Самолет Еърбъс А330 на авиокомпания "Еър Франс" с 228 души на борда изчезна от радарите над Атлантическия океан, след като излетя от Бразилия, съобщиха представители на компанията и на летището в Париж.
Самолетът е в неизвестност от 1,30 ч. по Гринуич (4,30 ч. наше време) и според френски министър вече е изразходил горивото си.
Няма "никаква надежда" за самолета на "Еър Франс", съобщи източник от летището в Париж.
Повечето пътници в изчезналия самолет са бразилци. Освен това на борда му
има 40 французи и 20 германци, съобщи френският министър на транспорта
Жан-Луи Борло, цитиран от АФП.
Властите на други страни обявиха, че се смята, че на борда
на самолета има шестима датчани, петима италианци, трима мароканци,
двама ливанци и португалец. Властите не дават много надежди за
оцеляването им.
Самолетът би трябвало вече да е изразходил горивото си, каза френският министър на транспорта Жан Луи Борлоо. Според него трябва да се очаква най-лошият сценарий.
Борлоо отхвърли хипотезата за отвличане на самолета и заяви, че изчезването му вероятно се дължи на инцидент.
"Вероятно е станала въздушна катастрофа. Цялата компания е със семействата, чиято болка споделяме", каза генералният директор на "Еър Франс" Пиер-Анри Гуржон пред журналисти в офиса на компанията в парижкото летище Роаси.
Бразилски експерти обаче не изключват и възможността да има оцелели.
Самолетът е имал проблем с електрическата система,
към 2,14 ч по Гринуич е изпратил автоматичен сигнал за късо съединение на борда, докато преминавал през буря и силна турболенция, съобщиха от "Еър Франс".
Машината най-вероятно е била ударена от гръм, съобщи Франсоа Брус, говорител на авиокомпанията.
Самолетът изчезнал от бразилските радари около 1.30 ч. по Гринуич след полет от близо три-три и половина часа, съобщи държавен служител. Това означава, че диспечерите са изгубили следите на самолета, докато той е бил относително по-близо до Бразилия, отколкото до Франция.
Френското радио Ер Те Ел цитира бразилски авиодиспечери, според които не е имало сигнал за бедствие от самолета.
Бразилските ВВС съобщиха, че самолетът е бил напреднал над Атлантическия океан, когато изчезнал от радарите.
Командирът на полета е много опитен пилот с 11 хил. летателни часа, от които 1700 на Ербюс А 330. Самолетът е в експлоатация от 2005 г. и при последния технически преглед на 16 април тази година не е открита никаква неизправност.
"Ербъс А330-200" е по-къса версия на стандартния "Ербюс А330". Той е реактивен пътнически самолет, пригоден за полети на дълги разстояния, със среден капацитет - от 253 пътници в стандартна конфигурация до 293 при конфигурация с бизнес и икономична класа. Има два двигателя.
Първият самолет от този тип е пуснат в експлоатация през 1998 г. В момента в света се използват 341 такива самолети.
Днешната трагедия е първият инцидент с фатален край, свързан с този модел самолети след катастрофа при пробен полет през 1994 г., която бе обяснена със спецификата на изпитанието и с неправилното му изпълнение от екипажа.
Самолетът се използва от авиокомпаниите "Ер Франс", "КЛМ", "Нортуест еърлайнс", "Джет еъруейс", "Търкиш еърлайнс", "Еър Чайна" и "Чайна садърн еърлайнс".
Едно бебе, седем деца, 82 жени и 126 мъже са били пътниците
в самолета.
Българският посланик в Бразилия, Николай Цачев следи за информацията за наличието на български граждани на борда на изчезналия самолет, съобщиха от Министерството на външните работи.
Все още няма информация дали е имало български граждани на борда, коментираха от ведомството.
Повечето от 228-те души в самолета са бразилци, най-малко 40 са французи, над 20 - германци, съобщи министър Борлоо.
Френската авиокомпания вече е публикувала на сайта си телефони за контакти - за набиране от чужбина: +33157021055, и за набиране от Франция: 0800 800 812. Спешните телефони са само за роднини и близки, не за медии, уточняват от "Еър Франс".
Бразилски експерти коментира , че вероятно машината е била на около 300 км източно от архипелага Фернандо де Норона, в посока към Дакар, когато става инцидентът.
Тъй като в този район водите на океана са топли, е възможно да има оцелели, ако пилотите са успели да го приводнят близо до туристическия архипелаг. Най-източната му точка е на около 500 км от бразилския бряг.
Несъмнено условията там са по-добри, отколкото в река Хъдсън в САЩ, където американски пилот успя да приводни самолет през февруари, спасявайки живота на 155 пътници, отбелязал бразилският експерт.
Все пак е слабо вероятно самолетът да е успял да се приводни при проблем в електрическата система, добавя АФП.
Междувременно бразилските военновъздушни сили съобщиха, че техни самолети са започнали да издирват самолета на френската авиокомпания.
Говорителят на въздушните сили Хенри Уилсън съобщи, че самолетите са излетели от остров Фернандо де Норонха край североизточното крайбрежие на Бразилия и са започнали издирване.
През 2006 и 2007 г. в Бразилия имаше две големи самолетни катастрофи, което породи въпроси свързани с въздушната сигурност.
През юли 2007 200 души загинаха, след като при приземяването си самолет на авиокомпанията "ТАМ" излезе от пистата и се заби в бензиностанция и петролен склад, след което експлодира.
През септември 2006, самолет на "Гол" се разби в амазонската джунгла и всичките 154 души на борда загинаха.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!