М инистерството на образованието и учителите отново не стигнаха до компромис, след като и предишният кръг от преговорите - в петък, бе безрезултатен.
Стачката продължава, а двете страни се договориха в понеделник разговорите да бъдат
подновени, но на техническо ниво
Експерти на МОН, Министерството на финансите, Министерството на труда и социалната политика, както и от страна на синдикатите ще търсят варианти за увеличение на заплатите в средното образование.
Финансовият министър Пламен Орешарски настоя в срещата да участват и представители на Националното сдружение на общините в България, тъй като 80% от училищата в страната са общински, а 20% са държавни.
Президентът на КНСБ д-р Желязко Христов одобри предложението за преговори в понеделник и отбеляза, че с тях
започва истинският диалог
между спорещите страни.
Тогава трябва да се представят конкретните стъпки, както и какви реформи са необходими да се направят в образованието, посочи той.
Това ще спре декларациите и общите приказки, а ще се разговаря с конкретни числа и стъпки, потвърди и образователният министър Даниел Вълчев, цитиран от БГНЕС.
"Правилото е, където има деца, има учители, а където няма деца, очевидно няма и учители. Това е по-сложен въпрос, никой никого не е тръгнал да съкращава", отговори Вълчев, запитан дали ще се наложат съкращения на учители, за да се удовлетвори искането за поетапно стопроцентно повишение на заплатите в средното образование.
Преди това министър Орешарски заяви, че не приема условието направено от КТ "Подкрепа" да се водят преговори само ако той обещае 5% от БВП за образование през 2008 г. От КНСБ заявиха, че биха се съгласили и на 4,8%.
Финансовият министър припомни, че в ЕС за публичния сектор се отделят средно 47,5%, в България те са 40%. Средно в Европа за пенсии от тези 47% се дават 4-5%, докато в България се дават 8,5% от 40%. Не е възможно
да се реже от пенсиите за сметка на образованието,
нали, попита реторично Орешарски.
Пред синдикалните лидери той припомни, че и средната заплата на служителите в НАП е 330 лв.
Нека да си помислим на кого е по-трудна задачата - на учителите ли или на тези служители, които непрекъснато като служебно задължение трябва да извършват проверки и всеки месец има по един служител, който е набит и малтретиран, запази тона Орешарски.
"За 2006 г. по данни на "Евростат" в 27-те държави, включително са добавени Румъния и България преди да бъдат членки на ЕС, разходите за средно образование са 4%, като в Чехия са 3,5%, в Германия 3,4%.
Най-високи са в Швеция - 5,3% и Дания - 6%, но да не забравяме, че в скандинавските страни преките данъци стигат до 50%.
В България 82% от средствата за образование и наука отиват в средното образование", коментира още той.
"България е от малкото страни, където средната учителска заплата - заедно с 13-тата, е 472 лв. - над средната за страната. Това не се реализира във всички страни в Европа.
Синдикатите дават за пример Сърбия, където заплатите на учителите са по-високи отколкото в България, но аз официално заявявам, че в Сърбия производителността на труда е с пъти по-висока от тази в България.
Учителите не са виновни за производителността на труда, но те са от сектора на услугите и са функция от състоянието на икономиката. Ние не можем
да им дадем като вземем от други бедни
хора", посочи Орешарски.
Той бе категоричен, че не може да се говори за увеличаване на заплатите без да има реформи в средното образование, като подчерта, че трябва да се съкрати 25% от персонала в училище.
Пламен Димитров, заместник-председател на КНСБ, също контрира с цифри от "Евростат".
От 2000 до 2006 г. брутният вътрешен продукт на глава от населението в България се е увеличил с 45%, а реалните нетни доходи на наемния труд са се увеличили със 17%, т.е. българската икономика е произвела
2,7 пъти повече отколкото са получили хората,
подчерта той.
В конфликта между управляващите и синдикатите се включи задочно и столичният кмет Бойко Борисов, който участва в надпреварата за нов мандат.
Г-н Станишев абсолютно необосновано прехвърля въпроса с учителските заплати от държавата върху общините, коментира Борисов.
"За пореден път правителството се опитва да решава проблемите си чрез противопоставяне. Най-напред беше направен опит за противопоставяне на синдикати и учители, след това - на учители и родители, учители и представители на други професии, а сега вече отговорността се прехвърля върху общините.
Вярно е, че в системата на българското образование има сериозен проблем с разграничаване на отговорности и правомощия.
Вместо правителството да направи всичко възможно да се справи с управленската и нормативна неразбория в образователната система, то се възползва от нея да манипулира обществото", заявява Борисов.
"Работодател на директорите в общинските училища е МОН, чрез регионалните си структури, а чрез директорите - и на учителите. Т.е., твърдението, че общините са работодатели в 80% от училищата в страната е не само некоректно, а издава или непознаване на фактите, или по-лошо - желание за манипулиране на обществото и в частност - на протестиращите учители", смята Борисов.
"Заплащането на учителите както в училищата (държавни и общински), така и в детските градини е
държавна отговорност
Размерът на заплатите и механизмите за тяхното определяне са на базата Наредба на МОН и Решение на МС.
Общинска е формата на собственост в общинските училища и детски градини, както и отговорността за тяхното стопанисване и поддръжка.
В това отношение държавата не е отделила никакви средства, а Столична община, въпреки орязания си бюджет, вложи повече от 30 млн. лева в основни ремонти и строителство на учебна база само за 2007 г., което е с четири пъти повече от миналата година", подчертава Борисов.
"По повод протестите на учителите съм изказвал нееднократно подкрепата си за справедливите им искания. В същото време, искам специално да подчертая, че като кмет на най-голямата община в България, съзнателно не исках да влизам в този чисто трудово - правен спор между работници и работодател, за да не изострям допълнително напрежението, отбелязва той, но добавя, че при така създалата се ситуация също насрочва среща с представителите на синдикатите, работодателите и учители и столичните училища и детски градини в понеделник.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!