Премиерът прави сериозна грешка като назначава свои съветници в бордовете, казва президентът Георги Първанов в интервю на Валерия Велева във в. "Труд".
В интервюто Първанов отговаря на политолога Стефан Гамизов, който през последните 10 дни в няколко интервюта заяви, че премиерът Станишев е демократ, а президентът и столичния кмет Бойко Борисов - недемократи.
Запитан какви са очакванията му за доклада на Европейската комисия през юли, държавният глава казва, че вярва, че няма да има предпазна клауза и тежки санкции, но критики - да.
Интервюто на президента веднага предизвика коментари.
- Г-н президент, след изборите в Сандански заявихте, че е "необходима радикална промяна на политическия модел". На 27 януари т.г. в отчета си за първата година от втория ви мандат поискахте същото и дори дадохте конкретни идеи. Те предизвикаха кратковременен политически шум, но нищо реално не последва. Защо?
- Формулировката от 27 януари беше за "съществени промени". Сега тя е изострена - за радикални промени, защото виждам, че времето изтича.
"Радикално" означава бърза, дълбока, несимволична, неимитационна, некозметична промяна.
Моето усещане е, че тези продължителни консултации между парламентарните и част от извънпарламентарните партии са на път да ни доведат не до промяна, а до утвърждаване на статуквото. С леки корекции за уточняване на избирателните списъци, за по-ефективна изборна администрация и толкова.
Онова, което ще накара гражданите да отидат до урните, го няма. Няма я волята за въвеждане на мажоритарен елемент, макар и в ограничен мащаб - със смесена избирателна система. Допускам, че ще ни предложат отново преференциалната система, което е имитация, защото гражданите пак ще избират анонимни партийни листи. Няма да получат шанс доказаните експерти, управленци, хората от науката, от бизнеса.
- Но идеите за реформа на политическия модел не може да засягат само избирателната система.
- Да, припомням, че настоях да се потърсят решения за налагане на пряката демокрация, за допитването до народа. След една кратковременна активност и по този въпрос всичко замря.
И третото, което намирам за особено важно, е необходимостта от много дълбоки промени в Закона за политическите партии, засягащи премахването на каквито и да е възможности за мимолетната регистрация на партии и движения, които да печелят местни избори, както бе в Сандански.
Предложих по-висока бариера, по-ясни, чисти и действени критерии за регистрация и най-вече промени в начина на финансирането. Настоявах и държа на своето становище за премахване на даренията от юридическите лица и за засилване на държавната субсидия.
- Имате ли обяснения защо е това скатаване, скриване зад статуквото?
- Всяка промяна ще разклати положението на партийните апарати и на лидерите, които искат да печелят с малко, но дълготрайно.
- Но това е самоубийствено за тези лидери и техните апарати, защото така те само удължават агонията си.
- И аз смятам така. Затова доверието в политиката днес е под критичния минимум.
- През януари обещахте, че ако партиите в парламента нищо не направят, ще инициирате свикване на референдум за промяна на избирателната система. Времето ви изтича.
- Времето изтича изобщо за промени в избирателната система. Ще направя още един път консултация с партиите до края на този политически сезон.
Разбира се, съзнавам, че при открития или скрития бойкот на основните политически сили за такива промени, нежеланието им да се изправят срещу статуквото, шансовете за такова искане са на границата на успеха. Но си струва да се опита, защото поне хората ще разберат, че има и друго виждане за развитието на политиката, има алтернатива на купуването на избори.
- Някои политици обаче са убедени, че мажоритарният вот също може да бъде купен, даже много по-лесно и по-евтино.
- Питам ви кое е по-лесно и кое е по-евтино: дали да купиш избирателите на един регион като Благоевградския, или Варненския, за да имаш един депутат, или да си напазаруваш една партия, която има 12-15 или 20 депутати?
Ако направим избирателните региони достатъчно големи, трудно ще се намери някой, който ще тръгне на подобна авантюра, а и много лесно би могъл да бъде хванат. За мен тези внушения са неоснователни, по-скоро те прикриват слабост и нежелание в партиите.
- Напоследък в коментарите на политолога Стефа Гамизов вие сте определян като недемократ. В същия отбор на недемократите той поставя и Бойко Борисов, отборът на демократите се води от премиера Станишев. Как ви се вижда това разделение?
- На футболни срещи, при които с Бойко Борисов сме били в един отбор, обикновено сме побеждавали. Не знам кой иска насила да ни събере и в политиката.
Дали съм демократ, или не, знаят и медиите, и обществото, защото целият ми политически път през последния 17-18 г. е като на длан. Това е времето, в което БСП се промени радикално, в т.ч. възприемайки и НАТО. В ИБ на БСП по мое време бяха застъпени всички идейни движения, опоненти и фракции на партията.
Работата си като президент няма да коментирам.
Това разделение е не само смешно, то е изкуствено. Да, и преди 10 г. имаше противопоставяне, имаше идеологически и политически сблъсък, какъвто бе моят с Иван Костов. Но освен това имаше винаги мяра на изказа, никой не си е позволил да прескача границата.
Сега какво излиза? Идва някой, както казва Велислава Дърева с тебешир тегли една линия и казва: вие сте лошите, ние сме добрите.
- Като в уестърните.
- Този човек даже не си прави труда да обоснове това противопоставяне. Разбира се, не е виновен този, който яде баницата. Проблемът е кой го подтиква, кой му осигурява тези възможности и трибуна, за да лансира почти всекидневно своите тежки обвинения, да внушава заплахи, че ще има кървави избори, че в държавата стават ужасяващи неща. Това за сетен път показва колко дълбоко загниват политическите дебати.
Борисов и Първанов има за какво да бъдат критикувани. Порочно е обаче вместо да излезе един или друг лидер и да направи своите критики, да разчита на подставени лица. Порочно е да се бяга от дебатите за политиката, за управлението. До нищо добро няма да доведе залагането на такива тенденции.
- Кому е нужна в момента конфронтацията президент - премиер, след като знаем до какво може да доведе?
- Аз също нямам обяснение. Ако някой е решил да гради имиджа на премиера за сметка на президента...
- Така излиза.
- Първо, много е закъснял. И, второ, дълбоко греши.
- Странно, че този човек отива с охрана от 7- 8 души и бронирано "Ауди", за да се срещне с премиерски съветник (разбрах, че това е Росен Карадимов), и никой не реагира, не казва защо?
- Темата за съветниците в широкия смисъл на думата трябва отново да бъде дискутирана. За съжаление. Ние имаме лошия спомен от един друг премиер, който загуби много именно защото разчиташе единствено на съветниците.
Лошо е, когато съветниците подменят легитимните механизми за формирането на политиката и реализацията на управлението.
Лошо е, когато се разчита на група хора, чиято единствена цел е да докажат, че си много велик и че има много врагове около теб, които едва ли не те заплашват с политическо убийство. Тази практика е известна от средните векове. Целта е да се капсулира съответният лидер. Така той е по-лесно манипулируем. И аз се надявам, че този урок ще бъде прочетен внимателно, защото идват тежки изпитания за управляващите в България.
- А не ви ли се струва смущаващо, че един друг от премиерските съветници - медийният Ивайло Данаилов, стана шеф на борда на "Мини Марица-изток", при това с признанието му, че не разбира от енергетика?
- Аз съм последователен в своята позиция - от президентството няма и не е имало никой, който да влиза в подобни бордове. Забраната е категорична! И ако някой го е направил, то е през главата ми.
Намирам за сериозна политическа грешка на министър-председателя (ако е вярна информацията в медиите) слагането не само на този негов съветник, но и на други от екипа му в бордове на предприятия, при това, без те да имат отношение към съответния бранш или материя.
Гамизов не крие интересите си в енергетиката. Добрите думи за премиера да не би да са свързани с отваряне на вратите му към някои енергийни звена.
Бойко Борисов вече каза, че този пиар изисква сериозно заплащане. Не мога да твърдя такива неща, защото не разполагам с информация. А и не съм се интересувал. Но тежките внушения, които бяха направени от него в публичното пространство - за енергийна мафия, за връзките с политиката, трябва да станат предмет на разследване от страна на ДАНС. Такива тези не могат да останат без отговор.
ДАНС трябва да се самосезира и да проучи доколко те имат основания. Аз самият не разполагам с лостове да установя истината. И не е моя работа.
- Но същият Гамизов заяви, че един от зам.-шефовете на ДАНС е свързан с мафията. Разбра се, че е имал предвид Иван Драшков.
- По повод това грозно обвинение искам да кажа следното: аз контактувам с официалните представители на САЩ и на западните ни партньори - оценката за този зам.-председател е била винаги висока.
Неговият професионализъм се цени от нашите партньори. Не може така безпардонно да се раздават присъди. Трябва да се защити честта на един български офицер, на един гражданин.
- Г-н президент, какви са очакванията ви за доклада от ЕК? Ако Брюксел ни наложи тежки санкции, ще се разклати ли кабинетът?
- Първо искам да направим обща оценка за участието на България в ЕС. То е успешно в икономически и в социален план, успешно е от гледна точка на нашето присъствие в европейските институции. И това е оценка на президента на ЕК Барозу, не на президента Първанов.
Разбира се, имаме тежко домашно, наследство от несвършената работа в процеса на присъединяване. И то е в сферата на борбата с престъпността и корупцията. Тук очаквам да се запазят тежките критики.
Вярвам, че няма да има предпазна клауза и тежки санкции от страна на ЕК. Критики - да.
Очаквам обаче да има и окуражаване за онова, което правителството прави, за да навакса загубената динамика. Очевидни са усилията на новите министри и особено на вицепремиера Плугчиева. Другите министри също направиха силни ходове.
Вярвам в добронамереността на Брюксел и съм сигурен, че старанието на България ще бъде видяно.
Не очаквам сътресения в правителството. Но политическите дебати ще се изострят, какъвто и да е тонът на доклада.
- Имат ли основания оплакванията на управляващите, че опозицията ни "клепа" пред Брюксел?
- Никога не съм одобрявал подобна практика и никога като партиен лидер не съм го правил. Но в този случай не мисля, че управляващите имат право да си обясняват оценките на Брюксел с поведението на българската опозиция.
Може някъде да има нюанси в оценките, за които са допринесли български депутати или политици, но това не е обяснението за критиките. Отношението на Брюксел към нас е заради самите нас.
Трябват по-малко високомерие и по-голяма ефективност в комуникациите с Брюксел. Някои решиха, че с влизането в ЕС ние сме постигнали всичките си цели, и се главозамаяха.
- Г-н президент, като главнокомандващ каква е вашата оценка за скандала с имотните заменки в МО?
- Такива скандали са се случвали често в българската история. Ако се върнете 100 години назад, ще видите, че афери с доставките в армията са свършвали и в съда.
Приветствам усилията на новия министър Николай Цоцев да бръкне надълбоко. Трябва да се направи пълна ревизия на военното имущество. Очаквам компетентните органи да доведат нещата докрай. Очаквам обаче да не се затворим само в темата за военните имоти. Нека видим как е вървяло снабдяването на армията със стоки и услуги, как са се реализирали освободената военна техника, оръжие и друго имущество.
Става дума за милиони. Дали тези милиони са реализирани по най-адекватния и юридически обоснован начин, дали са били целесъобразни. Проверката трябва да бъде много сериозна, за да не допусна да се хвърли петно върху Българската армия.
- Идвали ли са при вас сигнали за злоупотреби?
- Дочувал съм, но неофициално, за съжаление. Военна служба "Сигурност", която би трябвало да сигнализира за такива явления, не е направила това към президентската институция.
Навремето чрез моя началник-кабинет се опитах да поискам информация от тогавашния министър г-н Свинаров. Беше ми отговорено съвсем формално, че всички сделки се реализират по законите в Република България. И аз опрях до тази стена. Надявам се сега да се стигне по-далеч.
- Смятате ли, че министър Миков ще успее да се справи с кризата в МВР?
- Вярвам в професионализма на министър Миков. Той е вещ законодател и съм сигурен, че ще ускори законодателната реформа в МВР.
- Но това не е достатъчно!
- Да. Хората не знаят законите, те искат да видят, че нещата се променят, че държавата респектира босовете на престъпността по улиците. Ако те не бъдат натикани в ъгъла, ако не разберат, че не могат да бъдат над държавността, министър Миков може да направи най-добрите закони, но няма да убеди хората, че е направил реформа. Казал съм му това.
- Но 150 знакови убийства не са разкрити, а братята Галеви и десетки босове като тях се разхождат тежко във всеки наш град.
- Не само братята Галеви, всички босове се движат по-тежко и по-добре охранявани, отколкото който и да е държавник. За мен това е недопустимо! Това обезверява хората от МВР в ефективността на системата.
- Как може да им се противостои? И защо никой не го прави?
- Най-малкото трябва да им се проверят лицензите, защото около тези босове има въоръжени части колкото за половин армия.
- Някои от върха на БСП вече ви смятат за политически пенсионер. Членът на ИБ Ивелин Николов ви прати след края на мандата в Института по история, откъдето сте тръгнали. Доволен ли сте от тази перспектива на своите другари?
- Поласкан съм! Някой дърпа дявола за опашката. За разлика от мнозина аз мога да се върна в науката и ще се чувствам уютно там. Не съм венчан за политиката. Но това е недобър тон, който се задава от някого.
Обявил съм, че на "Позитано" няма да се върна и държа на думата си.
За добро или за лошо всички планове, стратегии и перспективи на социалистическата партия трябва да се правят, без да бъда включван в тях.
Не виждам по-висока цел в живота си и в политиката от тази да приключа успешно и втория си мандат.
- С реализацията на енергийните проекти върви и критика, че не се защитават националните интереси. Как ще реагирате?
- Моето впечатление е, че енергийният дебат затихна. И аз ще се опитам да го провокирам отново, свиквайки Консултативен съвет по националната сигурност в края на месеца.
Време е за равносметка. Да видим основателни ли са били подозренията и за "Южен поток", и за АЕЦ "Белене", и за "Бургас -Александруполис". Да, това са европейски проекти. Доказа го фактът, че "Южен поток" се разширява към страни членки на ЕС, доказва го готовността на европейски партньори да се ангажират и с "Белене", в т. ч. и с финансиране.
Второ - категорично отговарят на националните интереси. Ние сме осигурени с газ за три десетилетия напред и можем да бъдем енергийният център в региона. Това го признават и съседите ни.
И трето, имаше подозрение, че "Южен поток" се прави заради Русия, че е алтернатива на "Набуко". От всички страни участници в "Набуко" ние направихме най-много за този проект. Преди няколко месеца аз договорих с президента на Азербайджан, а онзи ден министрите на енергетиката подписаха протокол, съгласно който България ще получава 1 млрд. куб. м газ. Ще направим същото и с Туркменистан, и с другите страни от Каспийския регион. Такава възможност има и откъм трансарабския газопорвод - за това си говорихме с президента на Египет г-н Мубарак.
Ние правим външна политика, която ражда конкретни продукти за страната, не декларативни. Нека опозицията и обществото да оценят доколко успешни са тези мерки на нашата енергийна стратегия.
- Казват, че АЕЦ "Белене" ще струва два пъти по-скъпо, отколкото проектът, и че строежът е източник на огромна корупция?
- Не мога да коментирам тези данни, защото изчисленията не се правят на "Дондуков" 2. Министърът на икономиката Петър Димитров ще представи цялата информация пред участниците в Консултативния съвет. Ако трябва - допълнително ще направим проверки, не бива да остава нищо скрито-покрито.
- Срещу идеята АЕЦ "Белене" да се гради с руски пари се вади аргументът, че това противоречи на нашето европейско членство.
- Няма такова правило! Ще се гради с такива пари, които са най-изгодни за България. В тази работа няма политика, това е пазарна икономика. Като ти дават по-добри условия, защо да не вземеш. Нима Европа не работи с руски банки? Или не допуска руски инвеститори? ЕС не е престанал да контактува с Русия и да развива бизнесотношения. Важното е механизмите в тези отношения да бъдат европейски.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!