С едмица за борба срещу "удобните флагове" започва днес в Източна Азия. Представители на морските профсъюзи на Русия, Япония, Южна Корея и Тайван, ще посетят в пристанищата на техните страни десетки кораби с цел проверка на условията на труд на моряците, равнището на заплатите и социалната защита на морските лица.
Често собствениците регистрират корабите си под "удобен флаг" на трети страни с основна цел - да се измъкнат от заплащане на държавни такси и данъци. Екипажите, които работят на такива кораби, често не разполагат дори и с минимални социални гаранции. Основната задача ще бъде да се установи кой именно е собственик на съда и да се видят трудовите договори на моряците.
Много често собственикът на плавателния съд и компанията, сключила договор с моряците, не съвпадат. В случай на конфликтна ситуация, екипажът няма към кого да се обърне за защита на своите права. Най-често такива случаи се регистрират именна кораби, които плават под "удобен флаг".
Проверяващите от влиятелните морски профсъюзни организации ще се концентрират върху спазването на влязлата в сила морска конвенция от 2006 година, (Морска трудова конвенция на Международната организация на труда, МОТ), която задължава всички собственици на кораби да оперират по правилата на Декларацията за съответствие на стандартите за морски труд. Неспазването на това изискване може да доведе до задържането на кораба в пристанището. Преди това, за да бъде задържан кораб, чийто собственик не плащат заплати, моряците трябваше да получат решение на съда. Сега за това е необходимо единствено заявление от екипажа към капитана на съответното пристанище.
След влизането в сила на конвенцията през 2013 година, само в руския Далечен изток наскоро бяха отписани 150 кораба под "удобен флаг", които са на възраст над 30 години. Те са заплаха за живота и работата на моряците. Освен това корабособствениците изплатиха десетки милиони долари неизплатени заплати. Във връзка с отписването на остарели кораби, повече от 50 корабни компании прекратиха дейността си. Това се отрази на безопасността на корабоплаването: значително намаля броят на морските произшествия, на загиналите и ранени моряци, припомня ИТАР-ТАСС.
Морската трудова конвенция, приета през 2006 г от Международната организация на труда в Женева, е ратифицирана от България през 2009 година и влиза в сила на 20 август 2013 г. /БГНЕС /
Морските синдикати в Източна Азия проверяват кораби
Седмица за борба срещу "удобните флагове" започва днес в Източна Азия. Представители на морските профсъюзи на Русия, Япония, Южна Корея и Тайван, ще посетят в пристанищата на техните страни десетки кораби с цел проверка на условията на труд на моряците, равнището на заплатите и социалната защита на морските лица.
31 август 2014, 23:56
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!