може да прави тунели с външен диаметър от 9,4 метра,
което позволява разполагането на двата коловоза в един тунел.
Средната дълбочина, на която ще бъдат разположени тунелите,
които ще бъдат прокопани е 15 м. Най-дълбокото
разполагане е на 23 м под земята, а най-плиткото - на 9
м.
Характерно за този тип изграждане на тунели е, че заедно
с прокопаването тече процесът по укрепването му и пълното му
оформяне и завършване с бетонови елементи, които се сглобяват
непосредствено след прокопаването на даден участък.
По същия
метод беше прокопан участъкът от метростанция "Стадион Васил
Левски" - метростанция "Софийски университет" до метростанция
"Сердика".
По-рано днес съоръжението беше кръстено "София" от кмета на
Столичната община Йорданка Фандъкова.
Премиерът Борисов сравни строителството на метрото със строежа на
автомагистрала "Люлин". При строежа на
магистралата не са спазвани никакви срокове и работата се е
оскъпявала, докато при строежа на метрото са усвоени 100% от всички отпуснати досега средства от Европейския
съюз.
През декември миналата година, при посещението си в Германия, Бойко Борисов прие лично машината в база на "Херенкнехт" в Шванау, провинция Баден-Вюртемберг.
Досега използваните в София т.нар. къртици копаеха по 4,5 м в диаметър. Тя ще се използва и за пускане на т.нар. бърз трамвай в София.
"Херенкнехт" (herrenknecht.com) е световен лидер в производството на съоръжения за прокопаване на тунели с диаметър до 19 м. Също през декември срещу 60 млн. евро германците се договориха да доставят три машини за прокопаване в Мексико сити на 62 км канал за отпадни води. Той ще е на 120 м дълбочина в 20-милионния град.
От "Надежда" пуснаха тунелопробивната машина за метрото
С нея ще бъде прокопан част от втория лъч - от пътен възел "Надежда" под бул."Кн. Мария Луиза" и бул. "Витоша" до кръстовището с бул."Патриарх Евтимий"
6 април 2010, 13:56
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!