С лед около тричасово забавяне заради силна буря международният екип от експерти днес започна операцията по изправянето на италианския круизен кораб "Коста Конкордия", който претърпя крушение край бреговете на италианския остров Джилио миналата година, съобщи Асошиейтед прес.
Планът предвижда корабът да бъде завъртян на 65 градуса с помощта на стоманени въжета и противотежести.
Корпусът на круширалия кораб "Коста Конкордия" е бил отделен от рифа край италианския остров Джилио, където беше заседнал от януари 2012 г.
Инженер Серджио Джирото съобщи, че три часа след началото на операцията по изправянето му корабът не помръдвал. След като са били приложени 6000 тона сила, екипът е видял с подводна камера как корпусът се отделя от рифа.
Операцията протича добре, потвърди и ръководителят на италианската служба за Гражданска защита Франко Габриели.
"Всичко върви така, както си го представяха експертите", заяви той. Габриели вече съобщи, че потопената страна на кораба е претърпяла значителни деформации, които могат да усложнят следващите стадии на операцията.
Три часа след началото на процеса, който се очаква да продължи 10 до 12 часа, инженерите са успели да завъртят корпуса на 3 градуса. За да бъде изправен напълно, "Коста Конкордия" трябва да бъде завъртян на 65 градуса.
Уникалната според специалистите операция ще струва на компанията собственик "Коста крочере" до 600 милиона евро. Тя ще бъде осъществена от американската компания "Титан салвидж" и италианската "Микопери".
"Конкордия" се блъсна в подводен риф край остров Джилио през януари 2012 г. Загинаха 32-ма души.
Смята се, че операцията е рискована. Ако при изправянето корабът, който има пробойни, се преобърне, ще има опасност за околната среда, а ако потъне, изваждането му ще отнеме повече време и ще струва още по-скъпо.
Италианските власти вчера дадоха разрешение днес да започне операцията по изправяне на круизния кораб "Коста Конкордия", предадоха Франс прес и ДПА.
Разрешението се очакваше с оглед на това, че осъществяването на сложната в инженерно отношение операция се нуждае от подходящи метеорологични условия, уточняват агенциите.
Днес в 06.00 ч. местно време (07.00 ч. бълг. време) 300-метровият корпус на кораба, който тежи 114 000 тона, трябваше бъде изправен и закрепен върху бетонна платформа с размерите на футболно игрище.
В следващите месеци предстои "Коста Конкордия" изкуствено да бъде приведен в плавателен режим и откаран до някое от италианските пристанища, за да бъде нарязан за скрап.
Операцията по изправянето на "Коста Конкордия", определяна като инженерно предизвикателство заради размерите на кораба, ще бъде предавана пряко от множество телевизии, а общият брой на акредитираните журналисти е около 400 предаде Франс прес.
Малкото пристанище на Джилио ще остане затворено през целия ден. В района му вече се влиза само със специални пропуски и дори преминаването на самолети и хеликоптери е забранено.
"Изправянето на "Конкордия" не представлява никаква опасност", увери началникът на службата за гражданска отбрана Франко Габриели, който е и специален комисар на италианското правителство за случая "Коста Конкордия".
Габриели заяви, че са взети всички предпазни мерки срещу екологично замърсяване в случай, че от кораба изтекат токсини по време на изправянето.
Ръководител на операцията ще бъде южноафриканският експерт по привеждане на кораби в плавателен режим Ник Слоун.
Цената на дейностите по преместване на круширалия круизен кораб вече е над 600 милиона евро и е изцяло за сметка на американската бизнес група "Карнивал", която е собственик на компанията "Коста".
На 13 януари 2012 г. "Коста Конкордия" се удари в подводна скала и се преобърна, при което загинаха 32-ма от 4229-те пасажери. Срещу капитана на кораба Франческо Скетино, за когото се смята, че е насочил кораба към скалистите плитчини на остров Джилио, се води дело.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!