Средиземноморската диета с ядки и зехтин е полезна за мозъка
Източник: Thinkstock/Guliver

С редиземноморска диета с повече ядки и зехтин подпомага паметта и когнитивните функции на възрастни хора, предаде Ройтерс, позовавайки се на резултатите от испанско изследване.

Предишни проучвания са показали, че средиземноморската диета допринася за понижен риск от сърдечносъдови заболявания и някои видове рак, и намалява вероятността от развитието на болестта на Алцхаймер.

Досега обаче специалистите не са доказали убедително, че благоприятният ефект се дължи по-скоро на въпросния начин на хранене, отколкото на други здравословни практики на хората, които се придържат към него.

Авторите на настоящото проучване от Барселона, Испания, обаче са установили по-сериозна връзка между Средиземноморската диета и по-добрите когнитивни функции.

За да проучат по-добре ефекта от начина на хранене върху когнитивните функции, специалистите са анализирали данните за 447 души. В началото на изследването участниците са били на средна възраст 67 години и с наднормено тегло, но без затлъстяване.

Много от тях са били с високо кръвно налягане и повишен холестерол.

В началото на изследването чрез тестове са били оценени мозъчните функции на участниците, а четири години по-късно са били проверени настъпилите изменения в тях.

Изследваните лица са били разделени на три групи според начина на хранене - средиземноморска диета с добавен един литър зехтин екстра върджин, средиземноморска диета с допълнителни 210 грама микс от ядки седмично и нискомаслена диета.

Направените тестове след края на изследването са показали, че паметта и когнитивните функции на участниците, придържали се съответно към средиземноморска диета с допълнителни ядки и средиземноморска диета с допълнителен зехтин, са се подобрили съществено.

В групата на нискомаслена диета са отчетени отслабване на паметта и когнитивните функции.

Специалистите напомнят, че мозъкът се състои от близо 70 процента мазнини, набавяни чрез консумираната от хората храна. Една от най-често срещаните в мозъка мазнини е олеиновата - ненаситена мастна киселина, съдържаща се в ядките, зехтина, слънчогледовото семе и авокадото.

Омега-3 мастните киселини, срещани в рибата, орехите и соята, също са важни за здравето на мозъка.

И докато тези полезни мазнини подобряват когнитивните функции и мозъчното здраве, нездравословните мазнини като съдържащите се в преработените храни трансмазнини, и наситените мазнини в животинските продукти допринасят за отслабване на паметта и когнитивните функции, отбелязват изследователите.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Великобритания удължи лиценза за „Лукойл“ в България

Великобритания удължи лиценза за „Лукойл“ в България

България Преди 40 минути

Удължаването до 29 октомври тази година е по желание на българската страна

Верижна катастрофа с три коли на входа на Банско

Верижна катастрофа с три коли на входа на Банско

България Преди 2 часа

По първоначална информация от полицията са пострадали две жени и един мъж

Трикрак вълк нападна малко момиче в таверна край Солун

Трикрак вълк нападна малко момиче в таверна край Солун

Свят Преди 3 часа

След залавянето на вълка специална научна комисия ще направи оценка на състоянието и поведението му

Съкращават над 160 щата в две министерства

Съкращават над 160 щата в две министерства

България Преди 3 часа

Най-съществено е намалението в системата на Министерството на иновациите и дигиталната трансформация

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

България Преди 3 часа

Според прокуратурата от записа се вижда, че агресията е била прекомерна и не е имало причина за нападението

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Свят Преди 4 часа

Над 20% от капацитета на френските АЕЦ е неизползваем заради сушата и жегите. В най-голямата централа в Западна Европа „Гравлин“ блоковете бяха спрени, след като рояци от медузи запушиха охладителните помпи за реакторите

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения  в "пиратство и грабеж"

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения в "пиратство и грабеж"

Свят Преди 4 часа

Путин подчерта, че Москва ще прави това във всички акватории

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

България Преди 4 часа

Заради задимяването временно е ограничено движението по пътя между селата Леярово и Стефан Караджово

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

България Преди 4 часа

То е откарано за аутопсия в болница, за да бъде установено какво се е случило

<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 4 часа

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 4 часа

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

България Преди 4 часа

Народното събрание вече работи по законодателната програма

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Любопитно Преди 5 часа

Вижте дали сте сред късметлиите, кои зодии трябва да внимават и кои часове от вечерта крият астрологичен капан

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Свят Преди 5 часа

Процесът ще започне в четвъртък сутринта в 7:00 часа