Б ългария попада в групата на страни членки с не особено висока и стагнираща или спадаща конкурентоспособност. В тази група са и Словения, Хърватия, Малта и Кипър.
Европейската комисия публикува днес два доклада за конкурентоспособността на промишлеността. В зависимост от това какви са резултатите на страните членки и дали те се подобряват, се оформят четири групи, съобщиха от Представителството на Европейската комисия у нас.
В групата на страните членки с висока и повишаваща се конкурентоспособност попадат Нидерландия, Германия, Дания и Ирландия. В групата на страните с висока, но стагнираща или спадаща конкурентоспособност са Белгия, Обединеното кралство, Австрия, Франция, Италия, Люксембург, Швеция и Финландия. В групата на страните членки с не особено висока, но повишаваща се конкурентоспособност: Естония, Литва, Испания, Латвия, Чешка република, Унгария, Полша, Португалия, Румъния, Словакия и Гърция.
Промишлеността на ЕС притежава редица конкурентни предимства, които трябва да се използват за стимулиране на икономическия растеж въпреки трудните икономически условия в момента. Това е заключението в двата доклада. За да се гарантира, че растежът няма да спре, ЕС и страните членки спешно трябва да обърнат внимание на редица будещи опасения области: инвестиции, достъп до финансиране, публична администрация, достъп до чуждестранни пазари, иновации и цени на енергията, смятат от Европейската комисия.
Като цяло конкурентните предимства на ЕС в сферата на промишлеността се запазват: висококвалифицирани работници, високо съдържание с местен произход на експортните стоки и сравнителни предимства, свързани със сложни и висококачествени продукти. Страните от ЕС също така прилагат редица политики за повишаване на конкурентоспособността през периода от началото на кризата през 2008 г.
Европейският комисар по въпросите на промишлеността и предприемачеството Фердинандо Нели Ферочи заяви: "Оценявам усилията, положени от страните членки, за повишаване на конкурентоспособността на тяхната промишленост. Въпреки това все още са необходими значителни усилия. Ако се справим с липсата на инвестиции, ограничения достъп до финансиране, високите цени на енергията и неефективната публична администрация, това ще засили конкурентната позиция на нашите компании и малки и средни предприятия /МСП/ на световния пазар".
Анализът на данните в двата доклада показва, че трябва да се обмислят евентуални политически действия в няколко области. Необходими са допълнителни инвестиции във всички сектори, за да се гарантира, че европейската промишленост може да поддържа своята конкурентоспособност. За малките и новите фирми е по-трудно да получат банков кредит в сравнение с други фирми, дори ако финансовите им резултати са едни и същи. Конкурентоспособността се поддържа от по-ефективни иновации и пазарна реализация на резултатите от научни изследвания, както и от достъпа до висококвалифицирана работна ръка. Конкурентоспособността изисква намаляване на разходите и на несигурността за предприятията при взаимодействие с публичната администрация. Повишаването на ефективността на публичната администрация води до увеличаване на броя на бързо растящите фирми, най-вече чрез повишаване на финансовия им оборот. Отнемащите твърде много време и свързаните с големи разходи данъчни правила, корупцията и неефективните правосъдни системи са най-вредни за растежа на фирмите. Повечето страни членки също така трябва да вземат в по-голяма степен предвид въздействието на правилата и законодателството в други области върху конкурентоспособността.
Нужна е помощ за интернационализацията на МСП. В момента вероятността по-малките и по-новите фирми да излязат на чуждестранните пазари и да се възползват от свързаните с това облаги е по-малка. Политики, насочени към бизнес средата по отношение на достъпа до капитал, подкрепа на уменията за иновации и действия за повишаване на производителността са важни, за да се помогне на малките фирми да увеличат износа си.
Отрицателно въздействие върху конкурентоспособността оказват цените на електроенергията и газа, които в ЕС са по-високи, отколкото в редица други икономики. Повишаването на енергийната ефективност не успява напълно да компенсира отрицателния ефект от растящите цени. Затова са необходими ефективно функциониращи пазари за електроенергия и диверсифициране на енергийните източници, за да се гарантира наличието на енергия на конкурентна цена.
Резултатите от докладите ще послужат за основано на факти създаване на политики на равнище ЕС и на национално равнище. Те ще бъдат използвани при дискусията на Съвета по конкурентоспособност на 25-26 септември 2014 г. и при изготвянето на препоръките на Комисията относно политиките на страните членки за фискални и структурни реформи в рамките на европейския семестър.
Докладите на Комисията за конкурентоспособността на промишлеността се изготвят ежегодно, за да се предоставят основани на факти показатели в подкрепа на създаването на политики на равнище ЕС и на равнище страни членки. В доклада за европейската конкурентоспособност от 2014 г., озаглавен "Подпомагане на растежа на фирмите", се прави количествена оценка на конкурентоспособността на различни отрасли в ЕС и се дават емпирични отговори на важни въпроси в дебата за политиката в областта на промишлеността. В доклада за конкурентоспособността на страните членки от 2014 г., озаглавен "Повторна индустриализация на Европа", се прави основана на показатели оценка на изпълнението на политиката в областта на промишлеността на равнище ЕС и на национално равнище, като се посочват данни за всяка отделна страна. /БГНЕС /
България е със спадаща конкурентоспособност
България попада в групата на страни членки с не особено висока и стагнираща или спадаща конкурентоспособност. В тази група са и Словения, Хърватия, Малта и Кипър.
11 септември 2014, 13:46
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!