Сумата, събрана за една година в София от издадени билети за нередовен пътник, е достатъчна за покупката на два чисто нови автобуса, е установила проверка на БТА.
За миналата година са издадени 70 636 такива билети, чиято единична цена е 10 лв., са съобщили за агенцията от Центъра за градска мобилност (SofiaTraffic.bg).Може да се говори за устойчивост на числата, тъй като статистиката сочи, че за 2009 г. са издадени близо 69 хил. такива билети, а за 2007 г. и 2008 г. - по над 90 хил. билети на година.
Билетът за нередовен пътник е
санкция,
която позволява да продължиш пътуването си в градския транспорт, макар и на десеткратно по-висока цена от обикновения билет.
Общината заяви намерение да увеличи глобата за нередовен пътник двойно - на 20 лв., за да накара пътуващите в момента гратис да си купуват билети.
Другият начин да бъдеш санкциониран е издаването на
наказателно постановление
въз основа на акта за нередовен пътник, който един от 170-те контрольори към Центъра за градска мобилност е съставил на установения нарушител.
В част от случаите обаче не се стига нито до билет за нередовен пътник, нито до фиш, защото много често нередовните пътници след слизат от превозното средство и успяват да избягат, обясняват от Центъра за градска мобилност.
За миналата година издадените наказателни постановления на пътуващите, които са отказали да заплатят глобата от 10 лв., са близо 3800. Общата им стойност е близо 265 600 лв., като тази сума е по-висока от тази през 2009 г. Тогава наложените санкции по наказателни постановления са били за под 200 хил. лв.
За миналата година в Центъра за градска мобилност са постъпили 479
жалби срещу контрольори,
докато тези през 2009 г. са били 432. 90% от жалбите са от пътници без билет, преобладаваща част от които са отказали да заплатят глобата. Те посочват, че са санкционирани неправомерно поради избирателно поведение на контрольорите или избирателна проверка на билетите и картите.
От Центъра за градска мобилност коментираха, че даже и в крайградските линии при въведено качване на пътниците от първата врата с цел да се засили контрола на превозните им документи, има нередки случаи на гратисчии.
Качването от първата врата и показването на карта или купуването на билет се спазва единствено тогава, когато има проверяващи лица в автобуса, констатират от Центъра за градска мобилност. Това е причината за засилването на проверките по тези линии.
Общото наблюдение е, че хората пътуващи без билет не са равно разпределени през целия ден.
Гратис се пътува най-често вечерта и то след 20,00 ч.,
както и в ранните сутрешни часове. Освен нежеланието на пътуващите без билет да платят един лев, честа причина за пътуването гратис е и липсата на билети у шофьорите.
Даже и в превозните средства от електротранспорта - трамваи и тролейбуси, където има билетни автомати, не винаги пътникът може да закупи билет, установила проверка на БТА. От общината отговориха, че причината за неработещите билетни автомати не е софтуерен проблем, а по-скоро
човешка намеса, за да се продават билетите от шофьора.
Според експерти едва след въвеждането на електронната система за таксуване на пътниците в градския транспорт, може да се говори за сваляне на пътуването гратис като общ процент от пътуванията. Тогава хартиените билети ще отпаднат, а общината обмисля и варианти за пътуване с билет по време или с комбиниран превоз, за да се намали цената на пътуването за "една спирка", която е най-често оправдание на пътниците да не си перфорират билет.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!