Smartigraphs: Инфографиките – лесни и удобни
Владимир Василев от Smartigraphs   
Източник: Архив
1

И нфографиките придобиват все по-важно място при представянето на информацията през последното десетилетие. 

Те са особено ефективни, защото е доказано, че

хората получават най-много информация чрез зрението си.

Освен това човешкият мозък възприема и обработва визуалната информация доста по-бързо, отколкото текст. У повечето хора освен това зрителната памет е най-развита. 

През април 2013 г. Владимир Василев и Александра Топчиева поставят началото на Smartigraphs. Двамата са студенти по политология и са на мнение, че има нужда от лесна за възприемане информация, която да послужи на гражданското образование у нас. 

„Започнахме преди година и половина и досега Smartigraphs остава като неформална група – юридически не сме нито компания, нито неправителствена организация. Започнахме двама души, а сега сме 12. Никой от нас не работи за заплата“, разказва Владимир. 

„Идеята ни е да дадем достъпно, обективно и атрактивно гражданско образование. Едва ли са много хората, които седят да четат Аристотел, например“, споделя той.  

„По протестите, например, сме чували хора, които казват, че Конституцията трябва да се смени.

Но както ги попиташ какво ѝ е на Конституцията, често получаваш отговор „Ами, не знам. Не съм я чел.“ 

Има хора, които трудно различават институциите. Срещат се такива, които не правят разлика между парламент и правителство. Има хора, които питат дали сме президентска република и като разберат, че не сме, питат дали има президент. А като има президент, но не сме президентска република, чудят се тогава какво прави той...“, казва Александра. 

„Става дума предимно за хора, които са млади, но и хора, които от години гласуват. Мнозина знаят само онова, което чуват по медиите – например имената на институциите, и боравят с шаблони – най-често „леви“ и „десни“. Ако се наложи да обясняват каква е разликата между ляво и дясно, не могат“, обрисува неособено обнадеждаващо ситуацията Владимир.  

Затова той и Александра са решили да направят нещо по силите си за осигуряването на повече и

по-лесна за възприемане от широката публика информация. 

„Стремим да даваме широко познание по дадена тема, да я опростим и да я представим атрактивно. Картинките работят на друго интуитивно ниво. Изображенията действат много по-силно. Едно изследване за инфографиките твърди, че можеш да възприемеш до 80% повече информация гледайки – в сравнение с това да четеш текст“, казва Владимир.

„Повечето преподаватели в катедрата се шегуват с нас, че всеки, влязъл да учи политология иска после да образова обществото. Инфографиките са нашият вариант на това. С Владо се познаваме отдавна и решихме, че можем да направим така – аз съм от страната на информацията, той рисува инфографиките. С тази идея започнахме – предвид липсата на гражданско образование като цяло – в училище и в университета. Не го правят много хора в страната.“ 

„Първоначално почна заради моя мързел“,

признава Владимир. 

„Ние сме студенти. Докато четях, започнах да правя малки инфографики – за себе си. В един момент започнах да ги споделям с колеги в университета, с преподаватели и с хора, които нямат нищо общо с политологията. В един момент забелязах, че и те виждат стойност в това нещо, струва им се полезно,. Тогава реших да го предложа на Алекс. Тъкмо бяха свършили зимните протести, вече знаехме, че ще има предсрочни избори и решихме, че е редно и ние да помогнем за информирането на обществото.“

Двамата обясняват, че действат кампанийно – т.е. около някое важно събитие, каквото са изборите, например, подбират няколко теми, за които правят инфографики.

„Подготвяме кампания, която следва определена логика. Засягат се около 7-8 теми на кампания. Имахме тема за предсрочните избори, за европейските избори, по-кратка тема за неформалното образование, тема за интернет лумпените... Примерно в кампанията за изборите обяснихме какво са политическите идеологии, какво са политическите партии, кои партии участват в изборите, какъв е изборният процес, за коя институция става въпрос, какво се случва след изборите...

Идеята е след серията инфографики човек да е наясно с всички важни категории за изборния процес“,

разказва Владимир. 

„Работим по проекти с медии и с неправителствени организации. Основната ни аудитория са млади хора, между 18 и 35-годишни. Това са хора, които дори и  чисто поколенчески имат причина да разчитат много на визуалната информация – заради факта, че са израснали с телевизията и интернет“, добавя той.  

За предстоящите парламентарни избори Smartigraphs са подготвили информационна кампания „Направи избор“, с която искат да предоставят на читателите си нужната информация, за да могат да направят информиран избор.  Кампанията се реализира съвместно с Vesti.bg.

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Актьорът Станислав е номиниран за изгонване от “Игри на волята”

Актьорът Станислав е номиниран за изгонване от “Игри на волята”

Любопитно Преди 3 часа

Актьорът Станислав е номиниран за изгонване от “Игри на волята”

Протест на "Правосъдие за всеки" срещу избора на главен прокурор

Протест на "Правосъдие за всеки" срещу избора на главен прокурор

България Преди 6 часа

Демонстрантите отправиха нов призив към Народното събрание

Напрежение във Велинград: Животновъди опитаха да блокират взимане на проби

Напрежение във Велинград: Животновъди опитаха да блокират взимане на проби

България Преди 8 часа

В района бяха установени над 1700 заразени с чума овце

Временно закриват трамвайни линии 20 и 23

Временно закриват трамвайни линии 20 и 23

България Преди 8 часа

Промяната е във връзка с изграждането на метрото

Международна акция срещу нарушители на авторски права и интелектуална собственост

Международна акция срещу нарушители на авторски права и интелектуална собственост

България Преди 8 часа

В Хърватия вече има 11 арестувани, в България - един е разпитан

Мицкоски: Средновековни хора спират Македония за ЕС

Мицкоски: Средновековни хора спират Македония за ЕС

Свят Преди 8 часа

Мицкоски: Няма да бъдем жертва на билатерализацията на процеса

Сблъсък на титаните определя следващият номиниран в “Игри на волята”

Сблъсък на титаните определя следващият номиниран в “Игри на волята”

Любопитно Преди 9 часа

Силните и Храбрите ще премерят сили в тежка номинационна битка

Фицо обсъди с Тръмп войната в Украйна и прие от Путин покана

Фицо обсъди с Тръмп войната в Украйна и прие от Путин покана

Свят Преди 9 часа

Фицо: Открито потвърдих всичките си позиции

<p>&quot;Не можехме да отворим вратите&quot;:&nbsp;Четирима загинали при пожар в&nbsp;Tesla</p>

"Не можехме да отворим вратите": Четирима загинали при катастрофа с Tesla, предизвикала пожар

Свят Преди 10 часа

Колата е загубила управление, удряйки се в мантинела и бетонен стълб, след което автомобилът се е запалил

Главният прокурор разпореди незабавни действия заради случаите на насилие

Главният прокурор разпореди незабавни действия заради случаите на насилие

България Преди 10 часа

В триседмичен срок петте апелативни района следва да изпратят до и.ф. главен прокурор обобщената информация

Катастрофа с военен камион на магистрала „Тракия”

Катастрофа с военен камион на магистрала „Тракия”

България Преди 10 часа

Трафикът по автомагистралата се осъществява само в аварийната лента

Румен Иванов – senior copywriter в guts&brainsDDB и Яна Донева – account director в guts&brainsDDB

Първо златo за България от Европейския форум на креативността ADCE – отличието е за guts&brainsDDB и кампанията „Написах ти писмо“

Любопитно Преди 10 часа

Наградата е за кампанията „Написах ти писмо“ в категория „Direct Marketing: Print & Outdoor”

Руски офицер: Бяхме готови да нанесем ядрен удар

Руски офицер: Бяхме готови да нанесем ядрен удар

Свят Преди 11 часа

Офицерите, които служат в ядрени съоръжения, не се изпращат на фронта