К онцесионирането на автомагистрала "Тракия" позволява използването на средства по еврофондовете за инвестиции в останалата част от пътищата в страната - това пише в анализ на независимата консултантска група "Индъстри уоч" (IndustryWatch.com).
Отдаването на концесия е алтернатива на сегашния модел на изцяло публично финансиране, при който (или при държавно гарантиран заем за изграждане на автомагистралата), дългът на страната би нараснал с 9,3%, изчислили консултантите.
Ако държавата се откаже от концесията и реши да инвестира сама, ще е необходимо да отделя по 179 млн. евро годишно.
При вариант парите да се събират от винетни такси, за да се финансира проектът "Тракия", средните стойности на винетните такси за периода 2007-2011 г. трябва да нараснат с 65-75%, смятат експертите.
Параметрите на концесията са сравними с подобни проекти в други европейски страни, се отбелязва в анализа.
При 53 000 км обща дължина на магистралите в 15-е стари членки на ЕС, за ползването на повече от половината (или 31 000 км) се заплаща тол-такса.
Най-добре развити магистрални мрежи, където се прилага тол-системата, има във Франция, Испания, Италия и Португалия.
Такива такси се събират и в Гърция, Хърватия, Словения и Унгария, посочват специалистите.
Средната цена на услугата за 12-те европейски страни, прилагащи системата, е 0,06 евро/км. Тежкотоварните автомобили плащат около два-три пъти по-високи такси от тези за леките автомобили.
Цените на строителството на километър магистрала в ЕС също са в широки граници, като според данни на Европейската комисия средната цена на километър магистрално строителство в 15-те стари членки на ЕС е около 6,8 млн.евро, докато в десетте нови цената е около 9,1 млн. евро/км.
Преди дни завеждащата отдел "Защита на обществения интерес и правата на гражданите" във Върховната касационна прокуратура Красимира Котева, поиска от министър Валентин Церовски да спре изпълнението на договора до произнасянето на Върховния административен съд.
Според прокуратурата концесионният договор е нищожен, тъй като е сключен на базата на правителствено решение на, за което трябва да бъде обявено за нищожно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!