С трахотни седалки, просторен и много светъл интериор, wi-fi hotspot, страхотни AFL LED фарове, богата двигателна гама, всевъзможни системи и приложения за свързаност, 5- или 7-местна конфигурация на салона… Сещам се за поне още толкова акценти, които мога да изброя, но мотото, под което ми представят новата Zafira, е: Opel Travelling Lounge.
И киноманът в мен веднага се събужда. Долавям акцентите от презентацията на неколкото висши кадри от ръководството на Opel, но аз си мисля за Джордж Клуни и „Високо в небето“. Един куфар и заветната цел от 14 млн. пропътувани мили, които да му донесат платинена карта. А с нея достъп до пилотската кабина и бизнес лонджовете (приемна звучи доста тъпо) на всяко летище.
Тази чисто българска дума ме привлича на всеки терминал, защото престоят става много по-комфортен. Приятна атмосфера, напитки и хапване, интернет, телевизия, преса... безплатно. Това представлява всеки business lounge по летищата. Където, освен изброеното, си и малко по-спокоен за себе си, защото не си в бутаницата, която привлича определен тип хора.
ТУК МОЖЕ ДА РАЗГЛЕДАТЕ ГАЛЕРИЯТА НА OPEL ZAFIRA
Opel са успели да пренесат всички тези усещания и удобства в новата Zafira, която натрупа вече 2,7 млн. продажби. Сега моделът идва в най-добрата си форма. Ще пратя този линк на Здравко, мой съученик и комшия, който на задните седалки на Zafira II е подредил цели три (3) детски столчета за трите си момичета. Това е клиентът, към който се цели Opel. Ето защо.
Погледната отвън, обновената Zafira предлага по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Този похват придава по-широка визия на автомобила, а стилът на оформление следва наложения от Astra дизайнерски език.
Моите адмирации моделът получава за интериора си. Тук също са използвани жокери от Astra. За щастие, защото сега зоната на шофьора е много по-ергономична и интуитивна. На първо място – изчистени са многобройните бутони. На второ: 7-инчовият дисплей на инфотейнмънт системата вече е сензорен и интегриран по-ниско в централната конзола, а не както досега – върху нея. Новият волан не само изглежда по-добре, но и е по-ергономичен.
Тест драйв на Honda Civic Type R
Тест драйв на BMW X5xDrive e40
И оттук започват глезотиите. Панорамното челно стъкло (опция) е впечатляващо. Върви в комплект с панорамен покрив, като така интериорът става изключително светъл и още по-просторен. При ярко слънце ел. щора покрива задните места, а водачът може да издърпа подвижен твърд панел, който скрива горната част на панорамното челно (простиращо се чак до В-колоната) стъкло, по този начин се неутрализира заслепяването.
Сертифицираните от AGR седалки трябва да бъдат изтъкнати във всеки Opel. Изключително комфортни са на дълъг път. Тук акцентът пада върху системата Flex7, която се грижи за конфигурацията на местата. Интересна е възможността за сгъване на средната задна седалка, която образува много широк и удобен подлакътник между външните две седалки. Те от своя страна се преместват назад и към центъра на автомобила, като така се оформя т. нар. лоундж конфигурация с огромно пространство за краката и в областта на раменете.
Много лесно е сгъването и разгъването на двете седалки на третия ред, но там могат да седнат само деца, при това на по-къс път.
Трябва да отбележа и товарния обем от 710 литра (при 5-честна конфигурация на интериора), който достига до 1860 л при сгъване облегалките на втория ред седалки.
В Zafira има цели 30 ниши за съхранение на вещи и предмети, като не мога да не отбележа мулти-функционалната FlexRail конзола между предните седалки, движеща се на алуминиеви релси. Тя отваря различни ниши за съхранение между седалките. FlexFix багажникът (опция) може да поема до 4 велосипеда с тегло до 80 кг.
Тестът във Франкфурт не ми предложи възможност за шофиране през нощта, но не мога да не изтъкна AFL LED фаровете на Zafira, каквито се предлагат за пръв път в този сегмент. Правя го, защото моето зрение е слабо, нося очила и през нощта не се чувствам особено комфортно зад волана. След време ще карам отново Zafira, само за да тествам тези фарове, които предлагат цели 9 режима на осветление в зависимост от обстановката, в която шофирате.
Силните черти на Zafira продължават и в сферата на задвижването, като моделът ще се предлага с дизелови и бензинови двигатели, както и задвижване на LPG и метан (липсва само водород). Гамата от двигатели обхваща мощностния диапазон 120-200 к.с. Тествах най-мощната версия с 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo с 200 к.с., но не се впечатлих. Предпочитам този двигател в компактната и по-лека Astra, защото в Zafira мощността не се усеща като за 200 к.с. А и кой ще го иска в подобен семеен автомобил. Разходът от малко над 10 л/100 км също не ми се понрави.
Затова аз си държа на един от най-добрите двигатели в гамата на Opel: „Шептящият“ 2,0-литров, 4-цилиндров турбодизел със 170 к.с. и 400 Нм.
Впечатли ме в Insignia, но тук е дори по-безшумен. Работи в чудесен синхрон с 6-степенната механична кутия, но в тестовите автомобили липсваше автоматична кутия. Това продължава да е Ахилесова пета на Opel, която се надявам скоро да бъде отстранена. Защото този двигател и интериор заслужават един добър автоматик.
Иначе агрегатът е чудесен. Много еластичен и с чудесно междинно ускорение. По поречието на р. Майн, където камерите и пътната полиция следят стриктно за спазването на ограничението от 80 км/ч, Zafira показа разход от около 5,5 л/100 км. Сгазих я и на магистралата без ограничения, но разходът не скочи над 7,5 л/100 км. А този автомобил далеч не е от най-леките, при това тестовият модел бе с най-високото оборудване, следователно и най-високо тегло.
Не бих си позволил да пропусна множеството възможности за свързаност на борда на Zafira. Това е и една от големите гордости на модела, макар аз да не съм от хората, чиято първа работа е да свърже телефона си. Но сега го направих, защото Opel OnStar (стандартно или опция) превръща Zafira в 4G/LTE Wi-Fi Hotspot.
Автомобилите бяха оборудвани с инфотейнмънт системата R4.0 IntelliLink, за да ни демонстрират съвместимостта с Apple CarPlay и Android Auto. Такава има. Но на два пъти нещо не им се получи на домакините. Единият път трябваше да сменим колата, защото всякакви мерки срещу „забилия“ iPhone 5 не дадоха резултат, а придвижването в чужбина изисква навигация. Вторият път го рестартирахме и CarPlay тръгна, но аз съм си традиционалист и предпочитам Navi 950 IntelliLink с вградена навигация.
Традиционни за Zafira са и повечето системи, но сега са поднесени по един наистина впечатляващ начин, и визуално, и сетивно, и технологично. Цената на автомобила (ползващ данъчно облекчение заради 7-те места) започва от 37 550 лв. с ДДС за базовия бензинов двигател със 120 к.с. Базовият дизел със 130 к.с. (и автоматик) започва от 45 670 лв. с ДДС. Ценовата разлика с предходния модел е в рамките на само няколко процента.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Opel Zafira 2,0 CDTI
Размери
Дължина, мм: 4666
Широчина, мм: 1884
Височина, мм: 1660
Междуосие, мм: 2769
Маса, кг: от 1650
Двигател
Вид: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1956
Макс. мощност, к.с. при об/мин.: 170 при 3750
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин.: 400 при 1750-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 205
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,1
Среден разход на гориво, л/100 км: 6,6 – 5,8
Вредни емисии СО2, г/км: 161 - 153
Базова цена, лв. с ДДС: 45 670 (за базов дизел със 130 к.с.)
КОНКУРЕНТЪТ
Ford S-Max 2,0 TDCi
Размери
Дължина, мм: 4796
Широчина, мм: 1916
Височина, мм: 1658
Маса, кг: 1838
Двигател
Вид: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1964
Макс. мощност, к.с. при об/мин.: 180 при 3500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин.: 400 при 2000-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 208
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,5
Среден разход, л/100 км: 5,4
Вредни емисии СО2, г/км: 139
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 52 450 (за базов дизел със 120 к.с.)
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!