К омисията за защита на конкуренцията заявява позицията си, че не подкрепя въвеждането на каквато и да е форма на ценова регулация по отношение на таксиметровите услуги, се заявява в становище на КЗК.
Комисията вече е изразявала становището си по отношение на въвеждането на минимални и максимални цени на таксиметровите услуги с решения от 17.07.2007 г. и от 25.06.2010 г.
Съгласно изменение и допълнение от месец юли 2014 г. на Закона за автомобилните превози, общинските съвети са оправомощени да определят минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег по тарифа на съответната община, като цените не могат да превишават максималната цена за един километър пробег по съответната тарифа.
Чрез предоставянето на правомощие на общинските съвети да упражняват ценова регулация, като определят минимални и максимални цени на таксиметровите услуги, се премахват най-важните параметри на конкурентния процес на съответния пазар и се достига до положение, при което моделът на конкуренцията е почти напълно заменен от държавна регулация на стопанската дейност на таксиметровите превозвачи, смятат от Комисията.
При изготвяне на становището си КЗК е взела предвид и опита на останалите страни членки на ЕС. КЗК изцяло поддържа изразената през 2007 г. позиция.
Минималните цени увреждат по непосредствен начин и потребителите, тъй като изземват по непазарен начин определен дял от ползите, които биха произтекли за тях от наличието на ефективна ценова конкуренция на пазара. Негативният за конкуренцията ефект от въвеждането на минимални и максимални цени на таксиметровата услуга е допълнително засилен от въведеното правомощие общинските съвети да определят максималния брой на такситата, които могат да извършват дейност на територията на общината, пишат от КЗК.
Според Комисията тази стъпка поставя бариера за навлизане на нови участници и намалява стимулите на предприятията да се конкурират ефективно помежду си, като създава условия за сключване на забранени споразумения.
Видно от получените становища въведеният лимит на броя на такситата не е довел до преодоляване на съществуващите проблеми на пазара на таксиметров превоз на пътници, се посочва в становището. С оглед на това Комисията предлага на компетентните държавни органи, включително тези, разполагащи със законодателна инициатива, да предприемат мерки за отмяна на съответните разпоредби от ЗАП и от Наредбата за таксиметров превоз на пътници, като премахнат възможността за определяне на минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници.
Предлага се да се премахне въведената санкция за извършване на таксиметров превоз на пътници над определената от съответния общински съвет максимална цена, както и да се премахне възможността за определяне на максималния брой таксита, които могат да извършват дейност на територията на дадена община.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!