Единбург, Шотландия – София
„They can take our lives, but they’ll never take our FREEEDOOOMMM.“ Тази фраза (на български) аз я знам от първите ми години в училище, но светът я разпозна като емблематична от „Смело сърце“. Гледал съм го поне 10-ина пъти и най-после мечтата ми да стъпя на земята на Уилям Уолъс се сбъдна. Мистична и много по-различна от всичко, което може да се види в континентална Европа, Шотландия е пленяваща. Красноречиво доказателство за това са 11-те милиона туристи, посещаващи ежегодно Единбург.
Шотландците са странни хора. Говорят на английски с туристите, но заговорят ли се по между си на „английски“ – нищо не им разбираш. Всички карат в насрещното и това си е културен шок, но с повече внимание се свиква. Спират да играят голф, само когато дъждът започне да вали хоризонтално на земята. Магазините за сувенири са пълни с шалове от прословутата шотландска вълна и кашмир, но шотландец с шал или килт не видях. Пият уиски, каквото ние в България никога не сме чували, а шотландците никога не биха си позволили да пият шльокавицата, която в общия случай ние наричаме уиски.
Природата им е мистично красива, тревата е супер зелена, живеят в огромни каменни къщи на по 300 и косур години. На 3-лентовите си магистрали се движат с максимално разрешените 112 км/ч, без това да означава, че са по-страхливи от нас. Не, просто имат закони и те се спазват. А пътищата им не са никак лоши, но и доста предизвикателни в дълбоката провинция на Highlanders. Достатъчно предизвикателни, че да се превърнат в притегателна сила за Opel, които са избрали Шотландия за мястото, на което да представят качествата на новата Mokka X.
НАПРАВЕТЕ ЕДНА КРАТКА РАЗХОДКА С MOKKA X В ШОТЛАНДИЯ
А Opel Mokka се превърна в безапелационен диктатор в европейския кросоувър В-сегмент. Същият увеличи обема си 3 пъти между 2012 и 2015 г., когато бяха реализирани над 1,2 млн. продажби в Европа. От тях на Mokka се пада 14,7% пазарен дял в сегмента, а за четирите си години на пазара, моделът е реализиран в тираж от над 600 000. И тази тенденция ще продължи, защото обновеният модел изглежда изключително добре.
Светлосините и оранжеви автомобили стоят изключително добре под редките проблясъци на слънцето през шотландските облаци. Предницата на модела е силно променена и доскорошното момчешко излъчване е отстъпило място на мъжкарска визия.
Изпълнението на предната част е в пълен унисон с новата стилистична линия на марката Opel, включваща „криловидно” оформената хоризонтална предна решетка и отчетливата светлинна графика във формата на двойно крило на дневните LED светлини. Същите спират да светят и на тяхно място се включва мигач, когато подадете сигнал, което може да се види при доста по-скъпи модели, например Audi. Решетката е по-широка и визуално разширява цялата предна част, и бронята е с напълно променен дизайн, в който също прозира двойното крило.
Дизайнът отзад е запазен същият, като нова е само светлинната оптика на фаровете с поредната интерпретация на светлинното двойно крило. Тук можеше още.
Липсват крещящи форми и линии, каквито при основоположникът Juke изобилстват. Тук е заложено на традиционни дизайнерски похвати, но с този фейслифт излъчването на модела е подсилено драстично. Отпред и отзад имаме контрастиращи защитни скари, подсилващи по-мъжественото излъчването на модела. Не говоря за офроуд, тъй като при клиренс от около 160 мм друго, освен макадам и изкачване на бордюри, друго не е възможно. А и кой ще тръгне на нещо по-сериозно с градски автомобил от сегмент В? Достатъчно ми беше да тествам окачването на мокрите и доста взискателни пътища в провинцията около Единбург.
По тесните, постоянно мокри и виещи се пътища 4х4 задвижването на Mokka Х e необходимост, а не глезотия. По нашите пътища също. Интелигентната система за двойно предаване с електронно управляван многодисков съединител е в състояние да разпределя плавно тягата между предния и задния мост в отношение до 50:50. При сухи пътища и нормална употреба в града въртящият момент отива само към предните колела (100:0). Системата се активира в спряло положение, за да предотврати приплъзване на колелата при потегляне. Тя се включва за част от секундата в момента, в който отпуснете педала на съединителя (т.нар. “active on demand). При засичане на хлъзгава настилка системата разпределя тягата спрямо конкретната нужда.
Макар и да не предлага някакви спортни изживявания, нито супер директна връзка с пътя, Mokka X се справя с бързото взимане на отсечки с много завои. Усеща се леко унасяне на каросерията, но не повече от очакваното.
Теглото на автомобила в базово оборудване, с този двигател и 4х4, е сериозно – 1450 кг. Тази цифра има значение за разхода на гориво. Но „шептящият“ 1,6-литров дизел се справя отлично с показателя „разход“. По заводски параметри той е 4,6-4,8 л/100 км, като при мен показа около 5,5 л/100 км. Не по-малко впечатляваща е еластичността на двигателя. Закрепих го но 6-та предавка, около 1200 об./мин, като моторът не показа никакъв признак, че ще се задави, индикаторът за предавките не ме подкани да сваля една надолу, като дори вдигнах крак от газта и оставих колата на моторна газ. След което умишлено си направих упражнението да ускоря от 6-та и резултатът беше много добър. Дори и в този случай не чух характерното дизелово причукване. Да не кажа, че не чувах нищо, колко и силно да звучи това. Защото за този двигател, с ръка на сърцето ще кажа, че е умопомрачително тих.
Съжалявам за едно. На разположение за тест липсваше новият бензинов 1,4-литров мотор със 152 к.с., но по-важното е, че той се предлага в комбинация с нова 6-степенна автоматична трансмисия. Именно автоматикът досега бе слабото място на модела (а и на Opel като цяло), затова очаквам с нетърпение следващата възможност, при която ще тествам какво са направили инженерите в тази посока. И се надявам, че ще е много по-добро от досегашната автоматична кутия.
Много по-добро е оформлението на интериора, където вече са премахнати прекалено многото бутони от централната конзола. Тя е оформена по изцяло нов начин около цветните сензорни екрани с диагонал 7 и 8 инча на новото поколение инфоразвлекателни системи. Освен това, централният информационен дисплей се отличава с подобрена четливост благодарение на новите, ярки 3.5-инчов монохромен и 4.2-инчов цветен екран с бяла LCD подсветка.
Opel продължава да отделя особено внимание на седалките, за което гласувам с две ръце. Те са много комфортни и удобни за дълъг път. Не съм съгласен с подвижния подлакътник, който пречи на дясната ръка, когато се заложи на по-динамично шофиране. Пространството на задните места е далеч над това на Juke например.
Няма да пропусна факта, че Mokka X се предлага с новите AFL LED предни светлини (опция) и техните 9 функции. За мен видимостта е от особено значение, тъй като високият диоптър на очилата ми изисква супер фарове. А тези са именно такива.
Моделът предлага и супер възможности за свързаност. Автомобилът се предлага с всички услуги на Opel OnStar, както и две версии на новото поколение инфоразвлекателни системи IntelliLink. Те предлагат свързаност със смартфон с помощта на приложенията Apple CarPlay и Android Auto. R 4.0 IntelLink е със 7-инчов сензорен екран, но аз предпочитам 8,0-инчовият (като в Astra) на NAVI 900 и вградената навигация.
Opel Mokka X 1,6 CDTi не e „бегачка“. Няма да накара кръвта ти да се разбушува, но това и не се изисква от семеeн автомобил. Важното в случая е, че предлага функционалност и икономичност, съчетани вече с много атрактивна визия. Поразяващото е друго: този двигател е ненормално тих и супер еластичен, параметри, по които спори с много по-скъпи от него втомобили. Аз лично винаги съм харесвал Mokka, но фейслифтът е неутрализирал минусите и допълнително е подсилил силните черти на модела. Виждам го като модел, който ще може да се похвали със 7-цифрени продажби в края на жизнения си цикъл. А Opel го виждам да се превърне в сериозен играч в SUV сегмента, след като догодина го очаква сериозна инвазия с два напълно нови кросоувъра, както и новото поколение на Insignia.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ:
Opel Mokka Х 1,6 CDTi
Размери
Дължина, мм: 4275
Широчина, мм: 1781
Височина, мм: 1658
Междуосие, мм: 2555
Маса, кг: 1450
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1598
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 136 при 3500-4000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 320 при 2000-2250
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 190
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,9
Среден разход, л/100 км: 4,8 – 4,6
Вредни емисии СО2, г/км: 114-106
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 32 290 (за 1,6 ECOTEC, 115 к.с.)
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 46 000
КОНКУРЕНТЪТ
Suzuki Vitara 1,6 DDiS
Размери
Дължина, мм: 4175
Широчина, мм: 1775
Височина, мм: 1610
Междуосие, мм: 2500
Маса, кг: 1230
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1596
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 120 при 3750
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 320 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 180
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 11,5
Среден разход, л/100 км: 4,0
Вредни емисии СО2, г/км: 106
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 43 270
Още от рубриката Тест-драйв:
Renault Talisman Tce 200 мачка магистралата като дизелов круизер
Honda HR-V скача в дълбокото сред компактните кросоувъри
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!