Вниманието на външния свят е съсредоточено върху апокалиптичните послания от Северна Корея - бомбастичните заплахи за ядрена война, сюрреалистичните кадри на американски градове, обгърнати в пламъци, дигитално обработени снимки на лидера Ким Чен-ун, на които той ръководи военни учения (Вж. снимка 1). Но у дома севернокорейците получават определено по-лека доза пропаганда: Ким е представен като млад, енергичен лидер, човек от народа, семеен мъж.
Освен кадрите как Ким, застанал в моторница, обикаля гранични острови в Жълто море (Вж. снимка 2), или как награждава с лично оръжие прилежно козируващи войници, има и такива, на които Ким и съпругата му ръкопляскат на шоу с делфини или са
хванали за ръка плачещи малки севернокорейчета (Вж. снимка 3).
За външния наблюдател тези снимки може и да изглеждат странни или очевидно нагласени. Но те са старателно подготвена пропаганда, която да внуши на севернокорейците, че живеят в страна, ръководена от лидер, който е способен да командва силна войска, но и да бъде част от народа.
Според анализатори това говори и за още нещо, което често
пъти бива засенчено от войнствената реторика: върховният
главнокомандващ на Северна Корея не е всемогъщ, изолиран
монарх, който може да управлява, без да се съобразява с това
дали народът го одобрява.
Ким все още се старае да си изгради добра репутация в страната.
"Дори диктатурите реагират на общественото мнение и натиск - казва Джон Делъри, специалист по Северна Корея от сеулския университет "Йонсей". - От него се очаква да обръща внимание и да подобрява жизненото равнище на обикновените хора. Това е едно от обещанията на вътрешната пропаганда."
Задачата не е лека. Стандартът на живот в столицата Пхенян е сравнително висок, има нови магазини и ресторанти, които обслужват нарастващата средна класа. Но доклади на ООН описват тежките условия за живот извън столицата: счита се, че близо 200 хил. души гният в лагери за политически затворници, а две трети от 24-милионното население страда от недохранване.
Стане ли въпрос за севернокорейска пропаганда, по-голямата част от света вижда различните необичайни видеозаписи, качвани от властите в "ЮТюб" и на правителствения уебсайт, предназначени основно за чуждестранния потребител. В подобен пропаганден клип дъжд от ракети се изсипва върху горящ американски град на фона на инструменталното изпълнение на песента "We Are the World". В друг президентът Барак Обама и американски войници са погълнати от пламъци.
Но пропагандата, която повечето севернокорейци гледат по държавната телевизия, има съвсем друго послание: Ким Чен-ун се навежда, за да вземе цветя, които му поднасят дечица; Ким посещава семейства, живеещи в селски къщи на пограничните острови, Ким, заобиколен от възторжени жени войници (Вж. снимка 4).
Както при всяка пропаганда и пиар, кадрите са внимателно
режисирани.
И повечето от тях стигат до чуждестранните новинарски медии, само след като местни експерти и фоторедактори се уверят, че са дигитално обработени. Така например неотдавна държавната телевизия разпространи снимка на войници и лодки на въздушни възглавници, акостиращи на празен бряг, покрит на места със сняг. Според експерти някои от многобройните машини просто са били копирани и добавени няколко пъти на снимката (Вж. снимка 5).
Но тези, които правят севернокорейската пропаганда, изобщо
не се тревожат от критиките в чужбина, че доста грубо обработват
изображенията.
"Те работят с мисъл по-скоро за родната си,
по-наивна селска публика,
а не за нас, които сме по-наясно с тези неща", казва Ралф Коза, директор на хавайския мозъчен тръст Pacific Forum CSIS.
За образа на Ким като грижовен човек, който му създават неговите специалисти, помага и съпругата му И Сол-джу. Тя е млада, красива и елегантна, стои усмихната до мъжа си. Двойката често е снимана в лунапаркове, детски градини, на посещения във фабрики и на концерти (Вж. снимка 6).
"Така като лидер той има един по-комплексен имидж - казва Делъри. -Легитимността му в страната се гради точно на тези невоенни неща."
Пропагандната машина в Северна Корея работеше да създаде такъв имидж на грижовен държавник и на бащата на Ким, покойния Ким Чен-ир. Той упорито беше показван как посещава фабрики, селски стопанства и военни поделения. Но докато Ким Чен-ун поставя съпругата си на преден план или в центъра и се държи спокойно пред камерите, баща му изглеждаше скован на снимките и криеше семейния си живот.
Северна Корея се старае да
внимателно да подбира и понякога
да коригира дигитално снимките на своите лидери,
за да ги представи в най-добра светлина, казва Со Джон-нам, експерт по севернокорейска пропаганда от университета "Кеймюн" в Южна Корея. В миналото например специалистите по пропаганда внимаваха да не избират снимки, на които се вижда голямата бучка отзад на врата на дядото на Ким, севернокорейския президент Ким Ир-сен, казва Со. Когато Ким Чен-ир беше жив, севернокорейските фотографи се опитваха да го изкарат по-висок, отколкото всъщност беше, обикновено снимайки го застанал по-напред от другите, добави Со.
Колкото до Ким Чен-ун, според Со севернокорейската пропагандна машина подбира снимки, на които най-добре личи силната му прилика с дядо му, който все още е представян от държавната телевизия като любящ баща на нацията, заобиколен от деца и обожаващи го граждани.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!