П анамският канал отбелязва днес стогодишен юбилей. Както обявяват от администрацията на канала, осигуряващ връзката между Тихия и Атлантическия океан, общият брой на корабите, преминали през него в тези 100 години, е над един милион.
Панамският канал е изкуствено прокопан канал, който пресича Панамския провлак в най-ниската му част на територията на Панама, свързва Тихия океан с Атлантическия океан и разделя Северна от Южна Америка. Обявен е за едно от Седемте чудеса на модерния свят.
Това е един от най-големите и трудни строителни проекти, чието прокопаване оказва значително влияние върху корабоплаването между двата океана, като елиминира необходимостта от изминаване на дългия и опасен път презМагелановия проток или нос Хорн. Кораб, отправил се от Ню Йорк за Сан Франциско през канала изминава 9 500 км — по-малко от половината на курса от 22 500 км около нос Хорн.Самият канал е с размери: дължина 81,6 км, дълбочина 12,5 м, широчина 150 м и е съоръжен с 3 системи от шлюзове. За едно денонощие се прекосява от 48 кораба.
Строежът му е започнат отначало от френска компания, но известно време след нейния фалит с проекта се заемат САЩ и го завършват. Строежът на сегашното съоръжение трае от 1904 до 1914 г. Годишният му трафик расте от около 1 000 кораба в началото на експлоатацията до 14 702 морски съда през 2008. От построяването си до 1999 г. каналът се контролира от САЩ, след това – съвместно от САЩ и Панама и от 31 декември 1999 г. се управлява от специална панамска правителствена агенция.
Построяването на Панамския канал е огромна инвестиция и за онези времена само съоръженията струват на САЩ 390 милиона долара, което е еквивалентно на над 400 милиарда долара сега. По време на строителството са загубили живота си общо 27 500 работници. През 1903 г. е сключен първият американско-панамски договор за безсрочно ползване на зоната на бъдещия канал от САЩ. Това позволява строителството да бъде продължено от САЩ и да бъде завършено през 1914 г.
Панамският канал е завършен на 15 август 1914, две години предсрочно (официалното му откриване е през 1920 г.). По съвпадение през същия месец в Европа започва Първата световна война. Поради редуцирания трафик на кораби от Европа след Първата световна война, броят на преминалите през канала кораби през първите години е неголям. След 1924 г. обаче, трафикът се увеличава и през канала преминават по 5000 кораба. За периода 1914-2010 през канала са преминали 815,000 морски съда.
Първият договор между САЩ и Панама става предмет на много спорове и на няколко пъти през 20-и век са подписвани нови договори. През 1977 г. се подписва договор от американския президент Джими Картър и панамското правителство на генерал Торихос Ерера за поетапно възстановяване на суверенитета на Панама над канала и зоната до 31 декември 1999 г. и за постоянния неутралитет и експлоатация на канала съвместно от САЩ и Панама.
Максималният допустим размер на корабите, които могат за преминават през канала, се нарича Panamax. Един типичен Panamax кораб е с водоизместимост от 65,000-80,000 тона, но действителното му карго е ограничено до около 52 500 тона поради ограниченията в дълбочината на канала. Корабът с най-голяма дължина, преминавал канала, е San Juan Prospector, сега Marcona Prospector, който е рудовоз с размери 296 метра дължина и 32 метра ширина.
През 2007 г. започна проект по разширение на канала, в резултат на което към 2014—2015 г. през него ще могат да преминават супертанкери с водоизместимост до 170 000 тона. /БГНЕС /
Панамският канал отбелязва 100-годишен юбилей
Панамският канал отбелязва днес стогодишен юбилей. Както обявяват от администрацията на канала, осигуряващ връзката между Тихия и Атлантическия океан, общият брой на корабите, преминали през него в тези 100 години, е над един милион.
15 август 2014, 00:36
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!