ЕК предлага страните членки на съюза да въведат система за събиране на такси на основата на изминатото разстояние по пътищата в ЕС вместо продажбата на срочни винетки.
Това се казва в публикувани днес насоки, в които Еврокомисията предупреждава, че съгласно правото на ЕС, схемите за пътни такси не бива да водят до дискриминация срещу чуждестранните водачи.
Ако не са внимателно разработени, системите с винетки е по-вероятно да затруднят неоправдано чуждестранните водачи, които просто преминават през дадена страна, се посочва в съобщението на комисията.
Ако се използва система със срочни винетки, трябва да се спазват определени условия, като въвеждането на минимални краткосрочни винетки.
Трябва да има най-малкото седмични, месечни и годишни винетки за местните и преминаващите шофьори, допълва ЕК.
Очевидно е, че най-краткосрочните винетки ще бъдат най-вероятният избор на туристите, се отбелязва в съобщението.
Целта е да се помогне на държавите от Общността, които обмислят да въведат нови схеми за пътни такси за частните автомобили.
Еврокомисарят по транспорта Сийм Калас коментира, че французите или британците трябва да могат да пътуват през Словения или Белгия, както пътуват гражданите на тези страни.
Пътните такси трябва да бъдат прозрачни и справедливи за всички, добави той.
Засега единствено седем държави в ЕС - Австрия, България, Чехия, Унгария, Румъния, Словакия и Словения имат времеви винетки за личните автомобили. Белгия работи по въвеждането на подобна схема.
Холандия и Дания са обсъждали въвеждането на системи за пътни такси, включително за частните автомобили.
Директивата на ЕС за евровинетките определя прозрачен списък на таксите, които могат да се начисляват за тежкотоварни превозни средства, като например такса за инфраструктура и за външни разходи, като замърсяването на въздуха и шума. За частните автомобили не съществуват такива правила.
Въпреки това се прилагат основните разпоредби на договора за ЕС, отнасящи се за забрана на всякакъв вид дискриминация, основана на националност.
ЕК отбелязва, че години наред схемите за пътни такси за частните автомобили са били повод за многобройни жалби, някои от които са се отнасяли до въпроси извън рамките на правилата на ЕС.
През 1996 г. Австрия трябваше да промени своята схема за винетни такси, след като Европейската комисия заяви, че да се предлага единствено годишна такса би било несправедливо спрямо чуждестранните автомобилисти.
През 2008 г. комисията започна процедура за нарушение срещу Словения, която предлагаше единствено шестмесечни винетки. Тогава властите в Словения въведоха седмични винетни такси.
Комисията предлага също "приемливо съотношение" на средни дневни цени,
които преминаващите шофьори заплащат (ползвайки най-краткия възможен срок на винетките, например седмична винетка) в сравнение с местните шофьори, които ползват най-дългосрочните винетки (например годишна).
Според сега съществуващите схеми, средната дневна цена, която заплащат туристите, е между 2,5 и 8,2 пъти цената, която заплащат местните шофьори.
Това може да се разглежда като горна допустима граница. За сравнение, максималното съотношение, разрешено от директивата на ЕС за евровинетките при тежкотоварните автомобили, е 7,3.
Комисията отбелязва, че всяка държава от ЕС решава дали желае да въведе пътни такси, за кои превозни средства и как да събира таксите.
Към днешна дата някои държави от Общността са избрали да използват система за таксуване за изминато разстояние (т. нар. тол такси), а някои ползват срочни винетки. Има и страни, които не събират никакви такси, както например Германия и Белгия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!