"Причината за дерайлирането на вагоните може да е висока скорост, проблем в железния път или технически проблем в някой от вагоните. Но взрив, при който да се получи такова полягане на вагоните, е много мистериозно".
Това заяви Станко Станков, собственикът на „Булмаркет”, компанията, превозвала избухналата композиция в Хитрино, пред "Събуди се" по NOVA.
Вижте снимки от трагедията в нашата галерия
Той обаче отказа да коментира, тъй като разследващите трябва да установят причината за взрива.
В момента в шуменското село е обявено бедствено положение заради изтичане на газ на още две от цистерните, има опасност от обгазяване. Заради повишения риск операцията по обезвреждането на 12-те аварирали цистерни, 3 от които с пропан-бутан и 9 с пропилен, е отложена.
Вчерашната трагедия на гарата в шуменското село отне живота на 7 души, а 29 са пострадали и са настанени в болници в Шумен и Варна. Шестима са в критично състояние. Взривът е регистриран в 05:37 часа. Едната от версиите е превишената скорост, с която се е движела и с която е навлязла в селото композицията с 26 цистерни от Бургас за Русе. Има разкъсване на композицията между 5 и 6 вагон, но експертиза трябва да докаже от какво е. Работната версия е причиняване на смърт по непредпазливост. Цялото село вчера беше евакуирано. Изведени са около 1000 души. По-голямата част от семействата са при свои близки в региона, а 16 семейства са в кризисен център в Шумен. Хората ще получат първоначална помощ от 325 лева. Понеделник е обявен за ден на национален траур.
Ужас и шок като на война - истински истории от Хитрино
Жена от Хитрино: Къщата ни падна върху нас
„Една от версиите ни е за влизане с висока скорост в отклонението.
Това донякъде се потвърждава от черната кутия на първия локомотив”, заяви Станков, посочвайки, че скоростта е била малко над 70 км/ч, при позволени до 40 км/ч.
Второто записващо устройство трябва да се разчита днес.
Станков отхвърли обвиненията, че частните превозвачи претоварват влаковете, бързат, пренебрегват правилата за безопасност.
„Имаме опит в железопътните превози повече от 10 години.
Нямаме констатирани нарушения на нормативите. Няма как да излезе претоварен влак, няма как да не се движим по нормите, приети за националната железопътна мрежа. Контролът от всички институции е много строг. Нямаме интерес да нарушаваме този контрол, един лиценз не се дава лесно. За повече от 10 години нямаме нарушение на правилата”, заяви Станков.
Според него трябва да се направи стройна организация и тогава фирмата му ще помогне на пострадалите.
„Ако сега тръгнем да помагаме, може да се изтълкува по много превратен начин”, заяви Станков.
Що се отнася до собствеността на компанията, Станков заяви, че той притежава 100% от компанията – 40% като физическо лице и 60% като акции от „Вектра консулт“.
А коя е фирмата, чиито цистерни се взривиха? Научете тук
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!