Докъде стигна BMW след 30-годишно развитие на xDrive (тест драйв)
Източник: netinfo
9

И нвазията на BMW над пазара на автомобили с два задвижващи моста започва с BMW 325i “Allrad”, представен на салона във Франкфурт през 1985 г. Последното поколение на тази система се контролира от Integrated Chassis Management (ICM) система, която гарантира, че xDrive реагира винаги по най-подходящия начин, във възможно най-ранния момент, базирайки се на надеждно следене на моментната ситуация на пътя. Намесите може да бъдат изпълнени или изцяло от BMW xDrive, или от xDrive в комбинация с Dynamic Stability Control (DSC) или Dynamic Performance Control (DPC).

Разгледайте страхотната ни галерия от баварци в действие

Перманентната система за задвижване на четирите колела, вградена в BMW 325i “Allrad” през 1985 г., разпределя мощността между предните и задните колела в съотношение 37 към 63%. В отговор на разликите в скоростта на въртене на колелата, виско блокаж в раздатъчната кутия и задния диференциал успяват да осигурят почти твърда връзка между предните и задните колела, за да се подобри сцеплението и стабилността. Името на модела скоро е променено на BMW 325iX.

От 10-те автомобила от различни серии, оборудвани с xDrive, избирам един от най-интересните за мен. Той има буквата „М” в името си, но не е чистокръвен „М”. Как е възможно еМ така, еМ онака? Тази Х-петица не е истински „М“ модел, а продукт на M Performance.

Най-интересното тук е двигателят, а това, което го прави уникален, е монтирането не на една или две турбини, а на цели три. Вместо и трите турбини да се включват в един и същ момент и да припокриват работата си, те се включват в различни етапи от работния процес. Малко турбо поема старта и от 1500 об./мин. в играта се намесва по-голямо. След 2600 об./мин. се включва второто малко турбо, което поема сгъстения въздух от големия компресор. Резултатът от тази наглед сложна инженерна каскада: брутална мощ и ускорение.

Renault Megane GT предлага много емоции (тест драйв)

Торба изненади от обновения Ford Kuga (тест драйв)

Nissan GT-R e бензинова ракета с електронно управление (тест драйв)

Тук не става въпрос само за цифри. Става въпрос и за друго, какво липсва на X5M50d. А това, което липсва, е турбо дупката. За разлика от други дизели, на M50d не му свършва мощностния запас дори и във високите обороти.

За този автомобил значение има още важни цифри: BMW X5 M50d тежи 2265 кг. Но това не му пречи да ускорява до 100 км/ч за феноменалните 5,3 секунди. Осмислете всичките тези цифри, преди да ви сервирам още една. Разход около 10 л/100 км. Толкова показваше таблото, но признавам, че не раздавах много газ, тъй като в този ден бе истински потоп.

BMW X5 е тежък, масивен, с 4х4 и един невероятен двигател с 3 турбини. Това е автомобил, с който не можеш да опишеш завоя с пушещи задни гуми, но можеш да го опишеш с много висока скорост, а колкото по-висока е тя, толкова по-добре стои на пътя. Това е автомобил, с който можеш да изминеш 1000 км само с едно спиране до двете нули, а накрая на видиш разход около 10 л/100 км, но с 381 к.с., 740 Нм и спринт до 100 км/ч за 5,3 секунди. При тегло над 2265 кг.

Връщам се назад, в навечерието на новото хилядолетие, когато дебютира оригиналът, първият Sports Activity Vehicle (SAV), BMW X5. Тогава планетарна система разпределя задвижващата тяга в съотношение 38:62% между предните и задните колела.

Новоразработената през 2003 г. xDrive система за задвижване на четирите колела, представена същата година в BMW X3 и BMW X5, е базирана на изключително бързодействащ, електронен многодисков съединител в раздатъчната кутия. xDrive работи заедно със системата Dynamic Stability Control (DSC), за да разпределя непрекъснато задвижващата сила спрямо моментната пътна ситуация. В допълнение към скоростта на колелата, за пръв път електронната система за контрол взима под внимание и данните от Dynamic Stability Control, например за ъгъла на завиване, позицията на педала на газта и страничното ускорение.

Това прави BMW xDrive първата в света, и все още единствена, „интелигентна“ система за задвижване на четирите колела. За разлика от конвенционалните 4х4 системи, които реагират, само когато поне едно колело вече превърта, xDrive е способна да засече риск от пре- или недозавиване при най-малките признаци, като проактивно коригира това чрез пренасочване потока на задвижваща тяга.

С дебюта на Х6 през 2008 г. системата преминава на следващо ниво. За пръв път досега, интелигентната система за задвижване на четирите колела е комбинирана с Dynamic Performance Control (DPC), която разпределя задвижващата сила между задните колела, когато автомобилът завива.

За прибиране към София по време на двудневния тест драйв, избирам Х4. Той не копира мачо линиите на Х6, напротив. При Х4 линиите са по-омекотени, по-плавни, по-елегантни.

В завоите обаче Х4 се справя много дръзко, по-добре от Х6, тъй като е по-лек. Х4 се справя със завоите много добре, въпреки че е загубил задния диференциал с т. нар torque vectoring, характерен за Х6. При Х4 ефектът на torque vectoring се постига чрез упражняване на спирачно усилие върху вътрешните на завоя колела. Ще се наслаждавате на Х4, докато се движите нормално по магистралата или предпочетете умереното спортно шофиране. А Х4 е много добър в този род упражнения. Добавете отличното обезшумяване и получавате много добро изживяване на борда, свалящо напрежението от дългото пътуване.

Двигателят е прекрасен. И как да е другояче, след като в името на модела отново фигурира буквичката „М”. Турбините са две, горивото е бензин, работният обем 3,0 литра, а мощността 360 к.с. Въртящият му момент е 465 Нм от 1350 об./мин. При спринта е впечатляващ. При 1915 кг тази баварка се ускорява до 100 км/ч за страхотните 4,9 секунди. Динамика, която заслужава адмирации. Е, разходът отива на към 13 л/100 км, но мога да го преглътна, особено след като наскоро карах Renault Megane GT с 1,6-литров мотор с 205 к.с., който харчеше идентично.

От 2003 г. насам  xDrive се предлага по избор или серийно за всички моделни семейства на BMW, а от 2010 г. и за някои от суперспортните BMW M автомобили. Днес, BMW предлага общо 119 модела с BMW xDrive в 12 моделни серии. При създаването си xDrive е напълно нова задвижваща техника: първото задвижване на четирите колела с електронно управление, което може според нуждите напълно променливо да разпределя мощността между предната и задната ос чрез електронно управлявана раздатъчна кутия. Освен това чрез индивидуални спирачни намеси може да се контролира всяко колело, което освен оптимално сцепление осигурява и още по-висока пъргавина в завоите.

От тогава xDrive постоянно се модернизира и оптимизира, но концепцията е запазена непроменена. При равномерно движение xDrive подава 40 % от мощността към предната ос и 60 % към задната. Когато, поради различно сцепление на отделните колела (например мокра настилка, кал, сняг, лед), или промени в ситуацията на пътя (например прекалено висока скорост в завой), условията се изменят, това се разпознава от сензорите на DSC. Въз основа на данните от сензорите (скорост, ъгъл на завъртане на волана, сцепление на колелата), управляващ блок изчислява подходящото разпределение на мощността между осите. Това разпределение е напълно променливо, така че при нужда близо 100 % от цялата мощност могат да бъдат насочени към една от осите, и то толкова своевременно и нежно, че водачът изобщо не забелязва това. Разпределението на мощността се осигурява от многодисков съединител с електронно управление.

В България автомобилите BMW с xDrive са над 80% от реализираните. Това се дължи както на високата популярност на BMW X-моделите, така и на постоянно нарастващия брой на модификациите с двойно задвижване. BMW xDrive се предлага на практика във всички моделни серии от BMW Серия 1, където е единствения представител на компактния клас с възможност за задвижване на четирите колела и обхваща горния сегмент на премиум класа. Двойно задвижване се предлага дори при автомобилите от BMW M GmbH – BMW X5 M и BMW X6 M, както и във всички представители на гамата BMW M Performance , на най-новата продуктова категория автомобилите BMMW i Performance и на спортния plug-in хибрид BMW i8.

1985: BMW 325i “Allrad” е първият модел на BMW със задвижване на четирите колела.

1991: Електронно контролирано задвижване на четирите колела е въведено в BMW Серия 5 (BMW 525iX).

1999: BMW представя BMW X5 със стандартно задвижване на четирите колела, това е първият в света Sports Activity Vehicle (SAV).

2003: Интелигентната BMW xDrive система за задвижване на четирите колела е представена с новото BMW X3.

2006: С второто поколение на BMW X5 дебютира системата Integrated Chassis Management (ICM), която интегрира всички системи за динамичен контрол на автомобила, включително xDrive.

2007: BMW представя BMW X6, първият в света Sports Activity Coupe (SAC). Дебют прави и системата Dynamic Performance Control (DPC).

2009: Интелигентната BMW xDrive система за задвижване на четирите колела е въведена в Серия 7.

2010: BMW ActiveHybrid X6 за пръв път комбинира 4х4 с хибридно задвижване.

2012: Лансиране на интелигентното 4х4 задвижване в Серия 6 Купе и Кабриолет.

2013: Системата дебютира в Серия 4. BMW. Година по-късно се появява в Серия 4 Кабриолет и BMW Серия 4 Гран Купе.

2013: Виждаме на дебюта на xDrive и в BMW Серия 1.

2014: Новото BMW Серия 2 Актив Турер комбинира BMW xDrive с напълно новата конфигурация с предно задвижване.

2014: Появява се BMW X4.

2014: BMW i8 е оборудван със специална форма на задвижване на четирите колела.

2015: Рlug-in хибридът BMW X5 xDrive40e комбинира BMW xDrive с BMW eDrive.

2015: Лансирано е второто поколение на BMW X1.

2015: При новото BMW Серия 7, системата xDrive може да се комбинира с Integral Active Steering.

Коментари 9
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Заради безводието в Плевен: Протест блокира пътя за София

Заради безводието в Плевен: Протест блокира пътя за София

България Преди 32 минути

Жителите настояват за трайно решение на проблема

<p>Земетресение разтърси Мексико</p>

Земетресение разтърси Мексико

Свят Преди 2 часа

Трусът е бил с епицентър на 8 километра от Коалкоман де Васкес Паларес, община с население около 20 000 души

<p>Бури, сняг и студ сковаха Гърция</p>

Бури, сняг и студ сковаха Гърция

Свят Преди 4 часа

Обилен снеговалеж вече е започнал във Флорина, Северна Гърция

Руският петролен танкер „Евентин“ близо до бреговете на германския остров Рюген

Германия спаси танкер от „сенчестия флот“ на Русия

Свят Преди 5 часа

„Евентин“ е получил повреда в двигателя в петък и е дрейфувал в Балтийско море, преди да бъде обезопасен

<p>Трагедия в Чехия: 6 жертви на пожар</p>

Трагедия в Чехия: 6 жертви на пожар

Свят Преди 5 часа

Пожарникарите са евакуирали около 30 души от ресторанта и съседния жилищен блок

<p>Внимание! Голяма <span style="color:#ff0000;">опасност от лавини</span> в Пирин</p>

Внимание! Голяма опасност от лавини в Пирин

България Преди 6 часа

От Планинската спасителна служба призоваха туристите да се съобразяват със зимните условия

<p>Пеевски: Ако държавата не може да спаси предприятие, какво може</p>

Делян Пеевски: Ако една държава не може да спаси едно предприятие, с какво може да се справи

България Преди 7 часа

Необходимо е правителството, независимо дали е служебно или редовно, да има конкретен план за подкрепа на производства в затруднение, заради високите цени на енергията

<p>Един загинал и двама ранени при пожари у нас</p>

Един загинал и двама ранени при пожари у нас

България Преди 7 часа

Общо 52 пожара са били потушени за изминалото денонощие

ГКПП "Кулата"

Гърците идват на пазар в България

България Преди 7 часа

Горивата у нас са с по около 1 лев по-евтини

<p>Проходима ли е столицата след обилния сняг</p>

Каква е пътната обстановка в София след обилния сняг

България Преди 8 часа

Общо 170 снегопочистващи машини са извършили обработки с разпръскване на смеси и почистване на сняг на улици и булеварди, стръмни участъци и мостове

<p>Празник е! Ето кой празнува имен ден</p>

Празник е! Ето кой празнува имен ден

България Преди 8 часа

На този ден почитаме светица и светец, роднина на цар Иван Асен II

<p>Българското консулство: &bdquo;Да се молим за Ел Ей&ldquo;</p>

Българското консулство: „Да се молим за Ел Ей“

Свят Преди 9 часа

В българската православна църква в града ще бъде отслужен молебен за дъжд

Жан-Мари Льо Пен

Във Франция погребаха „дявола на републиката“

Свят Преди 9 часа

Сигурността беше засилена, с бариери и десетки полицаи на място

<p>Огненият ад в Лос Анджелис взе още жертви</p>

Огненият ад в Лос Анджелис взе още жертви

Свят Преди 9 часа

Противопожарните кранове в града пресъхнаха, седем съседни щата, федералното правителство на САЩ, както и Канада и Мексико изпратиха помощ

Зукърбърг: Белият дом ни крещеше заради ваксините

Зукърбърг: Белият дом ни крещеше заради ваксините

Технологии Преди 9 часа

Основателят на Meta отправи тежки обвинения към администрацията на Джо Байдън

тръмп зеленски

Как реагира Зеленски на обвинението на Тръмп към НАТО за нахлуването на Путин

Свят Преди 10 часа

Наскоро Тръмп заяви, че президентът Джо Байдън е отговорен за нахлуването на Русия