П рочутата тетралогия на Рихард Вагнер "Пръстенът на нибелунга" ще може да се види отново в Софийската опера и балет.
Нейното второ представяне започва с „Рейнско злато”, на 23 юли от 18:00 ч., в Софийската опера и балет.
На 24 юли от 18:00 е изпълнението на "Валкюра".
Петнадесетчасовият музикален маратон продължава със "Зигфрид" на 26 юли от 16:00 ч.
Финалът със "Залезът на боговете" е на 29 юли от 18:00 ч.
"През четирите години на осъществяването за първи път у нас на знаменития 15-часов цикъл работихме заедно 52 артисти, над 200 души творчески и изпълнителски състав и още толкова от техническите служби, ателиетата и т.н.
Така всеки от нас дава своя личен принос към световното честване на 200-годишнината от рождението на гениалния германски композитор и мислител Рихард Вагнер", коментира директорът на Софийската опера и балет Пламен Карталов, инициатор и режисьор на проекта.
В тетралогията всички солисти са българи - главно от Софийската опера, а също така и наши артисти, които правят кариера в Германия.
За „Пръстенът на нибелунга” има по два или три състава за водещите роли. Дори и в родината на Вагнер няма трупа, която само със свои солисти да постави прочутата тетралогия.
Сред артистите са Мартин Цонев, Николай Петров, Костадин Андреев, Бисер Георгиев, Ангел Христов, Петър Бучков, Мартин Илиев, Даниел Острецов, Красимир Динев, Йорданка Дерилова, Баясгалан Дашням, Цветана Бандаловска, Марияна Цветкова, Благовеста- Мекки Цветкова и др.
Диригент на цикъла е Ерих Вехтер, а художник е Николай Панайотов.
"За четири години извървяхме дълъг каменист път, без да стигаме до края - като поклонници, които изминават отделни отсечки от дългия път", казва Рихард Тримборн, знаменит Вагнеров експерт, работил с най-прочутите световни диригенти, който подготви българските артисти за ролите в тетралогията.
Българската и чуждестранната критика даде висока оценка на постановката на „Пръстенът на нибелунга”.
Андреа Мерли писа още през 2010 г. в списание „Опера” , че с постановката на Вагнеровата тетралогия Пламен Карталов е направил исторически дебют на сцената на Софийската опера и то на автентичен немски език.
В своите бележки Дитмар Палачек призна, че е гледал по света „Пръстенът на нибелунга”, но това, което е извършил Пламен Карталов на софийска сцена е нещо невъобразимо, нещо, за което не достига и най-високата оценка.
От своя страна професор Боянка Арнаудова изтъкна във в.”Култура”, че постановката на Карталов на тетралогията прилича на книга, която няма край. „Веднъж отворена, тя не може да бъде оставена”, твърди музикалната критичка.
Успехът на режисьора Пламен Карталов е признат и от Вагнеровото общество, една от най-активните музикални общности в света и е безспорно признание за възможностите и потенциала на българското оперно изкуство.
На 23 юли със старта на „Пръстенът на нибелунга” се очакват много гости от чужбина.
Вагнерианците и почитателите на големия немски композитор и философ пътуват до всички оперни театри по света, където се поставя известното произведение.
А тези театри са много малко на брой и повечето от тях предпочитат, да правят концертни изпълнения на тетралогията. За тях Софийската опера и балет е новият Байройт и те пристигат с нетърпението да видят нещо ново и интересно.
Председателят на международната асоциация на Вагнеровите общества – Томас Краков, преди 2 дни благодари на академик Пламен Карталов за неговата магична постановка.
В писмото си той изтъкна, че от свое име и от името на 137 Вагнерови общества по света очаква най-внушителната творба в историята на операта да остане за постоянно в репертоара на Софийската опера и балет.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!